نظام‌مهندسی به توزیع‌کننده کوپن شغلی تبدیل شده است

وزیر راه و شهرسازی، با تشریح مفهوم «بازمهندسی مهندسی در ایران» گفت: نظام مهندسی به جای مرجع تایید صلاحیت مهندسان، به مرجع توزیع کوپن فعالیت حرفه ای مهندسی تبدیل شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در هشتمین مجمع کانون مهندسان فارغ‌التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران به طرح موضوع «بازمهندسی مهندسی در ایران» پرداخت و افزود: هرگز از آب های خرد نهنگی بر نمی خیزد. بحث این است که چرا آب های مهندسی در ایران انقدر خرد است؟ در این جمع و این دانشکده که مهد مهندسی مدرن در ایران است، می توان این مسائل را مطرح کرد و انتظار مشارکت از جامعه مهندسی ایران داشت.

او افزود: مجموعه آنچه در شهر و کشور رخ داده، نه برای مهندسان و نه برای مردم راضی کننده نیست. حجم فعالیت هایی که در ایران صورت گرفته کم نیست. حجم پروژه های تهران در سال‌های اخیر به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد. اما زیست پذیری در تهران با مشکل جدی مواجه است. در شهر نمی‌توان نفس کشید. همچنین با وجود احداث این حجم از آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها در تهران، سرعت حرکت در ترافیک زیر ۷ کیلومتر در ساعت است. بنابراین یک مشکلی وجود دارد.

مهندسان در مخاطرات زیست محیطی مقصرند

آخوندی ادامه داد: خاطر دارم سال ۷۴ سفری به استان فارس داشتم. دریاچه بختگان در این استان ماهی صورتی بسیار زیبا و خوش طعمی داشت. اکنون این دریاچه تبدیل به شوره‌زار شده است. اکنون بالای ۱۰ درصد گرد و خاک ایران از جازموریان است. اما این دشت سابقا انقدر سرسبز بوده که برای ان یک سازمان ویژه طراحی شده است. چرا این اتفاق رخ داد؟ نمی توان از کنارش گذشت. ما مهندس ها در این وقایع نقش داریم. اتفاقاتی در ایران رخ می دهد و به نحوی مهندسان در این اتفاق درگیر هستند.

ضعف در آموزش مهندسی

آخوندی ضعف آموزش مهندسی در ایران را یکی از علل عقب افتادن مهندسی ایران از رقبای منطقه‌ای دانست و گفت: ریشه را نباید تنها در دانش مهندسی ببینیم، هرچند آموزش مهندسی هم بی تاثیر نیست. نحوه آموزش مهندسی به شکلی است که فارغ‌التحصیل عمدتا مهندسی است که تنها تکنیک می‌داند و با حوزه‌های اقتصادی، حقوقی، قراردادی، مفهوم ریسک، مفهوم بیمه، مفهوم تامین مالی که ریشه‌های تشکیل بنگاه مهندسی است، آشنایی ندارد.

او افزود: باید به این موضوع نگاه کنیم که دانش مهندسی چقدر مهندس را برای ورود به بازار کار پرورش می دهد. در حوزه حقوق و اقتصاد مهندسی و موضوع قرارداد آموزش‌ها بسیار بسیار اندک است. خاطر دارم که یکی از مشکلاتی که در نهادهای مختلف با آن مواجه بودم گزارشی بود که مهندس‌ها تهیه می‌کردند. معمولا این گزارش‌ها مملو از اغلاط املایی بودند و تنها در محاسبات قوی بودند. باقی اجزای گزارش نمی‌توانست مساله را تبیین کند. بنابراین واقعا در بخش آموزش کم مساله نیستیم. حتما در این بخش هم مساله داریم.

تعارض منافع بنیان فساد است

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هنوز حول محور آن جریان فکری که بتوانیم با استفاده از اصول آن مهندسی ایران را بازمهندسی کنیم، اجماعی شکل نگرفته است. اگر این اجماع را داشته باشیم شاید بتوانیم مقداری پیش برویم.

