موسوی لارگانی : عدم توجه دولت به توصیه رهبری/ قرارداد های بسته شده برای ما سراسر زیان بار بود

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:شرکت های اروپایی سابقه عهد شکنی و پیمان شکنی را در گذشته هم داشته اند،متاسفانه در نوشتن قراردادها و پیگیر ی عمل به تعهدات طرف مقابل دقت کافی نشد.

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز پیرامون خروج شرکت های بزرگ اروپایی از ایران و عدم عمل به تعهدات خودشان در قراردادها اظهار داشت: در همان روزهای نخست که با شرکت های بزرگ اروپایی همچون توتال و زیمنس که قرارداد منعقد این موضوع عنوان شد که این شرکت ها بدلیل وابستگی به استکبار جهانی بعید است که به قراداد هایشان عمل کنند،این ها در واقع فقط به فکر سود های کلان و منافع خودشان هستند، اما متاسفانه شاهد بی موالاتی دولت در این خصوص شدیم.

نائب رئیس کمسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قرار داد های نوشته شده با این شرکت ها زیان بار بوده است، اظهار داشت: این قرارداد ها خیلی مشکل دار بود بطوری که تنها دفتر مقام معظم رهبری 15 ایراد اساسی به قراردادهای وارد کرده است ،ضمن آنکه اگر در این قرارداد ها اگر یک مقدار دقت بشود می توان دریافت که،سرتاسر برای ما ضرر داشت.

وی با اشاره به اینکه در این قراداد های نفتی 51 درصد به شرکت توتال و 30 درصد به شرکت چینی و فقط 19 درصد سهم ایران بود عنوان کرد: نکته ی حائز اهمیت دیگر این بود که این شرکت تصمیم داشت تا از میادینی که قبلا کشف و استخراج شده بود نفت استخراج کنند؛ یعنی اینها دنبال توسعه مناطق جدید نبودند که خودشان بخواهند تکنولوژی بیاورند تا چاه بزنند و حفاری کنند و در نهایت استخراج کنند.

شرکت توتال از قبل اعلام کرده بود که اگر تحریم ها برگردد و دولت آمریکا همکاری نکند، نمی تواند به تعهدات خودش عمل کند اما دولت با این حال قرار دادهایی با این شرکت منعقد کرد

لارگانی تاکید کرد: در همان زمان هم کسانی که به این توافقات اعتراضاتی داشتند وتذکر می دادند متاسفانه مورد پذیرش قرار نگرفت و یک عده هم محکوم به دلواپسی شدند.

وی ادامه داد: در واقع دولت تدبیر و امید این قرارداد ها را از دستاورد های برجام می داسنتند چرا که صحبت ها مبنی بر این بود که شرکت های بزرگ نفتی به ایران آمدند که در ایران سرمایه گذاری کنند و و این از ننایج روشن برجام است اکما در باطن گشیدن شیره جان و مال کشور بود .

موسوی با بیان بدعهدی ها و پیمان شکنی ها شرکت توتال در گذشته ،گفت:خود توتال هم از قبل هم اعلام کرده بود که اگر تحریم ها برگردد و دولت آمریکا همکاری نکند، نمی تواند به تعهدات خودش عمل کند؛ اما متاسفانه این توافقات علی رغم اینکه برای ایران ضرر و زیان داشت اما طرف ایرانی با آنها به توافق رسید و آن را امضا کردند.

وی در پاسخ به وعده اروپا پیرامون مقابله با مصوبه های تحریمی آمریکا در حفاظت از منافع شرکت های خود اظهار داشت: همانطور که در فرمایش های مقام معظم رهبری بود اتحادیه اروپا خیلی پایبند به تعهدات خودش نبوده است و امروز که دو سال و نیم از برجام می گذرد،اتفاق خاصی در کشور نیفتاده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با انتقاد از عمل کردن یک طرفه تعهدات توسط دولت بیان داشت: ایران در همان 6 ماهه اول به همه تعهدات خودش عمل کرده است و این ظلمی بود که در حق ملت ایران و شهدای هسته ای ما انجام شد چرا که این انرژی هسته ای با زحمت و همت دانشمندان شهید و حاصل دسترنج آنها بوده است اما متاسفانه این تلاش ها نادیده گرفته شد و صورت یک طرفه تمام تعهدات خودمان را انجام دادیم.

وی افزود: متاسفانه دولت خیلی شتابزده عمل کرد و در نهایت ما تمام تعهدات خودمان را انجام دادیم و طرف مقابل به تعهدات خودش عمل نکرده است و یک سری توافقاتی مثل توتال،زیمنس، بویینگ، ایرباس و... که انجام شده، قرارداد خودشان را لغو کرده اند و به تعهدات خودشان تحت فشار آمریکا عمل نمی کنند.

نماینده فلاورجان با اشاره به زیاده خواهی های طرف مقابل،گفت: در واقع باید این مَثَل را بگویم که ما از حول حلیم در دیگ افتادیم و این مسئله باعث شد که آنها خواسته های بیشتری از ما داشته باشند؛ اگر بررسی شود میتوان دیدی که روز های ابتدایی برجام زیاده خواهی هایی که اکنون از سوی غرب پیرامون مسائل موشکی حقوق بشر و منطقه ای و... وجود دارد مسکوت بوده و هیچ بحثی در کار نبود اما آنها وقتی دیدند که تعهداتمان را یکی پس از دیگری انجام می دهیم و منتظر انجام تعهدات طرف مقابل نیستیم سبب زیاده خواهی انها شد.

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه در یکی از جلساتی که کارگزران نظام میهمان رهبر معظم انقلاب بودند، علی رغم اینکه رهبری هیئت مذاکره کننده ایرانی را بارها تایید کردند و آنها را فرزندان انقلاب نامیدند،اذعان کرد: اگر شما یک قدم عقب بنشینید آنها صد قدم جلو می آیند و اگر شما هسته ای را هم پذیرفتید دنبال مسائل دیگری هم می آیند و دیدیم که این مسئله به حقیقیت پیوست و آنها بعد از برجام زیاده خواهی هایشان بیشتر و بیشتر شد.

وی ادامه داد: اکنون کشور های اروپایی هم با آمریکا همصدا و همپیان شده اند و خواسته های نامعقولی را پیرامون مسائل موشکی و منطقه ای مطرح می کنند.

نائب رئیس کمسیون اقتصادی در پایان تصریح کرد: ما پیشنهاد می کنیم برای اینکه این مسئله شفاف شود دولت ابعاد این توافق نامه ها را اعلام کند که اروپا به کدام تعهدات خودش عمل کرده است چرا که یک طرف این قرارداد هم اروپایی ها بوده اند بهتر است این مسائل برای مردم روشن شود.

کد خبر: 950703

وب گردی

وب گردی