باید از نگاه اقتصادی و بر مبنای نیازها به مسائل صنعت برق توجه کرد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: باید از نگاه اقتصادی و بر مبنای نیازهای خودمان به مسائل نگاه کنیم و صرف داشتن یک تکنولوژی بدون نیازسنجی و استفاده بهینه از آن مناسب نیست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به منظور پیگیری سیاست‌های مدیریت مصرف و مدیریت تقاضا و به منظور ایجاد تمهیدات لازم برای گذر از پیک سال جاری و هماهنگی های مربوطه همایشی با حضور معاون وزیر در امور برق و انرژی، مدیرعامل و معاونان شرکت توانیر و تمامی مدیران عامل شرکت های برق منطقه ای در شرکت توانیر برگزار شد.


حائری در این گردهمایی با اشاره به کاهش بارندگی ها گفت: سال گذشته در زمان پیک بار 9300 مگاوات از ظرفیت نیروگاه های برق آبی استفاده کردیم که این میزان در ابتدای سال جاری حدود 54 هزار مگاوات بوده و با بارش های اخیر به حدود 6 هزار مگاوات رسیده و این یعنی 3300 مگاوات در این بخش با کمبود تولید مواجهیم و باید آن را با مدیریت مصرف جبران کنیم.


او با بیان اینکه بخش نیروگاهی تعهدات لازم در این بخش را انجام داده و از آبان ماه 96 تاکنون حدود 7/3 میلیارد کیلووات ساعت ذخیره انرژی داشته است، افزود: با توجه به پیش بینی هایی که در سال قبل مبنی بر کاهش بارندگی و تولید نیروگاه های برق آبی بود بخش تولید با هماهنگی بین نیروگاه های بادی و حرارتی بسیاری از این کمبودها را جبران کرد و انرژی مورد نیازی که باید از نیروگاه های برق آبی دریافت می کردیم از نیروگاه های حرارتی گرفتیم.


حائری میزان افزایش تولید در نیروگاه های حرارتی از ابتدای سال جاری تاکنون را نسبت به سال گذشته حدود 14 درصد اعلام کرد و گفت: در این واحدها تعمیرات لازم انجام شده و جهت فصل تابستان آمادگی کامل دارند.


حائری با اشاره به اجرای طرح ذخیره عملیاتی در سال گذشته و مدیریت مصرف حدود هزار مگاواتی از این طریق اظهار امیدواری کرد امسال نیز با شدت بیشتری اجرای این طرح ادامه یابد و تمامی مشترکان دیماندی در این طرح مشارکت داشته باشند و در بخش مدیریت چاه های کشاورزی و مصارف عمومی نیز از ظرفیت های موجود در این زمینه استفاده شود.


او بر استفاده حداکثری از ظرفیت تولید نیروگاه های تولید پراکنده (DG) و مولدهای خودتامین از طریق دیسپاچینگهای توزیع، دیسپاچینگ شرکت مدیریت شبکه برق ایران و برقهای منطقه ای تاکید کرد و گفت: در این زمینه باید پایش انجام شود تا از اثرگذاری نیروگاه های تولید پراکنده در پیک بار مطمئن شویم.


معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی امسال را با توجه به شرایط ویژه ای که دارد فرصت مناسبی جهت تغییر در رویه ها و اصلاح بدمصرفی دانست و افزود: مصرف انرژی کشور با استانداردهای جهانی قابل انطباق نیست و باید از این فرصت برای ایجاد فضایی جهت کنترل بدمصرفی ها استفاده کرد.


معاون وزیر نیر ور در امور برق و انرژی همچنین برقهای منطقه ای را نیز به عنوان نماینده حاکمیت در استان ها دانست و افزود: شرکتهای برق منطقه ای باید به عنوان نماینده عالی وزارت نیرو و توانیر عمل کنند و نقش هماهنگی با سایر بخشهای صنعت برق را در استان ها داشته باشند.
معاون وزیر نیرو در عین حال از شرکت های برق منطقه ای و توزیع خواست تا هماهنگی کاملی با هم داشته باشند.


حائری بهره گیری از پتانسیل های بودجه را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: در شرایط کنونی باید پیچیده فکر کنیم تا بتوانیم راهکارهای بهینه ای را اجرا کنیم.


او تصریح کرد: باید از نگاه اقتصادی و بر مبنای نیازهای خودمان به مسائل نگاه کنیم و صرف داشتن یک تکنولوژی بدون نیازسنجی و استفاده بهینه از آن مناسب نیست.


معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، خاطرنشان کرد: باید بررسی شود که سرمایه گذاری های انجام شده در یک بخش چه نتیجه ای برای ما حاصل می کند و احساس ما از انجام این موضوع به چه شکلی است.


او تاکید کرد: این فرهنگ باید در مجموعه صنعت برق ایجاد شود که کل برنامه ریزیها وطراحی باید براساس نیازهای داخلی انجام شود چه بسا اگر در کشور به نیازهای واقعی مان توجه می کردیم برای خیلی از این تجهیزاتی که بلااستفاده داریم سرمایه گذاری انجام نمی شد.


حائری همچنین افزود: طرح ها و راهکارها در همه زمینه ها و بخصوص مدیریت مصرف که بحث روز است باید از نظر اقتصادی و شرایط موجود تحلیل شود و مشخص شود با توجه به تنوعی که در طرحها وجود دارد و سرمایه گذاریهایی که در بحث تولید پراکنده و مولدهای مقیاس کوچک و انرژی های نو انجام شده کدام طرح به صرفه تر است.

402

کد خبر: 950341

وب گردی

وب گردی