مجرمان غیر عمد چشم به راه کمک های مردمی

مردم ایران  هر سال در ماه مبارک رمضان اقدامات خیر خواهانه و خداپسندانه ای را انجام می دهند. یکی از این کارها کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد است که با استقبال گسترده ای روبرو می شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ،هر سال با شروع ماه مبارک رمضان و معنوی تر شدن فضای جامعه ، انجام امور خیر و حسنات رواج بیشتری می گیرد و مردم سعی می کنند برای تقرب بیشتر از راه انساندوستی با خداوند ارتباط معنادارتری پیدا کنند. از فضیلت های انسانی مسئله احسان، نیکی و بخشش است و مهم ترین اثر احسان و بخشش آرامش انسان و آسایش است.

یکی از این اقدامات ،مراسم جشن گلریزان زندانیان جرائم غیرعمد است این سنت هرسال با تاثیرات بیشتری توسط ستاد دیه و مردم برگزار می شود تا بتواند مرهمی بر آزادی زندانیان دیه کشور باشد و هر سال شاهد افزایش کمک های مردمی به جشن گلریزان هستیم، اما در کنار اینکه انگیزه کمک به آزاد سازی زندانیان مالی را در بین مردم و جامعه تقویت می کنیم باید در فرهنگ سازی عدم ارتکاب به جرم حتی جرم های غیر عمد در بین آحاد مردم تلاش های بیشتری صورت گیرد.

بدون شک افرادی که مرتکب جرائم غیر عمد شده اند به‌تنهایی مقصر نیستند و درواقع انسان‌های بی‌گناهی هستند که نیاز به حمایت و کمک مسئولان و خیرین دارند .ستاد دیه با هدف شناسایی و تحقیق، جذب کمک‌های مردمی برای آزادی مددجویانی که به دلیل عجز از پرداخت دیه، صدمه و قتل غیرعمدی ناشی از تصادفات رانندگی یا حوادث اتفاقی در زندان‌ها تحمل کیفر را می‌کنند، تشکیل شده است.

هادی جلالی مدیر روابط عمومی ستاد دیه کشور در این باره به ایسکانیوز گفت: مردم شریف ایران همه ساله در ماه مبارک رمضان اقدامات خیر خواهانه و خداپسندانه ای را انجام می دهند یکی از این کارها کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد است که در طول ماه رمضان استقبال زیادی از آن می شود.

دبیر جشن های گلریزان ستاد دیه گفت: با توجه به روحیه خداپسندانه مردم ایران،توفیقات خوبی در سال های گذشته در آزادی این زندانیان داشتیم.اولین جشن گلریزان در ستاد دیه در سال 1369 پایه ریزی شد در آن زمان ،رئیس وقت سازمان زندان ها ،شهید لاجوردی وقتی اسم چند زندانی را طی چند ماه در لیست زندانیان مشاهده کرد و متوجه تکرار این اسامی شد از رئیس زندان علت را پرسید و رئیس زندان در پاسخ به وی گفت: اینها افرادی هستند که حق الناس به گردن دارند و تا بدهی خود را پرداخت نکنند از زندان آزاد نمی شوند شهید لاجوردی همان سال تصمیم گرفتند با جمع آوری کمک های مردمی اولین جشن گلریزان برای آزادی زندانیان غیر عمد را که در آن زمان بیشتر زندانیان دیه بودند در تالار اتاق بازرگانی بر گزار کنند و در این مراسم،تجار ،مسئولان و مردم کمک های شایان توجهی را به این امر کردند.

وی گفت : در آن سال حدود 54 میلیون تومان تامین شد و معادل این مبلغ هم رئیس جمهور مرحوم هاشمی رفسنجانی به این امر کمک کردند و باعایدی این جشن آزادی زندانیان را فراهم کرد.

جلالی با اشاره به ادامه این جشن ها در سال های بعد افزود: بعد از سال 69 هر سال این جشن با شکوه تر از سال قبل تداوم پیدا کرد و امسال 375جشن گلریزان در ماه مبارک رمضان برگزار خواهیم کرد و این رکوردی است که امسال نسبت به جشن های سال گذشته (313 جشن) شکسته خواهد شد. استان های فارس 49 جشن گلریزان و استان کرمان با 28 جشن ،خوزستان با 44 جشن استان هایی هستند که بیشترین جشن را برگزار خواهند کرد.

وی افزود: سال گذشته تعداد 10 هزار و 679 نفر از زندانیان جرائم غیر عمد که تحت پوشش ستاد دیه بودند آزادشدند و جالب اینجاست که مبلغ بدهی این افراد 9 هزار و 726 میلیارد ریال بود که با توجه به جدول فرآیندی که داریم با توجه به اینکه شکات چقدر از مطالبات خود چشم پوشی می کنند و این گذشت با رضایت کامل آنها اعمال می شود ،امکان آزادی افراد بیشتری از زندانیان فراهم می شود . بر اساس آموزه های دینی شکات می توانند بخشی از مطالبات خود را ببخشند و از این مجموعه بدهی 38% این مبلغ (یعنی 370 میلیارد تومان) توسط شکات بخشیده شد و بقیه این مبلغ را با کمک خیرین بر اساس این جدول پرداخت کردیم که منتهی به آزادی 10 هزار و 679 نفر شد.

وی با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه که امسال هم با برگزاری سی و یکمین جشن گلریزان میزبان خیرین و نیکوکاران باشیم گفت: شماره کد دستوری *780*7777# می توانند کمک های خود را به زندانیان نیازمند برسانند و شماره حسابهای 7474 بانک ملت و 7777بانک تجارت هم وجود دارد تا مردم با کمک های خود ما را در آزاد کردن بیشتر این زندانیان یاری کنند.

اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 950560

وب گردی

وب گردی