اتمام راهپیمایی بازگشت پایان ماجرای غزه نیست

کارشناسان صهیونیستی بر این عقیده اند که پایان راهپیمایی بازگشت به معنای تمام شدن معضل غزه برای اسرائیل نخواهد بود و سیاستمداران صهیونیست باید در پی اتخاذ برنامه ای جامع برای مبارزه با مشکلات موجود در این منطقه باشند.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، آوی دیختر رئیس کمیته خارجی و امنیت کنست اسرائیل گفت: پایان بحران فعلی در غزه و راهپیمایی های بازگشت فلسطینیان به معنای آن نیست که اسرائیل احساس راحتی کامل کند، ماه رمضان در پیش است و پس از آن فصل تابستان فرا می رسد.

این مقام اسرائیلی در مصاحبه با روزنامه "مکور ریشون" افزود: حماس به دنبال آن است که کرانه باختری را بیش از نوار غزه شعله ور کند چرا که اگر درگیری ها در قدس آغاز شود، انتفاضه جدیدی در پی خواهد داشت.

دیختر که پیش از این رئیس شاباک و وزارت امنیت داخلی اسرائیل بوده است، اعلام کرد: بدترین سناریویی که ارتش اسرائیل برای آن آماده می‌شود عدم توانایی کنترل فلسطینیان برای عبور از دیوار مرزی است چرا که آنها اگر موفق شوند به شهرک ها برسند عملیات نظامی به کلی متفاوت می‌شود؛ بنابراین اگر فلسطینیان بتوانند چند صد متر به داخل محدوده شهرک ها نفوذ کنند وضعیت کاملاً تغییر می کند و با وضعیتی بسیار وخیم و خطرناک مواجه خواهیم شد به طوری که هزاران تظاهرات کننده فلسطینی به داخل شهرک نفوذ کرده و هر کاری که بخواهند انجام می دهند.

وی ادامه داد: نوار غزه دشمن ماست همانطور که ما تاکنون مرزهای خود را در به روی لبنان نگشوده ایم چنین امری درباره غزه نیز صادق است، ما از سال ۲۰۰۵ هنگامی که از این منطقه عقب نشینی کرده ایم به آنجا باز نگشته ایم در آنجا منافعی برای ما وجود ندارد و دلیلی برای بازگشت به این منطقه نداریم، اما می‌خواهیم تضمین کنیم که غزه به پایگاهی برای سازمان های مسلح که از توانایی های نظامی برخوردارند تبدیل نشود.

وی در پایان سخنان خود گفت: راهپیمایی های بازگشت سرانجام پایان خواهد یافت اما احتمال تجدید وخامت اوضاع در هفته ‌های آینده وجود دارد، به ویژه بعد از خروج نمازگزاران از مراسم های نماز جمعه به سوی مرزها.

بن کسبیت نویسنده روزنامه معاریو در این خصوص معتقد است: قدرت اسرائیل برای جلوگیری از اهداف فلسطینیان جهت عبور از دیوار مرزی موقت خواهد بود چرا که از افق سیاسی برخوردار نیست، اما انفجاری برای آینده در راه خواهد بود، مقامات سیاسی اسرائیل نمی ‌توانند پیروزی ‌های میدانی را به دستاوردهایی سیاسی تبدیل نمایند.

این نویسنده اسرائیل افزود: حماس برای عبور از خط آتش بس و تسلط بر پایگاه های نظامی آماده می شود اما به هدف خود دست نخواهد یافت حتی یک سرباز اسرائیلی نیز آسیب نمی بیند، کرانه باختری نیز به آنها کمکی نخواهد کرد و جهان عرب نیز گرفتار مشکلات خود می باشد و تنها به محکومیت اوضاع فعلی می پردازد و در این حالت غزه تنها بوده و مشکلات آن ادامه دارد.

همه اینها نیازمند یک اقدام سیاسی در اسرائیل است زیرا روند سیاسی از دیدگاه بسیاری است محافل تصمیم‌ گیری اسرائیل فاجعه ای جدی به شمار می‌آید، از طرفی فلسطینیان به دنبال مصالح با فتح بر اساس طرح الف بودند اما هنگامی که دستیابی به این طرح شکست خورد به سراغ طرح ب رفتند که همان راهپیمایی های بازگشت بود، سوال مطرح در اینجا این است که آیا طرح ج نیز وجود دارد؟ در این خصوص چیزی به نظر نمی‌ رسد مگر این که مقصود شلیک مجدد موشک ها یا اجرای عملیات های مسلحانه علیه اهداف اسرائیلی و یا تحقق انفجاری در آینده باشد که سخت تر از گذشته خواهد بود.

این نویسنده اسرائیلی در پایان سخنان خود می گوید: در سایه ناتوانی سیاستمداران اسرائیلی برای استفاده از آنچه در مرز غزه اتفاق می‌افتد ما در مقابل شعله ور شدن مجدد این تظاهرات قرار داریم که نتیجه آن دیگر ۶۰ کشته فلسطینی نیست بلکه در آن ۶۰۰ نفر کشته خواهند شد.

پس از امضای پیمان اسلو مناطق کرانه باختری و نوار غزه به سه منطقه (الف، ب و ج) و فرمانداری تقسیم گشت. منطقه الف اشاره به مناطق تحت نفوذ امنیتی و کنترل کشوری حکومت خودگردان فلسطین دارد. منطقه ب اشاره به مناطق تحت کنترل کشوری فلسطینیان و کنترل امنیتی اسرائیل دارد. منطقه ج اشاره به مناطقی دارد که بطور کامل تحت کنترل اسرائیل قرار دارند مانند شهرک‌ها.

کد خبر: 950061

وب گردی

وب گردی