مرکل: نمی‌توانیم خسارت تمام تحریم‌ها را جبران کنیم، نباید متوهم بود

صدر اعظم آلمان می‌گوید اروپا می‌تواند از شرکت‌های کوچک و متوسط همکار با ایران حمایت کند، اما نباید این توهم را ایجاد کرد که می‌تواند تمام خسارات ناشی از تحریم‌ها را جبران کند.

به گزارش ایسکانیوز، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز پنج‌شنبه درباره توان اتحادیه اروپا در ایستادن در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران ابراز تردید کرد.

به نوشته خبرنگار شبکه «ARD» آلمان، وی که پس از دیدار با سران اعضای اتحادیه اروپا در شهر «صوفیه» بلغارستان در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «ما می‌توانیم از شرکت‌های کوچک و متوسط [برای تجارت با ایران] حمایت کنیم.»

وی با این حال درباره قوانین مسدودساز تحریم‌ها و احتمال پرداخت خسارت به شرکت‌های اروپایی که به دلیل تجارت با ایران از سوی آمریکا جریمه می‌شوند، گفت: «ما نمی‌توانیم [ضرر] کل اقتصاد را جبران کنیم. نباید در این مورد توهم ایجاد کرد.»

مرکل در عین حال گفت اتحادیه اروپا همچنان خواستار ادامه اجرای توافق هسته‌ای با ایران است و با وجود خروج آمریکا از این توافق به برجام متعهد است.

اظهارات صدراعظم آلمان در حالی مطرح می‌شود که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو روز پیش پس از دیدار با وزرای خارجه آلمان، فرانسه، انگلستان و ایران گفت اروپا قصد دارد منافع اقتصادی ایران از برجام از جمله در زمینه بانکداری و نفتی را حفظ کند. گفته می‌شود یکی از طرح‌های مد نظر اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا به روز رسانی قوانین مسدودساز است که شرکت‌های اروپایی را ملزم می‌کند تحریم‌های یکجانبه آمریکا را نادیده بگیرند. با این حال، آنطور که روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته، در اثرگذاری این ساز و کار تردید وجود دارد و بیشتر می‌توان آن را ساز و کاری نمادین دانست که هدف از آن هشدار دادن به آمریکاست.

با وجود اظهارات مکرر مقام‌های اروپایی مبنی بر اراده این اتحادیه برای ادامه اجرای برجام، شرکت‌هایی چون «توتال» فرانسه، «مائرسک» دانمارک و «زیمنس» آلمان که همگی قراردادهای تجاری با ایران امضا کرده‌اند، می‌گویند به دلیل بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا مجبور به ترک بازار ایران هستند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته رسما خروج این کشور از برجام را اعلام و تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای رفع‌شده ذیل برجام را احیا کرد. واشنگتن به شرکت‌های خارجی فعال در بازار ایران سه تا شش ماه برای خروج از ایران زمان داده است.

ایران در واکنش، اعلام کرده به رایزنی با کشورهای باقی‌مانده در برجام ادامه می‌دهد تا در صورت دریافت تضمین مبنی بر حفظ منافع اقتصادی ایران از این توافق، برجام را حفظ کند.

305

کد خبر: 950064

وب گردی

وب گردی