صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری صنعت برق به عراق و افغانستان

عضو سندیکای صنعت برق ایران از افزایش ۳۰ درصدی صادرات تجهیزات صنعت برق در سال گذشته خبر داد و گفت: طی این مدت بیش از ۱۲۰ میلیون دلار انواع ترانس‌های برق به کشورهای عراق و افغانستان صادر شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ارسلان فتحی پور از افزایش ۳۰ درصدی صادرات تجهیزات صنعت برق در سال گذشته خبر داد و گفت: طی این مدت بیش از ۱۲۰ میلیون دلار انواع ترانس‌های برق به کشورهای عراق و افغانستان صادر شد. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، این مقدار صادرات امسال به بیش از ۱۵۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت. سوریه، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان نیز کشورهایی هستند که به زودی انواع ترانسفورماتورهای تولیدی جمهوری اسلامی ایران به این کشورها نیز صادر می شود.

رئیس پیشین کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سال گذشته تنها در گروه صنعتی ایران ترانسفو بیش از ۲۳ هزار دستگاه انواع ترانس معادل ۲۳ هزار مگاوات برق، تولید شد و طبق برنامه ریزی صورت گرفته این رقم امسال به ۳۳ هزار دستگاه معادل ۳۳ هزار مگاولت آمپر افزایش می یابد.

او در ادامه از خودکفایی کامل کشور در تولید ترانسفورماتور خبر داد و گفت: نیاز سالانه کشور، ۲۴ هزار مگاولت آمپر انواع ترانس است و با تحقق خودکفایی در این عرصه، از خروج سالیانه معادل ۲۰ هزار میلیارد ریال ارز از کشور جلوگیری شد. قیمت ترانس های تولیدی ایرانی در مقایسه با سایر رقبا در بازار پایین تر و کیفیت آنها مناسب تر است؛ این مهم با دسترسی به مواد اولیه، کاهش هزینه ها و ارتقای بهره وری حاصل شده است.تحریم ها سبب شد با در اختیار گرفتن دانش فنی به خودکفایی برسیم.

فتحی پور با بیان اینکه ایران در تولید ترانسفورماتور جزو ۱۰ کشور برتر جهان است، گفت: ایران ۵۰ سال سابقه تولید ترانسفورماتورهای صنعت برق را دارد و درحال حاضر ضمن تامین نیاز بازار داخلی بسیاری از محصولات ما به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

این فعال بخش خصوصی با تاکید براینکه تولید پیشرفته‌ ترین ترانسفورماتورها در داخل ایران بومی سازی شده است، تصریح کرد: درحال حاضر ترانسفورماتورهای ۶۰۰ و ۳۵۰ ام.وا و ترانس‌های خشک و ترانس‌های مورد استفاده در نیروگاه‌های بادی که از به روزترین محصولات این صنعت محسوب می‌شوند در داخل کشور تولید می‌شود و دانش فنی تولید این محصولات پیشرفته کاملا بومی سازی شده است.

فتحی پور خدمات پس از فروش و صادرات خدمات فنی و مهندسی را یکی دیگر از مزیت‌های ایران در صنعت برق دانست و افزود: با برخی کشورهای منطقه درحال رایزنی هستیم تا با انتقال دانش فنی، تولید ترانس‌های صنعت برق را در این کشورها به صورت مشترک آغاز کنیم.

عضو سندیکای صنعت برق با بیان اینکه تمام ترانس‌هایی که در کشور تولید می‌شود قابل رقابت با ترانس‌های اروپایی است، عنوان کرد: علاوه بر صادرات کالا، صادرات دانش فنی نیز جزو اولویت‌های صنعت برق تبیین شده به همین دلیل در این زمینه نیز فعالیت‌های گوناگونی انجام شده است.

فتحی پور با اشاره به تاکید دولت به صادرات غیرنفتی عنوان کرد: در اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی تلاش شد تا در صنعت ترانس‌سازی، بومی‌ سازی اتفاق بیافتد و بر همین اساس تمام قطعاتی را که در گذشته از کشورهای اروپایی وارد می کردیم، اکنون به برخی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و ترکیه صادر می کنیم.

منبع: صداوسیما

402

کد خبر: 950675

وب گردی

وب گردی