جزء اولین تلویزیون‌سازهای آسیا بودیم

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، با اشاره به اینکه جزء اولین کشورهایی در آسیا بودیم که توانستیم صنعت تلویزیون را در کشورمان ایجاد کنیم، گفت: در حال حاضر بالاترین ظرفیت یعنی چهار میلیون دستگاه تلویزیون نصب شده را در کشور داریم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، درخصوص مزیت‌های نسبی صنعت تلویزیون و برخی شایعات مبنی‌بر کاهش تولید و رکود در این صنعت اظهار داشت: «رکود مخصوص این صنعت نیست. این صنعت هم تابعی از شرایط کلان اقتصاد کشور است و در حال حاضر دارای مشکلات خاص خودش اعم از مشکلات تخصیص ارز و... بوده که این به‌معنای عام رکود یعنی آنچه تولید می‌کنیم نتوانیم بفروشیم یا تولید حداقلی در صنعت تلویزیون کشور نیست.»

او ادامه داد: «صنعت تلویزیون دارای قدمت 50 ساله در ایران است. جزء اولین کشورهایی در آسیا بودیم که توانستیم صنعت تلویزیون را در کشورمان ایجاد کنیم. در حال حاضر حدود 10 کارخانه بزرگ تحت‌عنوان برندهای ایرانی، کره‌ای، چینی و ژاپنی مشغول تولید تلویزیون در کشور هستند. درخصوص جزئیات تولید باید بگویم در حال حاضر بالاترین ظرفیت یعنی چهار میلیون دستگاه تلویزیون نصب شده را در کشور دارا هستیم که با توجه به وجود ماشین‌آلات پیشرفته و تعداد زیاد خطوط تولیدی تلویزیون، شاهد اشتغال 12 هزارنفری به‌طور مستقیم در این حوزه هستیم و در همین رابطه سالانه حدود یک‌میلیون و 500 هزار دستگاه تلویزیون، با تنوع 110 نوع اعم از سایز و مدل‌های گوناگون در کشورمان تولید می‌شود. همه کارخانه‌های موجود در کشور تماما ایرانی هستند و از نیروهای کار و مهندسان بومی استفاده می‌کنند و در همین حال برخی کارخانه‌ها بنا بر سیاست‌های وضع‌شده توسط خودشان که از نظر کیفیت دارای رتبه قابل قبولی بوده‌اند، مجاز به استفاده و تولید برندهای خارجی هستند.»

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری گفت: «سعی بر این داشتیم تا تنوع کامل را برای مصرف‌کننده به وجود بیاوریم و این تنوع می‌تواند مصرف‌کننده را مجاب کند که با هر اندازه و مدل مختلف، محصول موردنظر خود را خریداری کند.» محمدرضا شهیدی درباره مزیت‌های نسبی این صنعت گفت: «وضعیت صنعت تلویزیون در حال حاضر تابع بقیه‌ صنایع کشور بوده و دارای مشکلات خاص خودش نیز هست، در عین حال از نظر کیفی، بهترین کیفیت در صنایع لوازم خانگی مختص به صنعت تلویزیون است. در همین رابطه با جلب حداکثری رضایت مشتریان، خدمات پس از فروش واحدهای تولیدی دقیق و به‌موقع عمل می‌کنند به‌طوری که معمولا نصب تلویزیون رایگان است و گارانتی 18 ماهه و خدمات پس از فروش چندین سال برعهده واحدهای تولیدی تلویزیون در کشور است. درخصوص مشکلات صنعت تلویزیون که مشکلات عام صنعت است می‌توانیم به مشکلات تخصیص ارز و از این دست اشاره کنیم.»