آخوندی تعارض منافع در بازار مهندسی را مشکل دیگر مهندسی در ایران عنوان کرد و گفت: تعارض منافع اولین مشکل مهندسی در ایران است. تعارض منافع در حوزه مهندسی در ایران کاملا وجود دارد و کسی هنوز به جنگ این تعارض نرفته است. این داستان کلیدی است و عدم توجه به تعارض منافع کمر مهندسی ایران را شکسته است. آخر کار نمی‌شود که یک نفر دو طرف میز بشیند. غیر ممکن است که با وجود این مشکل کار بزرگ مهندسی بیرون بیاید.

او افزود: در یک سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی به این مساله پرداختیم، اما با منافع صدها هزار نفر که در بازار هستند بازی می شود. بنابراین تنوانستیم بحث را جمع کنیم. در نهادهای دولتی و غیر دولتی، در شرکت‌ها مفهوم تعارض منافع در ایران یک مفهوم پذیرفته شده است و برای آن قبحی قائل نیستند.

نظام مهندسی و توزیع کوپنی

وزیر راه و شهرسازی گفت: نظام مهندسی ساختمان بعد از دادن صلاحیت، به جایی تبدیل شده که کار آن تنها توزیع کوپن فعالیت است. بی آنکه اساسا استاندارد مشخصی برای خدمات داشته باشد یا اطلاعی راجع به نظام تعهدات و پاسخگویی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: کل نظام مهندسی ساختمان یک نظام توزیع کوپن است. این مساله امکان شکل گیری بنگاه مهندسی را از بین برده است. این نظام می‌گوید من رابطه مالک و مهندس راهنما را قطع می کنم. مگر اصلا قطع این رابطه امکان پذیر است؟ مالک وقتی قصد ساخت یک ساختمان را دارد، باید بداند مهندس کیست و باید بتواند از مهندس تعهد بگیرد. این نظام کوپن را ایجاد می کند.

امضافروشی مهندسان نتیجه اقدامات نظام مهندسی

آخوندی امضافروشی را نتیجه این رویکرد سازمان نظام مهندسی دانست و گفت: نتیجه این است که قرارداد مشخصی برای ارائه خدمات مهندسی وجود ندارد. برای یک نظارت از لیست ۱۵ مهندس تا ۳۰۰ مهندس تهیه می‌شود. آیا واقعا ۳۰۰ مهندس بر یک پروژه ساختمانی نظارت می کنند؟ آشکار است که این اتفاق امضا فروشی است و خدمت مهندسی صورت نمی گیرد. کار از بنیان دارای ایراد است.

مماشاتی با متخلفان از بخشنامه های اخیر نظام مهندسی نداریم

این عضو کابینه دوازدهم در پاسخ به سوالی درباره نحوه برخورد با متخلفان آیین نامه نظام مهندسی گفت: هیچ مماشاتی نداریم و حتما با قاطعیت قانون را اجرا می کنیم. البته این به معنای انجام اعمال رادیکال نیست. کار با تدبیر انجام خواهد شد. اما اگر مشخص شود که کسی تخلفی کرده، همانطور که در تهران برخورد کردیم، برخورد می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درباره تدوین شیوه‌نامه‌های نظام مهندسی نیز گفت: شیوه نامه باید بازنگری شود. تمام بحث ما بازنگری تمام شیوه‌نامه هاست. ما هنوز در آغاز راه هستیم. گام های بسیاری باید برداشته شود. ما باید کاری کنیم که بتوانیم گفت و گو را در حوزه مهندسی شکل دهیم. مشکل این است که جنجال وجود دارد، اما گفت وگوی کمی وجود دارد. اگر این گفت وگوها بتواند اجماعی را در جامعه مهندسی ایجاد کند، می‌توانیم به بازمهندسی مهندسی در ایران بپردازیم.

401

کد خبر: 950429

وب گردی

وب گردی