اوپک با وجود نفت 80 دلاری، توافق کاهش تولید را حفظ می کند/مذاکرات نفتی اندونزی و ایران همچنان ادامه دارد

اصرار اوپک به ادامه توافق کاهش تولید با وجود تداوم رشد قیمت ها، کاهش برآورد آژانس بین المللی انرژی از تقاضای جهانی نفت، ادامه مذاکرات ایران و اندونزی و مثبت اندیشی اوپک به افزایش تقاضا، از جمله مهمترین عناوین اخبار نفتی در 24 ساعت گذشته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با وجود تداوم افزایش قیمت این محصول، تمایلی برای افزایش تولید خود و نادیده گرفتن توافق کاهش تولید ندارد.


رویترز به نقل از نمایندگان و منابع اوپک گزارش داد که افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، تنها یک پدیده کوتاه مدت و بیشتر تحت تاثیر نگرانی‌ های جغرافیای سیاسی (ژئوپلتیک) شکل گرفته است که ارتباطی با بنیادهای بازار و نگرانی از کمبود عرضه نفت در بازار ندارد.


به گفته یک منبع دیگر، اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا باید بیانگر تاثیر در عرضه باشد تا اوپک بتواند تصمیمی برای کاستن از سطح کاهش تولید خود بگیرد.

**کاهش برآورد آژانس بین المللی انرژی از تقاضای جهانی نفت


به گزارش نشریه فوربس، آژانس بین المللی انرژی با توجه به ادامه رشد قیمت نفت، پیش بینی خود را از رشد تقاضای جهانی این محصول کاهش داد.


این آژانس انتظار دارد که رشد تقاضای نفت در سال جاری میلادی، با توجه به رسیدن قیمت ها به بالاترین میزان خود از سال 2014 میلادی، یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز کاهش یابد.

** نفت شیل و اوپک می توانند قیمت نفت را تعدیل کنند


به گزارش رویترز، «باب دادلی» مدیرعامل شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم (بی پی) معتقد است که افزایش عرضه نفت شیل آمریکا و افزایش تولید اوپک، می‌تواند سبب کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شود.


گفته می شود، تحولات اخیر در عرصه جغرافیای سیاسی در کنار کاهش عرضه نفت ونزوئلا در بازار موجب افزایش قیمت‌ها در بازار شده که از سال 2014 بی‌سابقه بوده است.


اما مدیرعامل بی پی معتقد است که قیمت‌ها به 50 یا 60 دلار کاهش می‌یابد و دلیل آن نیز، عرضه نفت شیل و افزایش تولید نفت خام اوپک در بازار خواهد بود.


او افزود: واضح است که خروج آمریکا از برجام، نااطمینانی‌های زیادی را در بازار به وجود آورده است.

**مذاکرات نفتی اندونزی و ایران همچنان ادامه دارد


به گزارش روزنامه جاکارتاپست، براساس اعلام وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی، با وجود خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مذاکره برای نهایی کردن قرارداد توسعه یک میدان نفتی در ایران با مشارکت پرتامینا و شریک ایرانی ادامه خواهد یافت.


دولت ایران به شرکت دولتی نفت و گاز اندونزی (پرتامینا) تا اوایل ماه مه میلادی (اردیبهشت 97) مهلت داده بود تا قرارداد توسعه میدان منصوری ایران را نهایی کند.


در این توافق، قرار است این شرکت اندونزیایی بیش از 80 درصد سهم این پروژه را در اختیار داشته باشد و بقیه سهم هم نصیب شریک ایرانی خواهد شد.


«اگو سیاریال» مدیرکل بخش نفت و گاز وزارت انرژی و مواد معدنی اندونزی، با بیان اینکه این پروژه به قوت خود باقی است، افزود: این معامله لغو نشده زیرا دولت اندونزی در حال مذاکره درباره آن با سهامداران مربوطه است و هنوز تصمیمی درباره ادامه یا توقف حضور در این پروژه نگرفته‌ایم.


به گزارش این روزنامه اندونزیایی، برآورد می‌شود که پرتامینا حدود 6 میلیارد دلار برای توسعه این میدان در یک دوره 20 ساله سرمایه‌گذاری کند.

**اوپک به رشد تقاضای نفت در سال جاری میلادی خوشبین است
به گزارش شبکه خبری «سی ان بی سی»، سازمان اوپک پیش بینی کرد که رشد تقاضای نفت در سال 2018 میلادی با اندکی افزایش، در پی رشد اقتصادی برخی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، در سه ماه نخست سال جاری، به 98 میلیون و 850 هزار بشکه در روز برسد.


این رقم، یک میلیون و 650 هزار بشکه در روز، از میزان اعلام شده سال گذشته میلادی بیشتر است.


این سازمان پیش بینی می کند که تولیدکنندگان غیرعضو با یک میلیون و 720 هزار بشکه در روز افزایش تولید نفت، در سال 2018 میلادی به رقم 59 میلیون و 620 هزار بشکه در روز تولید برسند که آمریکا حدود 89 درصد از این رشد را سهیم خواهد بود.


تولید نفت آمریکا، اکنون 10 میلیون و 700 هزار بشکه در روز است.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 950816

وب گردی

وب گردی