ارزیابی طرح رصد صاحب نظران علوم انسانی

گزارش طرح رصد صاحب‌نظران علوم انسانی به هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه و این طرح توسط اعضا مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، جلسه 101 شورای علمی راهبردی هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در این جلسه که به بحث و بررسی پیرامون "گزارش طرح نبأ" اختصاص داشت، دکتر چگین معاون علمی دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طرح «رصد صاحب نظران علوم انسانی» در 22 رشته و گروه به منظور بررسی و ارائه دسته‌بندی اولیه از نظریه‌ها و نوآوری‌ها، صاحب نظران و استادان مستعد نظریه‌پردازی در حوزه‌ها و گرایش‌های مختلف علوم انسانی، طرح‌ریزی شد.

وی افزود: این طرح در نظر دارد تا با احصاء فهرستی دقیق و جامع گرایش‌ها و سلایق علمی از صاحب نظران برجسته ایرانی در حوزه علوم انسانی و معارف دینی و همچنین مقالات و پژوهش‌های حوزه علوم انسانی و معارف دینی تصویری روشن و شفاف از «موجودات نظری» در داخل کشور و جامعه علمی ارائه نماید.

معاون علمی دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رشته‌های مورد مطالعه در این طرح عبارتند از: علوم سیاسی، علوم اجتماعی، فلسفه اسلامی، معرفت‌شناسی، فلسفه غرب، فلسفه کلام اسلامی، ادیان و عرفان، منطق، فلسفه دین، علوم قرآنی و حدیث، فقه و اصول، ادبیات، زبان شناسی، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، فرهنگ و تمدن، حقوق، مدیریت، مطالعات زنان و خانواده، تعلیم و تربیت، روان شناسی، هنر، معماری و شهرسازی.

پس از ارائه این گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که توجه به میزان اعتبار و ارجاع مقالات منتخب، استفاده از نظرات شوراهای پنجگانه تخصصی برای پالایش مجدد فهرست منتخب، همکاری با سایر نهادها و دستگاه­های دارای بانک اطلاعاتی علمی مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر هیات حمایت از کرسی­‌های نظریه‌پردازی هم با اشاره به سابقه این طرح گفت: این طرح در سال‌های پیش تصویب شد که روند اجرای آن با توجه به حجم و گستردگی کار و سایر مسائل به طول انجامید که در نهایت در اسفند سال گذشته به پایان رسید.

وی ادامه داد: قطعا برای خروجی بهتر از این طرح، نتایج به رویت شوراهای تخصصی پنجگانه خواهد رسید، همانطور که در طول انجام طرح از نظرات شوراها استفاده شد.

آیت اله رشاد هم گفت: طرح نبا باید به عنوان یکی از مراجع و منابع دبیرخانه برای مراجعه به آراء صاحبنظران در نظر گرفته شود و با پایان این کار نباید به بایگانی سپرده شود.

در ادامه این جلسه، دستور جلسه دوم که به انتخاب رئیس و اعضای جدید شورای تخصصی علوم عقلی اختصاص داشت مورد بحث قرار گرفت که طی آن دکتر حسین کلباسی به عنوان رئیس جدید این شورا انتخاب شد.

کد خبر: 950418

وب گردی

وب گردی