آموزش پلیس به شهروندان برای شناخت مواد مخدر

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت گفت:تاکنون مصرف مواد جدیدی گزارش نشده است؛ اگرچه در شبکه و فضای مجازی، مواد مخدر جدیدی معرفی و عنوان می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز،سرهنگ بخشنده گفت: پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت به عنوان متولی این امر تاکنون هیچ دستگیری در حوزه مصرف مواد مخدر در حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی پایتخت نداشته است و می‌توان اعلام کرد که دانش‌آموزان و دانشجویان پایتخت «پاک» هستند.

سرهنگ محمد بخشنده در خصوص صحت و سقم ورود و مصرف مواد مخدر نوظهور در بین معتادان تهران بزرگ اظهار داشت: در پایتخت، ماده مخدر نوظهوری نداشته‌ایم و مثل گذشته معتادان از موادی چون تریاک، هروئین، شیشه،حشیش و گل استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت تصریح کرد: این مواد مخدر را طیف وسیعی از کارتن‌خواب‌ها و افرادی که به واسطه مصرف مواد از خانواده،‌ دوستان و جامعه طرد شده‌اند، استفاده می‌کنند؛می‌توان گفت که تاکنون مصرف مواد جدیدی گزارش نشده است؛ اگرچه در شبکه و فضای مجازی، مواد مخدر جدیدی معرفی و عنوان می‌شود.

وی اعلام کرد: کلانتری‌ها و سایر سازمان‌ها و نهادهایی که در کار مبارزه و جمع‌آوری معتادان و کارتن‌خواب‌ها هستند متهم را به همراه مواد کشف شده به پلیس مبارزه با مواد مخدر تحویل می‌دهند که با توجه به چنین امری تا این لحظه نمونه مواد جدیدی گزارش نشده است.

سرهنگ بخشنده با تاکید بر این مطلب که پلیس به عنوان متولی در امر مبارزه با مواد مخدر شناخته شده و مطرح است، دوباره تاکید کرد: آنچه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به عنوان بروز و ظهور مواد مخدر جدید اعلام می‌شود عملا در تهران وجود ندارد.

وی تعداد معتادان متجاهر خیابانی در تهران را 15 هزار نفر عنوان و تصریح کرد: این افراد از خانواده و جامعه طرد شده و در پارک‌ها، خیابان‌ها و کوچه‌ها به کارتن‌خوابی می‌پردازند.

سرهنگ بخشنده در پاسخ به دیگر پرسش فارس در مورد تعداد زنان معتاد متجاهر خیابانی گفت: هزار تا 1500 نفر زن معتاد متجاهر داریم؛‌ البته باید بگویم کارتن‌خوابی زنان کم است چرا که خیلی از این زنان به صورت خود معرف در مراکز ماده 15 بهزیستی، NGO و سمن‌ها سرویس‌دهی شده و دیگر در خیابان نمی‌خوابند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت ادامه داد: 160 نفر از این زنان طبق ماده 16 به صورت اجباری دستگیر و تحویل بهزیستی شدند.

این مقام ارشد پلیس پایتخت در پاسخ به این سؤال که وضعیت مصرف مواد مخدر در جمعیت دانش‌آموزی و دانشجویی پایتخت چگونه است، اظهار داشت: تا این لحظه گزارشی مبنی بر دستگیری دانش‌آموز یا دانشجویی در خصوص مصرف مواد مخدر نداشته‌ایم.

وی گفت: به جرأت می‌توانم بگویم کهدانش‌آموزان و دانشجویان تهرانی پاک هستند؛ اگرچه در برخی موارد گزارشی از دستگیری دانشجویان در حوزه‌های دیگر داشتیم اما در حوزه مواد مخدر هیچ گونه دستگیری از این قشر را تائید نمی‌کنم.

