دولت مسکن استیجاری را نادیده گرفته است/ بازار مسکن چه زمانی به ثبات می‌رسد؟

تاکنون دولت در زمینه مسکن استیجاری که بتواند کمکی برای افزایش عرضه و تنظیم بازار مسکن باشد، انجام نداده است.

حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحایه املاک کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به افزایش نرخ اجاره بها در کشور اشاره کرد و گفت: متفاوت بودن قیمت مسکن در مناطق مختلف باعث شد تا قیمت اجاره نسبت به مناطق تفاوت داشته باشد، همچنین بافت های شهر تهران از جمله عواملی است که تاثیر به سزایی را در قیمت ملک دارد و با توجه به اینکه نرخ اجاره تابع قیمت مسکن است و به عنوان اصلی ترین شاخص تعیین اجاره تلقی می شود لذا تغییر بافت ها هم بر قیمت اجاره تاثیرگذار است.

عقبایی با اشاره به عواملی که زمینه ساز افزایش قیمت مسکن است، گفت: در 3 ماه پایانی سال 96 به دلیل نوسانات موجود قیمت ارز و شرایط اقتصادی حاکم در کشور، قیمت مسکن با افزایش همراه شد، حتی می توان گفت که در برخی نقاط شهر تهران، قیمت خرید و فروش مسکن تا 30 درصد گران شد.

به گفته نایب رئیس اول اتحایه املاک کشور، در حال حاضر به فصل نقل و انتقالات مسکن ورود نکرده ایم و تقریبا از خرداد ماه این فصل آغاز می شود، چه بسا که در این زمان امکان تحریک بازار بیشتر و قیمت مسکن با رشد بیشتری همراه شود.

او عدم توازن بین عرضه و تقاضا را از دیگر عوامل تاثیرگذار بر رشد قیمت مسکن به خصوص در شهرهای بزرگ دانست و گفت: در حال حاضر به میزان مستاجر در کشور، مسکن خالی وجود ندارد؛ بنابراین در زمان برهم خوردن توازن، عرضه کننده اقدام به افزایش قیمت می کند، این در حالیست که شاهد چنین اتفاقی در بسیاری از دیگر کالاها هستیم.

نایب رئیس اول اتحایه املاک کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و زوح های جوان عموما در طبقه مستاجرین قرار دارند، بنابراین درصد مستاجران افزایش پیدا کرده است اما باید دید که آیا به میزان وجود مستاجر در کشور امکان عرضه مسکن وجود دارد؟ عدم توازن بین عرضه و تقاضا از جمله عواملی است که موجبات افزایش اجاره بها را فراهم کرده است.

عقبایی با بیان اینکه کاهش سود بانکی از دیگر عواملی است که منجر به افزایش اجاره بها شد، اظهار داشت: درست است که میزان پرداخت سود بانکی کاهش داشته است اما باز هم میزان سود پرداختی بیش از میزان اجاره ای است که مالک از مستاجر دریافت می کند، همین امر باعث شده است تا سرمایه گذاران تمایل بسیار زیادی داشته باشند که سرمایه های خود را در بانک سرمایه گذاری کنند.

او به وجود تورم در کشور اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم و دوازدهم ادعای بسیاری را جهت موفقیت در کاهش نرخ تورم داشته است، در این زمینه باید گفت که دولت تاکنون موفق عمل کرده و قادر به تک رقمی کردن نرخ تورم هم شده است اما باز هم نرخ تورم کنونی بر میزان تعیین اجاره بسیار تاثیر گذار بوده است.

نایب رئیس اول اتحایه املاک کشور، فرد مالک معتقد است به دلیل افزایش قیمت بسیاری از کالاها و حاکمیت تورم عمومی باید اقدام به افزایش قیمت ملک خود کند که اخیرا این امر به عنوان عامل اصلی در رشد نرخ اجاره مسکن در کشور تلقی می شود.

او با تاکید بر اینکه دولت یازدهم و دوازدهم گامی را جهت تولید مسکن استیجاری برنداشته است، گفت: در زمینه مسکن اجتماعی که یکی از آن ها می تواند تولید مسکن استیجاری باشد دولت هیچ اقدامی انجام نداده است تا کمکی برای افزایش عرضه و تنظیم بازار مسکن باشد.

عقبایی اظهار داشت: در زمینه مسکن استیجاری که زیرمجموعه مسکن اجتماعی محسوب می شود، دولت باید وام و یا زمین در اختیار مستاجران قرار دهد و این در حالیست که دولت تاکنون هیچ تصمیمی را در این زمینه اتخاذ نکرده است.

