هزینه از شما،نوشتن  مقاله و پذیرش گرفتن آن ازما!

دوره کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه دولتی گذرانده حتی در دانشگاه تدریس هم می کند؛ اما ترجیح می دهد پشت میزش بنشیند و با دریافت هزینه های چند میلیونی برای دانشجویان پایان نامه بنویسد .

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ظهر یک روز گرم اردیبهشت ماه، اینجا خیابان کارگر نرسیده به میدان انقلاب است. آگهی هایی که در تقاطع خیابان جمهوری و کارگر روی دیوار چسبانده شده ، توجهم را جلب می کند، نزدیک می شوم و می خواهم یکی از این آگهی ها را بخوانم . پیرمردی با کلاه آفتاب گیر صدایم می‌کند و می‌گوید: پایان نامه می خواهی؟ زمانی که پاسخ مثبت مرا می بیند، اصرار می کند که حتما به دپارتمان تخصصی او سری بزنم. می‌گوید:« یک خانوم مهندس آنجا راهنمایی ات می‌کند که بسیار مهربان و خوش‌برخورد است.»

شماره و آدرس شرکت را از آگهی جدا می کنم و به سمت میدان انقلاب می روم. چند قدم بیشتر نرفتم که می فهمم پیرمرد با فاصله چند متری، پشت سرم حرکت می کند کمی صبر می کنم تا به من برسد.می پرسم:« این شرکتی که می گفتید دقیقا کجاست؟شما برای آن جا کار می کنید؟» لبخند می زند و با خوشحالی می گوید:«بله، شما را به آنجا می برم.»

هر چندقدمی که برمی دارد برمی گردد و مرا نگاه می کند تا مبادا من نظرم عوض شود. می گوید:« کارشان خیلی درست است! هر پایان نامه ای که بخواهید انجام می‌دهند، قیمت های شان هم مناسب است.»

از میزان دقیق هزینه ها برای انجام پایان نامه اطلاع دقیقی ندارد اما اصرار می کند که قیمت هایشان مناسب است. می گوید:« در زمینه هزینه ها باید با مدیریت مجموعه صحبت کنم.» ساختمانی را به من نشان می دهد و می گوید:«زنگ واحد 2 را بزنم.» و می رود.

پایان نامه ارشد معماری؛ 4 میلیون و 500 هزار تومان ناقابل!

دفتر شرکت در طبقه اول از یک ساختمان ۴ واحدی قرار دارد. زمانی که وارد می شوم 2 دختر و دو آقا پشت میز نشسته اند، نهایتا 29-30 سال دارند. یکی از خانم ها با لبخند مرا داخل اتاق دعوت می‌کند و می پرسد چه کاری از او ساخته است. به گوشیم طوری نگاه می کند گویی شک کرده که صدایش را ضبط می کنم. زمانی که تلفن همراهم را درون کیفم می گذارم، از رشته تحصیلی و موضوع پایان نامه ام می پرسد، زمانی که پاسخ می دهم معماری، کاغذی برمی دارد و چیزهایی مینویسد و سپس شماره تماسم را می خواهد.

نمی دانستم که قیمت موضوعات پایان نامه در رشته معماری با یکدیگر متفاوت است. او می گوید:« این تنها شامل رشته معماری نمی شود، مثلا اگر یک شما یک سوژه روتین انتخاب کنید، هزینه ها کمتر می شود چون طبیعتا فردی که پایان نامه با موضوعات عادی و روتین می نویسد، زمان کمتری را صرف می کنند اما اگر موضوع خاصی باشد ممکن است قیمت ها کمی بالاتر برود.»

از همه موارد ریز و تخصصی معماری خبر دارد، حتی می داند که در رساله ها باید چگونه یک نمونه داخلی و خارجی را بررسی کرد تا استاد آن را قبول کند. می گوید:« کار رشته معماری کمی سنگین تر است، رساله اش بیشتر وقت می برد طراحی نقشه ها هم باید توسط افراد متخصص انجام شود، فایل تری دی مکس هم که حتما می خواهد،اصلا لازم نیست در حال حاضر بگویید فرمت رساله تان باید چگونه باشد، با اصول انجام آن آشنایی داریم.»

از سخت گیری استادم می گویم، از اینکه در خارج از کشور درس خوانده، از اینکه به راحتی پایان نامه هایی که توسط دانشجویان نوشته نشده را تشخیص می دهد، از اینکه دانشجویان را سوال پیچ می کند تا بداند خودشان پروژه پایانی را انجام داده اند یا خیر،مکثی می کند و می گوید:«خیالتان راحت باشد، ما جلسه به جلسه و بر اساس تغییراتی که استادتان در پروژه اعمال می کند پیش می رویم، شما بعد از هر جلسه ای که با استاد در زمینه پایان نامه داشتید، نکات لازم را به ما اطلاع می دهید و ما آن را در پروژه اعمال می کنیم. ما پروژه آماده به دانشجو نمی دهیم، هزینه پروژه های آماده نهایتا 15-20 هزار تومان باشد ، اما پژوهشگران ما جلسه به جلسه با دانشجو و استاد آن را انجام می دهیم.»

از هزینه دقیق می پرسم:«می گوید قیمت انجام صفر تا 100 پروژه به همراه رساله و نقشه ها و فایل تری دی، حدود 3 میلیون و 200 هزار تومان می شود.هزینه ماکت جداست که در حال حاضر نمی توانم قیمت دقیقی بدهم، در صورت داشتن مقاله و ثبت آن در پایگاه ISI، حدود یک میلیون تومان به هزینه هایتان اضافه می شود، حتی ما می توانیم پذیرش مقاله شما را هم بگیریم.در مجموع هزینه های شما حدود 4.5 میلیون تومان می شود البته این هزینه قطعی نیست و ممکن است بر اساس موضوع انتخابی کم و زیاد شود.»