سرهنگ بخشنده در خصوص نگهداری معتادان متجاهر در کمپ‌ها گفت: از بهمن ماه سال گذشته تاکنون ، 7 هزار و 500 نفر از 15 هزار معتاد متجاهر خیابانی تهران طبق ماده 15 برای بازپروری تحویل بهزیستی شدند که طبق قانون 3 تا 6 ماه در کمپ‌ها نگهداری می‌شوند که این مسئله نگرانی ما را بیش ازپیش کرده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت به دغدغه پلیس در این خصوص اشاره و اعلام کرد: این 7 هزار و 500 نفر پس از گذراندن مدت 6 ماه بازپروری از کمپ‌ها بیرون می‌آیند و در جامعه دوباره رها می‌شوند؛ باید تدبیری اندیشید و سازمان‌های مربوطه در این زمینه چاره‌اندیشی کنند؛ شاید بتوان 6 ماه دیگر نگهداری این افراد در کمپ‌ها را افزایش داد؛ اما باز هم دغدغه این است که بعد از خروج‌ آنها از کمپ‌ها چه کنیم؟

این مقام ارشد پلیس پایتخت دوباره تاکید کرد: باید سازمان‌های متولی،شهرداری،ستاد مبارزه با مواد مخدر،کمیته امداد، وزارت بهداشت،وزارت کار،بیمه سلامت، سازمان فنی و حرفه‌ای، بهزیستی و غیره در خصوص اشتغالزایی، مسکن و حتی حمایت از این افراد تدبیری بیندیشند؛‌ نگهداشتن چند ماهه آنها در کمپ‌ها و رهاسازی آنها دردی را دوا نمی‌کند چون دوباره این افراد جذب مواد شده و روز از نو روزی از نو.

سرهنگ بخشنده در خصوص طرح‌های ضربتی این پلیس اعلام کرد:‌ گشت ضربت پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با 10 خودروی بنز پلیس به صورت اختصاصی اتوبان‌های تهران را به صورت شبانه‌روز رصد می‌کند؛ در این طرح دو خودروی حمل متهم نیز پلیس را همراهی می‌کنند.

وی افزود: هم اکنون بزرگراه‌های تهران تقریبا مطلوب و پاکسازی شده است؛‌ حتی پلیس راهور نیز طبق تدابیر ریاست پلیس تهران بزرگ پای کار آمده و اگر در گشت‌های خود در معابر معتادی را ببینند خبر آن را به پلیس مبارزه با مواد مخدر گزارش می‌دهند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت گفت: در 20 روز گذشته 1700 نفر از معتادان در محله شوش و هرندی جمع آوری شده و 442 خرده فروش هم دستگیر شدند.

این مقام ارشد پلیس پایتخت به آموزش شهروندان در محلات حاشیه‌ای شهر تهران پرداخت و گفت: مدارس، حسینیه‌ها، مساجد و... در طرح آموزش پلیس به شهروندان پای کار آمده و پلیس در این طرح به مردم در خصوص انواع و اقسام مواد مخدر، علائم آن و چگونگی مهارت «نه»گفتن به فرزندان، آموزش‌های لازم را ارائه خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه متأسفانه مصرف ماده مخدر گل در بین شهروندان افزایش داشته است، اعلام کرد: خیلی‌ها فکر می‌کنند که مصرف گل علائم خطرناکی ندارد و اثرات تخریبی‌اش محدود است در صورتی که تخریب گل 5 برابر شیشه است.

سرهنگ بخشنده علائم مصرف ماده مخدر گل را بی‌قراری،بی‌خوابی، بی‌حوصلگی و ایجاد توهم بالا اعلام کرد و گفت: با توجه به قیمت بالای این ماده مخدر مصرف این ماده در بین اقشار مرفه بیشتر گزارش شده است.

وی گفت: خانواده‌ها دقت داشته باشند که مصرف گل به صورت سیگارت است و با توجه به اینکه در بسته‌هایی با وزن‌های مختلف و قیمت‌های متغیر به فروش می‌رسد، یافتن آن بسیار راحت است؛ ناآگاهی افراد و اینکه برگ‌های این ماده اثرات تخریب کمتری دارد باعث شده مصرف آن افزایش یابد.

فارس

۷۰۵

کد خبر: 950112

وب گردی

وب گردی