نایب رئیس اول اتحایه املاک کشور با بیان اینکه هر سال تعداد ازدواج ها افزایش می یابد اما در حال حاضر واحدهای تولیدی متناسب با رشد جمعیت کشور نیست، گفت: تعداد دو میلیون و 500 واحد خالی در کشور وجود دارد که 600 هزار واحد از این تعداد در تهران وجود دارد اما نباید فراموش کرد که این واحدهای خالی در حاشیه شهرها قرار دارند و از امکانات عمومی مانند آب، برق، گاز و دیگر امکانات برای زندگی برخوردار نیستند.

او گفت: دیگر واحدهای خالی که در کشور وجود دارد و قابل استفاده نیستند واحدهای بسیار لوکس در مناطق بالای تهران است که قابل در اختیار قرارگرفتن دهک های متوسط جامعه نیست و نمی تواند در آمار عرضه قرار گیرد.

عقبایی خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی عنوان کرده است که برای ایجاد توازن عرضه و تقاضا باید هر سال 1 میلیون واحد مسکونی در کشور تولید شود و با این اقدام 11 سال طول می کشد تا توازن بین عرضه و تقاضا ایجاد شود این در حالیست که متاسفانه در حال حاضر سالی 200 هزار واحد هم در کشور تولید نمی شود.

نایب رئیس اول اتحایه املاک کشور با اشاره به اقداماتی که باید جهت کنترل اجاره بها در دستور کار قرار گیرد، گفت: در حال حاضر نمی توان معجزه ای را برای کنترل اجاره بها در نظر گرفت تا در طول یک یا دو ماه آینده اقدامی در زمینه تنظیم بازار انجام داد بلکه تنها باید جلوی بخشی از فضای روانی موجود در بازار اجاره را گرفت.

او با بیان اینکه سعی داریم تا رشد اجاره بها در سال 97 متناسب با نرخ تورم باشد، افزود: در شهرهای بزرگ که توازن بین عرضه و تقاضا وجود ندارد تا حدودی میزان اجاره از نورخ تورم بالاتر است اما امیدواریم که این فضا کنترل شود و در سال جاری شاهد افزایش حداقل 10درضدی نرخ اجاره بها خواهیم بود.

صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: از مرداد ماه سال 96 بازار مسکن وارد دوران رونق شد بنابراین طبیعی است که در زمان رونق بازار، قیمت با افزایش همراه شود.

او در ادامه بیان کرد: افزایش قیمت تا اواخر آذر ماه سال 96 روند طبیعی را طی کرد اما بعد از تلاطم بازار ارز قیمت مسکن با افزایشى که نرمال باشد روبه رو نشد.

بدری اظهار داشت: یک سری از بحث ها مبنی بر سوداگری حباب گونه در بازار مسکن وجود دارد که متاسفانه عوامل اقتصادی بیشترین عامل تاثیرگذار بر این موضوع است و تا زمانی که دولت سیاست گذاری مناسبى را برای قیمت گذاری ارز نداشته باشد قیمت مسکن هم در بازار منطقی نخواهد بود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به جلسه محرمانه ای که هفته گذشته برای تعیین قیمت و نیز کنترل بازار ارز برگزار شد، گفت: به نظر می رسد که بعد از ماه رمضان از طریق تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت و مجلس ضمن از بین رفتن حباب های قیمتی، آرامش در بازار مسکن حاکم و قیمت ها منطقی تر شود اما در حال حاضر به دلیل محرمانه بودن تصمیمات اتخاذ شده در مجلس برای بازار ارز نمی توان جزئیات آن را مطرح کرد.

او افزود: زمانی که قیمت مسکن افزایش می یابد قیمت اجاره هم صعودی می شود، با توجه به اینکه بیشتر تلاطمات اقتصادی در بازار مسکن نمایان می شود حال تلاطمات ارز هم بیشترین تاثیر خود را بر بازار مسکن گذاشته است.

بدری با تاکید بر اینکه قیمت اجاره مسکن متاثر از فرمول خاصی نیست و نمی توان شرایط خاصی را برای آن تعریف کرد، گفت: به طور معمول بخشی از اجاره مسکن تابعی از قیمت مسکن است و درصدی از قیمت مسکن به عنوان اجاره بها محسوب می شود و بخش دیگر آن وابسته به عرضه و تقاضا است.

بری با اشاره به تاثیر خروج آمریکا از برجام بر بازار مسکن، بیان کرد: در حال حاضر وضعیت بازار نشان دهنده بی تاثیری این اتفاق بر بازار بوده است و به طور قطع خروج آمریکا تاثیر منفی بر اقتصاد کشور به خصوص بازار مسکن نخواهد داشت، از زمانی که آمریکا از برجام خارج شده است تا حدودی قیمت سکه و ارز متعال شده است و به نظر می رسد که خروج آمریکا از برجام مثبت ارزیابی شود.

401

کد خبر: 950068

وب گردی

وب گردی