دانشجوی داکترای دانشگاه تهران پایان نامه 2.5 میلیون تومانی می نویسد!

در طبقه سوم شرکتی واقع در ضلع جنوبی میدان انقلاب پایان نامه های خوبی می نویسند، این را من نمی گویم پسر 19-20 ساله ای که مقابل درب ساختمان این شرکت ایستاده می گوید، اصرار می کند تا اول به دفتری برویم که دوستش در آن جا کار می کند و پسری نوجوانی را نشان می دهد که کمی آنطرف تر ایستاده و تابلوی تبلیغاتی شرکت را روی سرش گرفته تا بلکه کمی از تابش مستقیم آفتاب در امان بماند. پسر جلو می آید و مرا تا طبقه سوم همراهی می کند و می رود تا باز هم زیر آفتاب فریاد بزند:« پایان نامه، مقاله،تایپ، ترجمه»

پشت میز یک مرد جوان نشسته، از لباس های مارکش گرفته تا تلفن همراه چند میلیونی اش می توان حدس زد که کار و بارشان حسابی سکه است. زمانی که می گوید چه کاری از دستم بر می آید، حدس می زنم با لحن صدایش می خواهد به من بفهماند که حسابی کار بلد است! می گویم برای کارشناسی ارشد مردم شناسی دانشگاه تهران پروژه می خواهم، در صندلی اش جا به جا می شود و می گوید:« همکار ما که کارهای رشته مردم شناسی را انجام می دهد دانشجوی دانشگاه تهران است! این فرد تمام اساتید این رشته را می شناسد و با سلایق آن ها آشناست ، می تواند کار را با بهترین کیفیت به شما تحویل دهد.»

هزینه پایان نامه در رشته مردم شناسی حدود 2 تا 2.5 میلیون تومان می شود. این را می گوید و ادامه می دهد:«البته هزینه دقیق را نمی دانم ولی آخرین پروژه پایان نامه ای که این فرد برایمان انجام داد حدود 2.5 میلیون تومان شد، اگر مقاله هم بخواهید حدود 300 هزار تومان به هزینه هایتان افزوده خواهد شد. »

می گوید: «کار خوبی تحویل می دهیم حتی منابعی که از آن ها استفاده کرده ایم را هم به آن ها اعلام می کنیم تا مطمئن شوند. این کار حدود 3 ماه زمان می برد.»

وقتی استاد دانشگاه دست به قلم می شود، چرا نگران پایان نامه اید؟!

به محض اینکه از راهرو ساختمان اداری وارد خیابان می شوم، پسر جوان از جایش بلند می شود و می گوید قول داده ام که به دفتر آن ها هم سر بزنم.در مسیر رسیدن به دفتری که برایشان کار می کند، اصرار می کند که باید به همه دفاتر و شرکت هایی که پایان نامه می نویسند سر بزنم و ارزان ترین را انتخاب کند. ار حقوقش می پرسم، از گفتن رقم دقیق طفره می رود، وقتی به شوخی می گویم درآمد من 900 هزار تومان است و اگر درآمدتان خوب باشد همکارتان می شوم با خنده می گوید: «نه حقوق ما بیشتر است، شکر خدا بد نیست اما کارمان آینده ندارد اما پول خوبی به جیب می زنم، برای هزینه های تحصیلم اینجا کار می کنم.»

زمانی که وارد دفتر می شوم پسر روی صندلی می نشیند و منشی مرا به داخل دفتر خانم دکتر راهنمایی می کند وارد اتاق می شوم خانم دکتر را میبینم که روی صندلی نشسته، حدودا 40 ساله به نظر می رسد و چهره اش مرا به یاد معلم ها می اندازد. می گویم پروژه مردم شناسی برای کارشناسی ارشد می خواهم، می گوید:« دانشگاه آزادی هستی یا دولتی.» می گویم دانشگاه تهران نگاهش را از روی کاغذ بر می دارد و با تعجب می گوید:« بسیار عالی، ما می توانیم این پروژه را برایتان انجام دهیم، من خودم دوران کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در دانشگاه دولتی گذرانده ام اما نرخ انجام پروژه های ما برای دانشجویان دانشگاه آزاد و دولتی متفاوت است.پروژه های دانشگاه دولتی بیشتر زمان می برد و دقت بالاتری می خواهد.»

این را می گوید و ادامه می دهد:«من خودم فرد آکادمیکی هستم و می دانم از اوضاع خبر دارم، من خودم مدرس دانشگاه هستم! اگر دانشگاه آزادی بودید می توانستم پایان نامه را با 2 میلیون تومان برایتان انجام دهم اما چون دانشجوی دانشگاه تهران هستید نمی توانم زیر 2 میلیون و 800 هزار تومان این پروژه را انجام دهم.البته این قیمت بدون هزینه مقاله در نظر گرفته شده است، هزینه نوشتن مقاله حدود 400 تا 500 هزار تومان است، خیالتان راحت مقاله سطح بالایی ارائه می دهیم، خود من به زبان انگلیسی مسلط هستم به طور رایگان مقاله را برایتان ترجمه می کنم در صورتی که هزینه ترجمه مقاله حدود 600-700 هزار تومان می شود حتی در صورت تمایل می توانم مقاله را به همکارانم بدهم تا پذیرش آن را بگیرند.»

بیرون از شرکت هوا تاریک شده و مردم با عجله خود را به خانه می رسانند تا افطار را در خانه باشند. بوی نان داغ در هوا پیچیده و من به پایان نامه هایی فکر می کنم که به دست اساتید نوشته می شود و دانشجوی بیچاره باید هزینه های میلیونی بپردازند !

201

کد خبر: 950222

وب گردی

وب گردی