میزان بارش های بهاری در استان مرکزی را اینجا ببینید

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری 220 میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده است که 120 میلیمتر آن مربوط به اردیبهشت ماه است و رشدی 100 درصدی در این زمینه رقم خورده است، اما همچنان نسبت به وضع نرمال 35 درصد در حوزه بارندگی ها عقب هستیم .

به گزارش ایسکانیوز، آمره ای در حاشیه کارگروه امور اقتصادی و تولیدی استان مرکزی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه استان مرکزی در واقع استانی خشک است، گفت: بارش‌های بهاره باعث افزایش جریان آب رودخانه‌ها و تغذیه منابع آب زیرزمینی شد، این بارش ها همچنین منجر به تعطیل شدن چاه‌های کشاورزی و افزایش ذخیره سطح آب سفره‌های زیرزمینی شد و مراتع و اراضی کشت دیم بهره مند شدند.

وی با بیان اینکه دو سد استان مرکزی بدنبال بارندگی ها ورودی بهتری دارند افزود: سد ساوه 56 میلیون مترمکعب آب ذخیره و ورودی 3.5 مترمکعب در ثانیه دارد.

آمره ای اظهار کرد: حجم سد کمال صالح نسبت به سال گذشته کاهش 30 درصدی داشته است. سال گذشته در چنین روزهایی سرریز داشتیم اما امسال حدود 70 میلیون مترمکعب ذخیره آب داریم و ورودی آن هم اکنون 2 مترمکعب در ثانیه است.

وی درخصوص تصمیمات اخذ شده در بحث فرهنگ سازی و سازگاری با کم آبی در استان گفت: در شورای حفاظت آب استان کشت هندوانه و توسعه چمن کاری در سطح شهرهاسی استان ممنوع شده و در صورت امکان سطح موجود باید کاسته شود. همچنین باید در شهرها انشعابات فضای سبز از شبکه شرب قطع و در این بخش از پساب استفاده شود.

آمره ای افزود: درخصوص کنتورهای حجمی نیز مقرر شد امسال تسهیلات بانکی برای نصب تهیه شود چراکه هزینه نصب کنتور بر عهده کشاورزان است و بانکها باید تسهیلات لازم را تامین کنند و دولت درخصوص بازپرداخت سود تسهیلات از محل منابع اعتباری دولتی کمک کند .

وی اظهار کرد: 13 هزار حلقه چاه در استان داریم که شامل صنعت، کشاورزی و شرب است. حدود 7 هزار حلقه چاه کشاورزی دارای پروانه و 2600 حلقه فاقد پروانه است که از این میزان 1600 حلقه مربوط به قبل از سال 85 است و قانونگذار حقی برای آنها متصور شده است که اگر شرایط احراز داشته باشند می توانند پروانه مصرف آب در حد گلخانه از وزارت نیرو دریافت کنند. هزار حلقه مابقی نیز مربوط به بعد از سال 85 است که قانونگذار گفته این تعداد نیز طی فرایندی مسدود شود که بخشی از آنها مسدود شده است .

900

کد خبر: 950462

وب گردی

وب گردی