سلیمی: تمرکز ژن نخبگی در برخی کشورها خطرناک است

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقت مجلس گفت:علم مرز نمی شناسد و به همین دلیل باید از تمامی دستاوردهای دنیا بهره برد. ما نمی توانیم در زمینه علمی دور خودمان دیوار بکشیم و بگوییم نیازی به علوم روز دنیا نداریم، حتی ملت های فوق پیشرفته نیز اگر چنین تصوراتی را داشته باشند، زمین می خورند.

علیرضا سلیمی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به خروج نخبگان از کشور گفت: در مساله خروج نخبگان از کشور دانشجو با بورسیه داخلی جهت استفاده آگاهی از آخرین دستاوردهای علمی دانشگاه های دنیا، به خارج از کشور می رود و پس از آن به کشور باز می گردد.

وی ادامه داد: بسیاری از این افراد را می شناسم که منشا خدمات بسیاری به کشور بوده اند، به این موضوع خروج نخبه نمی گویند، در چنین شرایطی مهاجرت علمی صورت گرفته است و طی آن از ظرفیت های علمی دنیا استفاده می شود.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقت مجلس گفت: همان طور که می دانید علم مرز نمی شناسد و به همین دلیل باید از تمامی دستاوردهای دنیا بهره برد. ما نمی توانیم در زمینه علمی دور خودمان دیوار بکشیم و بگوییم نیازی به علوم روز دنیا نداریم، حتی ملت های فوق پیشرفته نیز اگر چنین تصوراتی را داشته باشند، زمین می خورند.

وی اضافه کرد: همه کشورها به یکدیگر نیاز دارند این گونه نیست که همه علوم در یک نقطه متمرکز شده باشد،در حال حاضر در جهان هر کشور در یک یا چند زمینه تخصص دارد.به طور کلی می توان گفت در این گونه مهاجرت علمی مشکلی وجود ندارد.

سلیمی اظهار داشت: در برخی موارد خروج نخبگان به این معناست که ما استعدادهای برتر کشور و افرادی که در سطح ویژه استعداد قرار دارند، به دلایلی از کشور خارج شوند و به کشور بازنگردند و قصد سکونت در کشورهای مقصد را داشته باشند.

وی افزود: برخی از کشورها به طور جدی پیگیر مساله جذب نخبگان هستند یعنی مراکز ویژه ای در دانشگاه ها تعریف شده است تا نخبگان را شناسایی کرده و با امتیازات خاصی که در اختیار آن ها قرار می دهند، بتوانند این افراد را به کشور خودشان منتقل کنند.

نماینده مردم محلات بیان کرد: این دانشجویان به مرور زمان در سرعت بخشیدن به چرخه علمی کشور،دانش و حتی اقتصاد آن کشور کمک می کنند.حضور دانشجویان نخبه در کشور دیگر باعث می شود ژن نخبگی در برخی از کشورها متمرکز شود و این موضوع خطرناک است.

وی ادامه داد: در حال حاضر جمعیت ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می کنند، حدود 6 میلیون نفر است که تعداد کمی نیست.بخش عظیمی از این افراد در لایه نخبگان کشورهای مقصد تعریف می شوند.باید اقداماتی در راستای مدیریت این مساله انجام داد.

سلیمی اضافه کرد: ما نباید اجازه دهیم که نخبگان از کشور خارج شوند،باید برای این افراد برنامه ریزی های لازم صورت گیرد. ما باید برای جذب این افراد سیاست های خاصی داشته باشیم.

وی افزود: سرمایه های کلانی دست نخبگان است در حال حاضر به دنبال سرمایه گذاری های خارجی در کشور هستیم، این در حالی است که ایرانیان مقیم آمریکا 2000 میلیارد دلار سرمایه دارند، چرا نمی توانیم از این بخش ها استفاده کنیم.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقت مجلس در پایان تاکید کرد: تمامی مسائلی که پیش تر به آن اشاره شد بیانگر آن است که باید تغییر رویه داشته باشیم ، همچنین باید مشوق های لازم را برای نخبگان در نظر گرفت، قطعا این نحو خروج فرصت محسوب نمی شود بلکه تهدیدی جدی برای کشور به شمار می رود.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی

201

کد خبر: 950784

وب گردی

وب گردی