بازگشت آوارگان تنها راه حل برای مساله فلسطین

روزنامه ایندیپندنت انگلیس با انتقاد از سیاست آمریکا برای انتقال سفارت خود به قدس و همچنین اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی در مقابله با فلسطینیان بی دفاع تنها را حل مساله فلسطین را بازگشت آوارگان به سرزمین های خود دانست.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، بن وایت نویسنده انگلیسی در روزنامه ایندیپندنت با انتشار مقاله ای اعلام کرد: فلسطینیان در 15 می روز نکبت در سال ۱۹۴۸ را گرامی می‌دارند. فلسطینیان در این روز از سرزمین خود اخراج شدند و آنان همه ساله بر استمرار نقض حقوق خود برای بازگشت به سرزمین شان از سوی اسرائیل اعتراض می کند.

این نویسنده انگلیسی در مقاله خود افزود: سالگرد روز نکبت در سال جاری با تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس انجام شد و افتتاح سفارت در قدس در میان تظاهرات گسترده فلسطینیان در مرز غزه صورت پذیرفت و در حالی که ارتش اسرائیلی در برخورد با این اعتراضات ۶۳ فلسطین را کشته و بیش از 3000 را مجروح کرد.

وایت هم همزمانی هفتادمین سالگرد روز نکبت با این تحولات جدید را فرصتی برای بررسی اهمیت این روز در گذشته، حال و آینده می‌ داند.

این نویسنده انگلیسی در مقاله خود خاطرنشان می کند: روز نکبت اخراج برنامه ریزی شده فلسطینیان و تخریب جوامع آنان در این سرزمین بوده است. ظرف دو سال ۸۵ تا ۹۰ درصد فلسطینیان ساکن در مناطقی که امروز اسرائیل در آن بر پا شده است اخراج شدند و صدها روستای آنان تخریب شد.

وایت می گوید: روز نکبت مساوی با مفهوم پاکسازی نژادی است، ترس و خشونت دو سلاحی است که برای از بین بردن اجتماعات فلسطینی و جلوگیری از بازگشت آنان به سرزمینشان مورد استفاده قرار گرفته است. سال ۱۹۵۲ اسرائیل قوانینی را تصویب کرد که به موجب آن می ‌توانست بر اراضی آوارگان تسلط یافته و آنها را از بازگشت به سرزمین خود منع کند.

این نویسنده انگلیسی ادامه می‌دهد: روز نکبت تنها مربوط به گذشته نیست چرا که فلسطینیان در این زمان نیز هنوز از بازگشت به سرزمین خود محروم هستند و اسرائیلی ها وحشیانه با آنها برخورد می‌کنند و مردم غزه را مورد اصابت گلوله های خود قرار می دهند، از ماه مارس بیش از 250 کودک ساکن در محاصره غزه مورد اصابت گلوله های جنگی اسرائیلی‌ ها قرار گرفته اند.

وایت افزود: سفارت آمریکا هم اکنون در شهری وجود دارد که مرزهای آن شامل مناطقی غیرقانونی است علاوه بر اینکه مقامات این شهر تلاش می‌کنند یهودیان موجود در این شهر از اکثریت برخوردار باشند و این از طریق اخراج خانواده ‌های فلسطینی و مجبور کردن آنها به مشاهده تخریب خانه های خود انجام می شود.

این نویسنده انگلیسی می گوید: نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری به طور روزانه خانه ها را ویران کرده و ساکنان آن را اخراج می‌کند، در آغاز همین بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد ماه نظامیان اسرائیلی به شهر یطا حمله کرده و ۲۶ نفر را بی خانمان کردند، اشغالگران اسرائیلی از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون اقدام به تخریب ۱۶۷ ساختمان متعلق به فلسطینیان نموده اند.

وایت در این مقاله نوشت: حتی فلسطینیانی که تابعیت اسرائیلی نیز دارند از سرکوب مستمر نظامیان اسرائیل در امان نیستند و یک نمونه آن ام الحیران در نقب است که چندی پیش در انتظار تخریب خانه ‌های خود مطابق تمایل مقامات اسرائیلی بودند تا بر خرابه ‌های خانه آنان شهرکی جدید برای یهودیان ساخته شود.

این نویسنده انگلیسی معتقد است اهمیت روز نکبت مربوط به آینده نیز می شود، بازگشت آوارگان فلسطینی نسبت به اسرائیل به معنای پایان یافتن اکثریت یهودیان است که از طریق پاکسازی نژادی و اشغال حاصل شده است اما جدای از نگرانی های جمعیتی نیروی بازگشت فلسطینیان می تواند به جای آنکه ویرانی به بار آورد دگرگون کننده باشد.

وایت می افزاید: برخی می‌گویند اسرائیل هرگز چنین راه حلی را نمی پذیرد اما این به معنای بی توجهی به واقعیت و اصرار اسرائیل بر حق خود جهت ایجاد کشوری نژاد پرستانه به حساب فلسطینیان است.

رایت معتقد است: اگر چه سوالات مطرح در خصوص راهکارهای عملی در این خصوص مهم است اما در اینجا سوابق زیادی در خصوص این مساله وجود دارد که می توان در موضوع بازگشت آوارگان از آن استفاده کرد که با نگاهی به آنها می توان به این نتیجه رسید که تنها مانع برای اجرای حق بازگشت فلسطینیان ممانعت و مخالفت اسرائیل با این مساله است.

وایت می گوید: با تسلط نژادپرستان راستگرای افراطی بر دو کشور آمریکا و اسرائیل و همراهی اتحادیه اروپا با اسرائیل هنوز فلسطینیان پس از ۷۰ سال از روز نکبت و بدون هیچ گونه حسابی توسط اسرائیل از سرزمین خود دور نگه داشته شده اند و اسرائیل همچنان به این روند ادامه خواهد داد.

وایت در پایان مقاله خود می گوید: اما با نگاه به آینده و در نظر نگرفتن آپارتاید فعلی، بازگشت آوارگان فلسطینی تنها یک مساله قانونی و اخلاقی نیست بلکه تنها راه حل قابل اجرا برای ادامه زندگی فلسطینیان و اسرائیلی های یهودی در کنار هم می باشد.

کد خبر: 949884

وب گردی

وب گردی