خسارت 750 میلیارد تومانی خشکسالی و سرمازدگی به کشاورزی اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سرمازدگی و خشکسالی در سال زراعی جاری بیش از 750 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان اردبیل خسارت وارد کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، خلیل نیکشاد در نشست با اعضای شورای اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: در دنیا روی توسعه بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام شده، به طوری که به رغم تغییر اقلیم و مساله بحران آب بسیاری از کشورها به کشت محصولات گلخانه‌ای و همچنین پرورش محصولات در شرایط خاص اقدام کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار تغییر اقلیم و بحران آب فرسایش خاک چالش جدی بخش کشاورزی است، به طوری که در کشورمان سالانه 16 تن فرسایش خاک اتفاق می‌افتد که این بزرگترین ضربه را به تولید محصولات کشاورزی وارد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه هدفگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در کشور در مسیری نیست که اعلام کنیم توسعه کشاورزی در اولویت برنامه‌ریزی‌ها است، بیان کرد: ما حتی در پرورش نیروی انسانی و توجه به رشته کشاورزی و دایر کردن آن در مناطق مختلف گرفتار غفلت‌هایی شدیم که به نظر می‌رسد با این نگرش کشاورزی در مسیر توسعه کشور در اولویت پنجم قرار دارد.

نیکشاد گفت: برخلاف سایر کشورها که باهوش‌ترین و کارآمدترین افراد در رشته کشاورزی تحصیل می‌کنند در ایران خلاف این عمل می‌شود و مستعدترین افراد به سمت رشته‌های پزشکی سوق داده می‌شوند، در حالی که در دنیا بیشترین توجه به شغل معلمی و سپس کشاورزی است که بر همین اساس توسعه و تحول اتفاق می‌افتد.

وی تغییر در مسیر توسعه کشاورزی را در سطح دنیا با نگاه توان‌افزایی در تامین امنیت غذایی یادآور شد و تصریح کرد: در بسیاری از کشورها در کنار توسعه هواشناسی به ازای تولید یک کیلو محصول کشاورزی یک دلار در تدارک زیرساخت‌ها هزینه‌ می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: در روزهای آخر فروردین امسال 650 میلیارد تومان سرمازدگی به باغات استان خسارت زد به طوری که در شمال استان اردبیل نیز در بخش زراعت خسارتی را شاهد بودیم که در مجموع در بخش باغات و زراعت 750 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان اردبیل خسارت وارد شده است.

نیشکاد گفت: 100 درصد محصول گردو در سالجاری و با افت 30 درصد در سال آینده به همراه 70 میلیارد تومان به بخش زراعت بر اثر خشکسالی و کاهش 30 تا 40 درصدی برداشت محصول گندم را به دلیل تنش‌های جوی در استان اردبیل شاهد هستیم.

وی در ادامه از توزیع گونه جدید نهال گردو و پرورش آن در مناطق مختلف استان با مقاومت بیشتر در برابر سرمازدگی خبر داد و اظهار کرد: ما 12 هزار اصله درخت گردو را با گونه جدید کشت کردیم و امیدواریم با عمل‌آوری آن در سایر مناطق استان این گونه مقاوم در برابر سرما توسعه یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به پاک بودن محصولات کشاورزی تولید شده در کشور و استان اردبیل اشاره و خاطرنشان کرد: ما در همه محصولات به ویژه سیب‌زمینی، عدس و حبوبات با تولید پاکترین محصول روبرو هستیم به طوری که در کشت و تولید سیب‌زمینی ما تنها یک بار توزیع سم را در مزارع شاهد هستیم در حالی که در کشورهای اروپائی 14 بار سم به مزارع سیب‌زمینی می‌زنند.

نیکشاد تعطیل شدن سم‌پاشی‌های هوایی را در شمال استان یادآور شد و افزود: در بخش نظام بهره‌برداری در پایاب سد خدافرین تاکنون یک هکتار زمین به کسی واگذار نشده و این نظام بهره‌برداری در حال تدوین نهایی است و تلاش می‌کنیم به ساکنان منطقه و فارغ‌التحصیلان کشاورزی با شرایط خاص اراضی را واگذار کنیم.

وی بیان کرد: قرار است در پایاب سد خدافرین 36 هزار و 700 هکتار اراضی تقسیم شود که قطعا این تقسیم با ایرادات، اشکالا و انتقادهایی روبرو خواهد شد ولی تلاش می‌کنیم تا این تنش‌ها به حداقل برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در پایان تصریح کرد: ما در جبران خسارت 8 هزار هکتار از اراضی و باغات خسارت دیده به دلیل پوشش بیمه‌ای اقدام کردیم اما بعید به نظر می‌رسد دولت بتواند نسبت به جبران خسارت وارده به سایر باغداران و کشاورزان که پوشش بیمه‌ای ندارند اقدامی انجام دهند.

901/900

کد خبر: 950281

وب گردی

وب گردی