سوخت مفت می دهیم؛ برق می گیریم

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه برخی ارگاهای دولتی در قالب بخش خصوصی اقدام به تولید انرژی برق می کنند گفت: وزارت نفت سوخت مجانی می دهد تا بخش خصوصی برق تولید کند و به وزارت نیرو بفروشد.

اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در خصوص ترانزیت برق کشور گفت: موقعیت کشور ما از لحاظ ژئوپلتیک به طوری قرار گرفته است که می توانیم ترانزیت برق را داشته باشیم، که این موضوع خود مزیتی برای کشور است ضمن آنکه تاکنون در زمان هایی که پیک بار مصرف ما زیاد است و کشور های دیگر نیاز ندارند ما از آن ها برق گرفتیم و در وقتی که پیک بار آن ها زیاد می شود ما به آن ها برق داده ایم.

وی در خصوص احداث نکردن نیروگاه و استفاده نکردن از توان داخلی برای تامین انرژی مورد نیاز در کشور اظهار داشت: این روش غیر ضروریست چرا که صرفه اقتصادی نخواهد داشت زیرا تاسیس پنج نیروگاهی با تامین هزار مگاوات برق آن هم برای مدت 3 ماه که زمان پیک ما می باشد توجیه اقتصادی ندارد،از طرفی هر عقل سلیمی می گوید اگر بتوانیم به طریقی نیاز متعارف مصرفی کشور را تامین کنیم می توان به جای ساختن نیروگاه که پنج میلیارد دلار هزینه دارد برق را وارد کنیم.

قره خانی در توجیح دلایل خرید برق از کشورهای دیگر با اشاره به منفت اقتصادی حاصل از خرید آن از کشور های دیگر اظهار داشت: مهمترین این موضوعات تبادلات اقتصادی است چرا که این موضوع هدف بوده است ،مضافاً بر این که ما در برخی از ماه ها در سال کمبود برق داریم ، لیکن بخشی از این انرژی را در تابستان از ترکمنستان بخشی دیگر را ازکشورهای آذربایجان و ارمنستان خریداری میکنیم؛از سویی مصرف این کشورها در زمستان افزایش پیدا می کند که ما به آن ها می دهیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص استفاده نکردن وسیع از پنل های خورشیدی و تامین منابع مورد نیاز در داخل کشور ابراز کرد: سرمایه اولیه پنل های خورشیدی مورد نیاز به مراتب بالاتر از انرژی حرارتی است و باید سرمایه گذار در این بخش ورود کند و چرخه آن را به حرکت درآورد،اما متاسفانه به دلیل بالا بودن هزینه کسی در این حوزه ورود نمی کند.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم از پنل های خورشیدی استفاده کنیم باید ما به التفاوت قمیتی آن را یارانه بدهیم اظهار داشت: حداکثر مبلغی که می توانیم یارانه بدهیم نهایتاً 600 میلیارد تومان است ولی مابقی هزینه ای که در برمی گیرد در بودجه دیده نشده است که بخواهیم پرداخت کنیم ،مگر برق را گران کنیم که بخواهیم هزینه مصرفی را از مردم بگیریم که این در شرایط فعلی امکان پذیر نیست.

قره خانی در خصوص تولید برق توسط بخش خصوصی و ورود آن به مدارها بیان کرد: ما در کشور بخش خصوصی داریم که برق تولید می کند و به وزارت نیرو می فروشند ، البته در این نوع قرارداد یک نوع حق العمل است که دریافت می کنند بطوری که سوخت را بطور مجانی از وزارت نفت دریافت کرده و آن را پس از فرآیند های تولید به برق تبدیل می کنند و بابت هر کیلو وات ساعت طبق قرارداد منعقد شده برق را به وزارت نیرو میفروشند.

وی افزود: بخش خصوصی در حدود 12 هزار مگاوات برق تولید می کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی در خصوص اینکه ، بخش خصوصی در این حوزه از چه ارگان هایی تشکیل شده ابراز کرد: ارگانی هایی مانند بنیاد مستضعفان و سازمان بازنشتگان کشوری و... هستند که نیروگاه هایی به آن ها واگذار شده و به عنوان بخش خصوصی در این حوزه در حال فعالیت هستند.

303

کد خبر: 950156

وب گردی

وب گردی