معاون استاندار مرکزی: تجمعات کارگران هپکو پایان یافت/ تغییر سهامدار؛ خواست اصلی معترضان است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با اشاره به اعتراضات و تجمعات اخیر کارگران شرکت هپکو اراک گفت: مهمترین خواسته کارگران تغییر سهامدار است.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، در روزهای اخیر اعتراضاتی از سوی کارگران شرکت هپکو انجام شده و آنها طی دو روز گذشته ریل راه‌آهن شمال-جنوب را مسدود کردند. کارگران به موضوع عدم پرداخت دستمزدها و همچنین به نامشخص‌بودن وضعیت کارخانه اعتراض دارند.

شرکت هپکو در سال 1351 در زمینی به وسعت 90 هکتار با هدف مونتاژ ماشین آلات راهسازی تاسیس و از سال 1354 با همکاری شرکت های اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند شروع به فعالیت کرد.پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به ساخت ماشین آلات راهسازی و معدنی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری شرکت لیبهر آلمان طرح توسعه هپکو با مجموعه ای از مدرن ترین ماشین آلات، با ظرفیت تقریبی3000 دستگاه در سال 1363 آغاز شد.

هپکو، به عنوان قطب تولید ماشین آلات راهسازی در منطقه خاورمیانه مطرح بود اما در سال های اخیر با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم کرده است. هپکوی اراک حدود 11 سال پیش خصوصی شد اما پس از آن با مشکل مواجه شد و این مشکل در سال گذشته به حدی بود که کارگران چندین بار تجمع اعتراضی برپا کردند و درخواست پرداخت شدن مطالباتشان را داشتند. بعد از این مشکلات سازمان خصوصی سازی کشور در اوایل سال ۹۶ در آگهی مزایده، سهام اصلی شرکت هپکو را از سهامدار قبلی سلب وبه شرکت هیدرو اطلس زیر مجموعه یک شرکت آلمانی واگذار کرد. اما گویا مشکلات این شرکت همچنان ادامه دارد و کارگران آن از شرایط کاری و حقوقی خودشان ناراضی هستند به طوری که طی چهار روز گذشته به وضعیت شرکت و تحقق نیافتن مطالبات‌شان در مسیر راه آهن شمال - جنوب به اعتراض پرداختند.

فتح‌الله حقیقی «معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی» استاندار مرکزی با اشاره به اعتراضات کارگران شرکت هپکو که طی چهار روز گذشته ادامه داشته است در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: رایزنی هایی انجام شده است که کارگران به حق و حقوقشان برسند.

وی با بیان اینکه موضوع کارگران هپکو از سالهای گذشته هم بوده است اضافه کرد: نباید کارگران کاری کنند که دشمنان نظام از این موضوع به نفع خودشان بهره برداری کنند.

معاون استاندار بیان کرد: با پیگیری ها و رایزنی هایی که انجام دادیم مشکلات کارگران قابل حل است. ما مسائلی که واقعا مورد نیاز بود و مورد مطالبه کارگران بود را منتقل کردیم.

حقیقی در پاسخ به اینکه با چه کسانی رایزنی کردید و نتایج آن به کجا ختم شد گفت: نتیجه رایزنی ها این بوده که کارگران به تجمعات خودشان پایان داده اند.

پرداخت یک ماه از حقوق معوقه کارگران طی چند روز آینده

وی گفت: معوقات کارگران سر جمع دو ماه است و دوماه حقوق طلب دارند که طی چند روز آینده یک ماه از حقوق معوقه آنها پرداخت شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: امروز چند ساعتی تجمع برگزار شد که در نهایت پایان یافت.

تغییر سهامدار؛ خواسته اصلی کارگران

حقیقی در پاسخ به این سوال که درخواست اصلی کارگران چیست، گفت: یکی از مهمترین خواسته های آنها تغییر سهامدار جدید است که ما در این باره تلاش هایی کرده ایم. اقدامات و رایزنی هایی خوبی انجام شده و کارگران عزیز هم امروز به تجمعات خودشون خاتمه دادند امیدواریم که ماهم بتوانیم اقدامات خودمان را انجام بدهیم که این موضوع به نتیجه خوبی برسد.

معاون استاندار درباره اینکه اختیارات استاندار در این زمینه تا چه حد است گفت: آن چیزی که در حوزه اختیارات استان است رفع مشکلات کارگران می باشد؛ بخشی از مسئولیت ها هم به عهده بخش خصوصی سازی است که باید رسیدگی کند.

وی گفت: برای حل مشکل هپکو باید تمام بخش ها و کسانی که مسئولیت دارند تلاش کنند.

وی درباره اینکه با چه مقاماتی رایزنی صورت گرفته است اطلاعاتی نداد.

گفت و گو از: محمدحسین معصوم زاده

902/900

کد خبر: 949788

وب گردی

وب گردی