دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت های خوبی جهت توسعه استانداردهای حکمرانی ملی و محلی دارد

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت های خوبی جهت توسعه استانداردهای حکمرانی ملی و محلی دارند منتها تمرکز بیش از حد بر جنبه های محض علمی و غیرکابردی موجب فاصله میان دانشگاه ها و مشتریان بالقوه خدمات آنها شده است.

محمدشریف شاهی مشاور امور شفافیت و مبارزه با فساد شهردار اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: در شهرداری اصفهان توجه ویژه ای به شفافیت کارکردی می شود؛ به آن معنا که شفافیت ابزاری در جهت حکمرانی خوب محلی و محدودکننده فساد قلمداد می شود.

وی مهمترین ابزار در جهت شفافیت شهرداری اصفهان را بازمهندسی و ارتقا سازو کارهای اداری و خدمت رسانی این سازمان دانست و ادامه داد: این موضوع به آن معنا است که درصدد هستیم تا در یک فرآیند گام به گام هرچه بیشتر خدمات رسانی شهرداری را به سامانه های هوشمند الکترونیکی بسپاریم تا با مواجهه و حضور کمتر عامل انسانی از اشتباه محاسباتی و خطاهای عمدی جلوگیری شود؛ همچنین با سرعت بیشتر خدمات را ارائه و رضایت بیشتر شهروندان را جلب کنیم.

شاهی تصریح کرد: به عنوان مثال درصدد هستیم تا سامانه معماری و شهرسازی اصفهان که ابزاری شفاف جهت پیش محاسبه صدور پروانه ساختمان و... را به سامانه های هوشمند ارتقا دهیم تا اساسا پروانه ساختمان را با کمترین مداخله عامل انسانی و در کمترین زمان صادر کند.

تاکید شهردار اصفهان بر شفافیت است

مشاور امور شفافیت و مبارزه با فساد شهردار اصفهان ادامه داد: ابزار مهم دیگری که از آن در این امر بهره می بریم آموزش و تبلیغ مفاهیم شفافیت است، در این خصوص طی چند سطح شفافیت و مفاهیم حکمرانی خوب را ترویج کرده ایم و تاکنون در چند برنامه تلویزیونی و رادیویی حاضر شده ام و درخصوص مفاهیم یادشده برای عموم شهروندان صحبت کرده ام ضمن آن که یکی از کلیدواژه های اساسی شهردار اصفهان در سخنرانی های عمومی شفافیت بوده و هست.

وی تصریح کرد: باور اصولی که ما در نظر داریم آن است تا کارگزاران عمومی به نمایندگی از شهروندان به اداره شهر و کشور بپردازند بنابراین لازمه دموکراسی شفافیت است که ما از این موضوع هیچ ابایی نداریم.

شفافیت حریم خصوصی افراد تنها خط قرمز ما است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تاکید کرد: تنها خط قرمز ما در شفافیت حریم خصوصی افراد و رعایت موازین قانونی از جمله امنیت جامعه است.

شاهی ابراز داشت: مخاطب دیگر ما آموزش و ترویج شفافیت مدیران شهری هستند که در این خصوص اخیرا دوره ای آموزشی با محورهای شفافیت، پاسخگویی و مبارزه با فساد با حضور اساتید و صاحب نظران برگزار شده و موازین و تکالیف قانونی برای مدیران شهرداری اصفهان در آن تشریح شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان افزود: لازم به ذکر است در این مسیر هنوز در گام های آغازین هستیم اما اراده حرکت به سمت شفافیت و تحقق حکمرانی خوب شهری اراده ای موثر نزد بخشی از مدیران شهری و اعضای شورای شهر اصفهان است.

وی با اشاره به اقدامات دیگر شهرداری در جهت شفافیت عملکرد این سازمان تصریح کرد: از الحاق شهرداری اصفهان به سامانه Foia.iran.gov.ir به عنوان نخستین شهرداری کشور است که شهروندان می توانند با مراجعه به این سایت درخصوص مسائل شهر اصفهان و عملکرد شهرداری و سازمان های تابعه سوالات خود را پرسیده که پاسخ این سوالات در این سامانه بارگذاری خواهد شد.

شاهی ادامه داد: اخیرا شهرداری اصفهان به سامانه ستاد ایران که در آن فراخوان مناقصه ها، مزایده ها و دستگاه های اجرایی منتشر می شود پیوسته است، در حال طراحی و ارتقا سامانه های اختصاصی شهرداری اصفهان جهت نمایه و اطلاع رسانی معاملات شهرداری هستیم اگر چه پاره ای موانع حقوقی و فنی در پیش است اما امیدواریم به زودی این موضوعات مرتفع شود.

دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت های خوبی جهت توسعه استانداردهای حکمرانی ملی و محلی دارد

وی در رابطه با این موضوع که دانشگاه ها چقدر می توانند در این امر تاثیرگذار باشند، گفت: به نظرم دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت های خوبی جهت توسعه استانداردهای حکمرانی ملی و محلی دارد منتها تمرکز بیش از حد بر جنبه های محض علمی و غیرکابردی موجب فاصله میان دانشگاه ها و مشتریان بالقوه خدمات آنها شده است.

شاهی همچنین گفت: دانشگاه ها در زمینه شفافیت و حکمرانی خوب می توانند به مطالعه فرآیندهای ارائه خدمات عمومی، طراحی و مهندسی سامانه های هوشمند بپردازند تا کمک موثری در این زمینه به کشور شود.

مشاور امور شفافیت و مبارزه با فساد شهردار اصفهان افزود: نزدیک به دو دهه است از بحث دولت الکترونیک در کشور می گذرد اما متاسفانه هنوز موفق نشده ایم تا سطوح اول تحقق حکمرانی الکترونیک را پشت سرگذاریم، در این زمینه از همکاران دانشگاهی می خواهم تا به طور جدی ورود پیدا کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در پایان گفت: بخش عمده ورود دانشگاهیان از جمله اعضای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های شهرداری در قسمت پژوهش ها است که به بررسی موضوعات پژوهشی می پردازند و این موضوع نشان دهنده آن است که عمدتا این موضوع عمق کاربردی چندانی ندارد و سطح توصیفی آنها به جنبه های تحلیل چیرگی دارد.

901/900

کد خبر: 950489

وب گردی

وب گردی