طوسی: «از سپیده تا فریاد» درباره سابقه تغییر نگرش در شجریان است

کارگردان «از سپیده تا فریاد» با اشاره به اینکه این مستند به دور از وابستگی به جریانی خاصی تولیدشده است، گفت: تلاش کردیم در این مستند ورودی واقع بینانه داشته باشیم و دلایل اتفاقاتی که در روزهایی از زندگی شجریان پیش آمده و احتمالاً می توانسته سابقه ای در ایجاد این نگرش در او داشته باشد را بیان کنیم.

مهدی طوسی، کارگردان مستند «شجریان؛ از سپیده تا فریاد» در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در پاسخ به سوالی درباره هدف خود از به تصویر کشیدن زندگی نامه محمدرضا شجریان گفت: ابتدا باید بیان کنم که مدعای ما تصویر کشیدن زندگی آقای شجریان نیست، در این اثر صرفاً درباره بخش هایی از زندگی ایشان حرف هایی زده شده است که تصور می کنم اطلاع مخاطب درباره این مقاطع می تواند در داوری او درباره آنچه امروز و مشخصاً بعد از سال 88 پیرامون آقای شجریان می شنود، کمک کننده باشد. ماجرایی که برای آقای شجریان بعد از سال 88 پیش آمد ماهیتی لایه لایه و پیچیده به خود گرفته که قبل از هر داوری ای نیازمند گفتگو برای درک سوابق و دلایل آن است. مرور این وقایع نشان می دهد که محیط و آن چه در طول زمان اتفاق افتاده اثر زیادی بر تولید آثار هنری و حتی اتخاذ مواضع ایشان داشته است.

طوسی در پاسخ به این سوال که قصد داشته چه زاویه ای از زندگی محمدرضا شجریان را به تصویر بکشد، خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم مساله ای که درباره آقای شجریان بعد از سال 88 پیش آمد بدلیل برخی ورود های جانبدارانه که هنوز هم کم و بیش ادامه دارد، شبیه به یک کلاف نسبتا سردر گم شد. رادیکالیسمی که ولو بصورت محدود در دو سوی ماجرا وجود دارد این چالش را پیچیده تر هم می کند. هر چند آقای شجریان در این باره سکوت کرده اند اما همانطور که می دانید در 17 خرداد 95 حرفهای مهمی در مصاحبه با روزنامه ایران بیان کردند، که با مواضع برخی جریانات سیاست زده که به بهانه حق خواهی ایشان فعالیت می کنند، فاصله آشکار دارد.

مساله ای که درباره آقای شجریان بعد از سال 88 پیش آمد بدلیل برخی ورود های جانبدارانه که هنوز هم کم و بیش ادامه دارد، شبیه به یک کلاف نسبتا سردر گم شد.

او ادامه داد: سکوت هواداران غیر سیاسی ایشان هم دیگر کمکی به حل ماجرا نمیکند، چرا که فرصت محدود است و مواضع جریانات رادیکال، دامنه گفتگو پیرامون این اتفاقات و توضیح درباره آنچه پیش آمد، را تحدید و تهدید می کند. در حالی که شأن آقای شجریان به عنوان فردی که صاحبنظران ایشان را هنرمند بی رقیبی می دانند که در قله آواز موسیقی ایرانی ایستاده است، اجل از بسیاری از نوشته های زرد و مواضع برخی جریانات موافق یا مخالف سخنان چند سال قبل ایشان است، اما دیده می شود که هر چند وقت یک بار به بهانه ای نام ایشان بر سر دست گرفته شده و جنجال های رسانه ای به پا می شود. این شد که تصمیم گرفتیم بدور از وابستگی به جریانی خاص تا جایی که امکان دارد، ورودی واقع بینانه به اتفاقات داشته باشیم و دلایل و اتفاقاتی که در روزهایی از زندگی ایشان پیش آمده و احتمالاً می توانسته سابقه ای در ایجاد این نگرش در ایشان داشته باشد را بیان کنیم.

کارگردان مستند «از سپیده تا فریاد» در پاسخ به این پرسش که چرا با تعداد محدودی از اساتید موسیقی گفت و گو کردید و آیا امکان گفتگو با چند استاد دیگر در مورد شجریان وجود نداشت، گفت: 3 استاد بزرگواری که با ایشان در این اثر گفتگو کردیم از همراهان چندین و چند ساله آقای شجریان بودند که یا شاگرد و مسئول برنامه های ایشان بودند و یا دوست قدیمی و چندین ساله ایشان. اساتید دیگری هم دعوت به گفتگو شدند که حسب درخواست تعدادی از آن ها از ذکر نام معذورم اما دلایلی برای این عدم همراهی داشتند، برخی وضعیت جسمانی و سلامتشان اجازه نمی داد که در خدمتشان باشیم، برخی ماجرا را به شدت سیاسی شده و حتی امنیتی تفسیر می کردند و می گفتند درباره این ماجرا به سبب حواشی احتمالی اش تمایل به گفتگو ندارند، برخی هم جلوگیری از ایجاد کدورت را دلیل خود برای امتناع از گفتگو بر می شمردند و قس علی هذا. اما نکته اصلی این است که به جز چند مورد محدود هر کسی را نمی توان در این سطح دانست که وجاهت و موضوعیت این را داشته باشد که درباره ایشان سخن بگوید و برخی از افرادی که چنین جایگاهی را داشتند هم متاسفانه فوت کرده اند.

در پایان کارگردان مستند «از سپیده تا فریاد» در پاسخ به این پرسش که مستند در چه قالبی پخش می شود و آیا تنها در قالب وی او دی منتشر می شود یا با جای دیگر هم برای پخش آن مذاکره شده است، خاطرنشان کرد: فعلاً مستند به صورت وی او دی منتشر شده است و در سایت های معتبر فروش فیلم عرضه شده است. بعید است امکان پخش تلویزیونی یا سینمایی برای چنین اثری حسب حساسیت هایی که پیرامون این موضوع وجود دارد، فراهم شود فلذا فراتر از همین اکران وی او دی یا اکران های محفلی و آکادمیک نمی توان اقدام کرد.

مستند «شجریان؛ از سپیده تا فریاد» را می توانید با مراجعه به سیات های معتبر فروش فیلم همچون سینما مارکت، فیلم نت، ودیو، سیمای همراه، نماوا و ... مشاهده کنید.

501

کد خبر: 951000

وب گردی

وب گردی