جمالی نوبندگانی: به مردم اطمینان می دهیم که  امریکا را پشیمان کنیم

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من مردم باید هوشیار باشند که  امریکایی ها هم جنگ اقتصادی و هم جنگ روانی را شروع کردند؛ ما به مردم اطمینان می دهیم، می توانیم به شرایطی برگردیم که امریکا را پشیمان کنیم.

محمدجواد جمالی نوبندگانی دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز،درباره برنامه مذاکرات ایران با اروپایی ها گفت: یکی از ایراداتی که ما به اروپا داریم این است که متاسفانه آنهابه عنوان کشورهایی که برجام را امضاء کردند نه تنها اشتیاقی به اجرای برجام نشان ندادند، بلکه در شرایطی که باید به تعهداتشان عمل می کردند این کار را هم انجام ندادند.

وی خاطرنشان کرد: اختلافات امریکا و اروپا آنقدر وسیع نیست که اروپا بخواهد یکباره از آمریکا جدا شود و جمهوری اسلامی را انتخاب کند؛ حتی در بعضی شرایط مسئولیت های تقسیم شده ای بین اروپا و امریکا صورت گرفته است که برخی فشارها نظیر مسائل موشکی، منطقه ای و حقوق بشری از جانب اروپا انجام شود.

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در رابطه با خروج یکی از اعضا از برجام تقریبا 40 روزی را در اختیار اروپایی ها گذاشته ایم تا بحث رسیدگی به حل اختلافات صورت گیرد،و مواضعشان را شفاف کنند و اینکه برجام بدون امریکا ادامه پیدا می کند یا خیر.

جمالی نوبندگانی افزود: شرایطی که ما در برجام آوردیم و به روح برجام مشهور است این بود که ما از شرایط مناسب تری در رابطه با مسائل سیاسی و اقتصادی در منطقه و فضای بین المللی استفاده کنیم که متاسفانه نه تنها این شرایط را تایید نکردند بلکه بدتر هم شد.

وی درخصوص ضمانت های اجرایی برجام از سوی اروپا بیان کرد: به طور مشخص ما خواهان تضمین این کشورها برای صادرات نفت، آزادی رفت و آمد کشتی ها، نفت کش ها و هواپیماهایمان هستیم ضمن اینکه برای همراه نشدن اروپا با تحریم های احتمالی ایالات متحده و در مقابل آن مقاومت اروپایی ها در خصوص تحریم های ثانویه برای شرکت هایشان، خواهان تضمین قطعی آنها در تعهد به برجام هستیم بطوری که روند تسهیل بسترهای مراوده بین بانکی و راهکارهایی که سرمایه گذاری اروپایی ها در کشور ما تضمین کند باید اجرایی شود.

جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: اگر اروپایی ها نتوانند این موضوعات را اجرایی کنند و تضمین های لازم را ارائه دهند قطعا برجامی نخواهد بود.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تصریح کرد: ما از ابتدا هم با امریکا ارتباط اقتصادی نداشتیم، نه نفتی می فروختیم نه تبادلات دلاری انجام میدادیم که قطعا این یک عامل روانی است که امریکایی ها و عواملشان در داخل ایجاد می کنند؛این بطوری است که در سالهای گذشته امریکایی ها تحریم های مختلفی علیه ما اجرا می کردند و به نظر من مردم باید هوشیار باشند چرا که آنها هم جنگ اقتصادی و هم جنگ روانی را شروع کردند و ما به مردم اطمینان می دهیم که می توانیم به شرایطی برگردیم که امریکا را پشیمان کنیم.

304

کد خبر: 949818

وب گردی

وب گردی