جو روانی بهای طلای سیاه را بالا برد/ دولت و مجلس هوشیارانه بازار را مدیریت کنند

نماینده اسبق ایران در اوپک با تاکید براینکه خروج امریکا از برجام تاثیری در بازار نفت ایران ندارد، گفت: اکثر نگرانی‌های موجود در بخش بازگشت تحریم ها حول خروج شرکت هایی است که به طور مستقیم یا اشکال مختلف دارایی هایی در آمریکا دارند.

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در رابطه با خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن در صنعت نفت اظهار کرد: ایران به طور مستقیم با آمریکا ارتباطی نداشته است حتی نفت به این کشور صادر نمی‌کرد که نگران این موضوع باشد، بنابراین خروج آمریکا هیچ تاثیری ندارد. اما اگر فشار به مشتریان آسیایی و اروپایی‌ ایران وارد کند؛ بی‌شک در صنعت نفت کشور تاثیر گذار خواهد بود.

او با تاکید براینکه نگرانی های موجود در بخش بازگشت تحریم ها حول خروج شرکت هایی است که به طور مستقیم یا اشکال مختلف دارایی هایی در آمریکا دارند، گفت: در این صورت با اعمال تحریم ها و تهدید دارایی های شان، آنها بی شک میزان خرید نفت خود از ایران را کاهش خواهند داد.

خطیبی تصریح کرد: فعلا کشورهای اروپایی تاکید کردند به ادامه همکاری با ایران پایبند هستند، باید منتظر بمانیم تا ببینیم در آینده چه سرنوشتی رقم خواهد خورد.

نماینده اسبق ایران در اوپک، در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما در این خصوص چیست، گفت: بستگی به میزان هماهنگی کشورهای اروپایی و بعضی از کشورهای خریدار آسیایی با آمریکا دارد؛ اگر چنانچه تحریم‌ها و تنبیهات جدید و جرایمی در نظر گرفته شود، به طور یقین تاثیرگذار خواهد بود. کماکان کشورهای اروپایی قول دادند که به برجام پایبند هستند و همکاری را ادامه خواهند داد.

خطیبی در پاسخ به اینکه با کاهش صادرات نفت ایران در نتیجه اعمال تحریم ها به نظر شما کدام کشورها سهم ایران را در بازار جبران خواهند کرد، افزود: هم‌اکنون اوپکی ها و غیر اوپکی ها حدود یکسال است که تولید نفت خود را کاهش داده‌اند و الان به ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است، بنابراین در صورت خروج سهم ایران از بازار، کشورهایی که زیر سقف خود تولید می کنند، می توانند سهم ایران را جبران کنند. از سوی دیگر بعضی کشورها از جمله عربستان اعلام آمادگی کرده است اگر نفت ایران از رده خارج شود، نفت خود را جایگزین کند.

نماینده اسبق ایران در اوپک تصریح کرد: برای شرایط ویژه مسئولان کشور باید برنامه مدون و راهکار اصولی داشته باشند و این امر مهم نیاز به یک تدبیر خاص دارد و حتما دولت و مجلس باید در زمینه هوشیارانه عمل کنند تا اینکه بتوانیم از این مرحله به خوبی عبور کنیم. چنانچه در سال های ۹۰ و ۹۱ که سخت ترین تحریم ها علیه ایران اعمال شد حدود یک میلیون بشکه نفت در روز می فروختیم و صادرات شرکت های پتروشیمی ما بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار بود.

این کارشناس بین المللی انرژی، در خصوص نوسانات قیمت طلای سیاه در بازار جهانی اظهار داشت: این موضوع به دو عامل افزایش تقاضا و عامل روانی است، این جو روانی در بازار باعث ایجاد اضطراب شده است و این عوامل دست به دست هم داده تا قیمت در بازار افزایش پیدا کند.

او خاطرنشان کرد: اگر نگرانی‌ها در بازار تشدید شود قیمت طلای سیاه تاسقف 100 دلار خواهد بود. حتی احتمال تشدید تحریم ها و درگیریهای نظامی را پیش بینی کردند که این موضوعات سبب افزایش قیمت نفت در بازار جهانی خواهد شد.

402

کد خبر: 950629

وب گردی

وب گردی