ضعف در توزیع، کتاب‌های دانشگاه آزاد را ناشناخته گذاشته است

مترجم کتاب «امتحان بدون اضطراب»، گفت: دانشگاه کوشش وافری برای تولید اثر علمی دارد اما در توزیع کتاب با مشکلاتی روبروست و متأسفانه همه زحمات همکاران نشر در ضعف توزیع نابود می‌شود.

دکتر مجتبی تمدنی مترجم کتاب «امتحان بدون اضطراب» در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز اظهار کرد: این کتاب با هدف و انگیزه افزایش توانمندی خواندن و امتحان بدون اضطراب نوشته شده و معمولاً معلمان، مربیان یا استادان به شعار «ابتدا باید خواند» تنها در وجه خواندن مطلق و نه مهارت خواندن توجه دارند. آنها می‌گویند چه چیزی را باید یاد گرفت اما نمی‌گویند چگونه؟

این مترجم با بیان اینکه همیشه اضطراب کمبود مهارت خواندن را داشته ام، ادامه داد: محیط‌های آموزشی در مورد اینکه درس‌ها را باید چگونه و با چه مهارتی خواند، یادگیرندگان را به حال خود رها کرده اند و بیشتر کوشش‌های یادگیری تنها با آزمون‌ و خطا انجام می‌شود و یادگیرندگان برای یادگیری خیلی زحمت می‌کشند، باوجود این، صِرفِ مطالعه و تکرار آن هرگز به یادگیری کاملی منتهی نمی‌شود.

تمدنی افزود: این کتاب در هفت پایه مجموعه راهنمایی‌هایی برای طرح سؤال و راه‌های توانمندسازی مدیریت زمان و ایجاد انگیزه، سازماندهی به خواندن و مهارت مهم خلاصه‌نویسی و یادداشت‌ برداری، مساله حافظه و فنون مهم تقویت حافظه و روش‌های به خاطر آوردن، مساله امتحان دادن و فنون مهم شرکت در امتحان و موفقیت، مشکل اضطراب در امتحان و راهبردهای مقابله با آن و یادگیری به صورت گروهی می پردازد.

مترجم کتاب «امتحان بدون اضطراب» درباره وضعیت نشر در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این سازمان در بخش تولید نمره عالی را می‌گیرد و در حقیقت، دانشگاه کوشش وافری برای تولید اثر علمی دارد اما در توزیع کتاب با مشکلاتی روبروست و متأسفانه همه زحمات همکاران نشر در ضعف توزیع نابود می‌شود.

تمدنی درباره ضعف مطالعه و کتاب گریزی در جامعه گفت: متأسفانه سرانة مطالعه در ایران در حوزة مطالب غیردرسی تنها 18 دقیقه است و اینکه چرا مردم به خواندن اقبال نشان نمی‌دهند، به عادت خواندن بر می‌گردد که باید در کودکی ایجاد شود. من برای این مشکل طرحی ذهنی دارم که امیدوارم روزی محقق شود و به باور من انسان آگاه و اهل مطالعه کمتر در خطر شکست و انحراف قرار می‌گیرد.

وی درباره معایب حوزه نشر کشور اظهار کرد: با وجود شیوع بی‌میلی ایرانیان به خرید کتاب، همینکه دوستان ناشر خود را در این بازار حفظ می‌کنند جای تشکر دارد. آنها همة زندگی را به پای این صنعت ریخته‌اند. اما اگر چالشی نیز وجود دارد به حواشی آن مربوط است. در این میان نویسندگان و مترجمان بیشتر از ناشران آسیب می‌بینند؛ چرا که با وضعیت خرید کتاب، امکانات امروز و بی‌قانونی در حق نشر به تمام کسانی که با کتاب سروکار دارند آسیب وارد شده است و رعایت قانون در زمینة حقوق چاپ برای ناشران و نویسندگان اولویتی بسیار مهم است.

براساس این گزارش، مجموعه کتاب‌های تألیف و ترجمه دکتر تمدنی شامل ، فنون مشاوره و روان‌درمانی، عناصر مشاوره، امتحان بدون اضطراب، هزار و یک نکته درباره مهارت‌های مطالعه و یادگیری، مشاوره و تحول شغلی: نظریه‌ها و کاربست و...می توان نام برد.

502

کد خبر: 950869

وب گردی

وب گردی