دبیر انجمن صنفی لوازم صوتی و تصویری درخصوص شایعاتی مبنی‌بر رکود صنعت تلویزیون گفت:‌ «درخصوص بحث رکود که توسط برخی جراید و اشخاص در حال حاضر مطرح می‌شود باید بگویم که رکود مخصوص این صنعت نیست. این صنعت هم تابعی از شرایط کلان اقتصاد کشور است و در حال حاضر دارای مشکلات خاص خودش اعم از مشکلات تخصیص ارز و... بوده که این به‌معنای عام رکود یعنی آنچه تولید می‌‌کنیم نتوانیم بفروشیم یا تولید حداقلی در صنعت تلویزیون کشور نیست. در توضیح این نکته باید عنوان کنم در حال حاضر دستگاه تلویزیون همانند یک موجود زنده در خانه‌های ماست و تقریبا زندگی کنونی مردم بدون تلویزیون خیلی سخت خواهد شد، لذا اینکه بپذیریم بازار مصرف تلویزیون دچار رکود اختصاصی شده درست نیست، ولی اگر رکود کلی در کشور به وجود بیاید، به‌طور طبیعی قسمتی از آن نیز شامل صنعت تلویزیون خواهد شد.»

شهیدی درخصوص شایعات مطرح‌شده درباره کاهش تولید در صنعت تلویزیون گفت: «برخلاف برخی شایعات که توسط افرادی که بیشتر می‌پسندند بحث افزایش بی‌رویه واردات دوباره مطرح شود و در حال القا کردن این موضوع هستند که این صنعت صرفا مونتاژ است و ارزش افزوده‌ای برای کشور در پی ندارد، باید گفت در حال حاضر سطح تولید تلویزیون در کشورمان برابر با سطح تولید تلویزیون در کشورهای ترکیه، هند، روسیه و امثال این کشورهاست. به‌طور مشخص در دنیا چیزی بالغ بر 300 کارخانه تولیدی تلویزیون در کشورهای مختلف وجود دارد که از میان تنها پنج کارخانه قادر به تولید پنل تلویزیون هستند و دلیل و توجیه هم ندارد که کارخانه‌های ما جزء این پنج کارخانه باشند، به این علت که فقط در صورت تولید با تیراژ بالا، این بخش از تولید تلویزیون می‌تواند توجیه اقتصادی داشته و سودآور باشد.»

او درخصوص شایعاتی که اخیرا توسط افراد غیرمطلع در رسانه‌های کشور مبنی‌بر کاهش تولید صنعت تلویزیون مطرح می‌شود، گفت: «باید به سمتی برویم که آمارهایی که ارائه می‌دهیم واقعی و قابل پیگیری باشد. تولید تلویزیون در کشورمان تابعی از میزان مصرف جامعه است و قطعا تولیدکنندگان تلویزیون معتقدند میزان تولید نباید بیشتر از میزان مصرف کالای محصول باشد. به‌طور کلی ما باید نه آنقدر کم تولید کنیم که کمبود محصول احساس شود نه آنچنان زیاد که مازاد تولید داشته باشیم که منجر به ضرر و زیان اقتصادی شود و قطعا تولید در راستای بازار است. در برخی مواقع بازار مانند چندماهه پایانی سال و نیمه دوم سال که منتهی به زمستان است و مردم بیشتر در خانه‌هایشان مشغول تماشای تلویزیون هستند، میزان فروش بالاتر می‌رود و بازار تقاضای بیشتری دارد که نیاز به تولید بیشتری داریم و در مقابل این موضوع مانند فروردین‌ماه به علت گرم شدن هوا و سفرهای پیش‌رو ممکن است تولید تلویزیون در کشور کاهش پیدا کند. این موضوعات نوسان‌هایی است که تولیدکنندگان تلویزیون باید نسبت به تقاضای بازار آگاه باشند و سطح تولیدشان را به‌مراتب آن تنظیم کنند و کسی با استناد به نوسان نقطه‌ای نمی‌تواند بگوید که سطح تولید صنعت تلویزیون بالاتر رفته یا با افول مواجه شده است. در همین رابطه باید بگوییم که در هیچ مقطعی کمبود تلویزیون در بازار را شاهد نبودیم.»

402

کد خبر: 950899

وب گردی

وب گردی