کدام شرکت های اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام از ایران خارج می شوند؟

پس از خروج آمریکا از برجام بسیاری از شرکت های بزرگ اروپایی از ترس تحریم های آمریکا قراردادهای خود را با شرکت های ایرانی لغو خواهند کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، 18 اردیبهشت ماه دونالد ترامپ طی گفت و گوی زنده تلویزیونی به شکلی کاملا علنی خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای را اعلام کرد؛ وی تاکید کرد تا 120 روز آینده تمامی تحریم های هسته ای علیه جمهوری اسلامی ایران باز خواهد گشت و شرکت های اروپایی که طی مدت زمان اجرای توافق هسته ای قراردادهایی را با شرکت های ایرانی امضا کرده اند، در طول این 120 روز فرصت دارند قرار دادهای خود را لغو کنند.

بلافاصله پس از این روی داد، حسن روحانی رئیس جمهور در گفت و گو زنده تلویزیونی با مردم تاکید کرد که برجام را از این پس بدون حضور آمریکا ادامه خواهد داد و به تعبیر وی خروج آمریکا از این توافق همانند خروج موجودی مزاحم از یک معاهده بین المللی بود.

آن طور که از سخنان رئیس جمهور می شد استنباط کرد، این بود که وی به دنبال ادامه دادن برجام با دیگر طرف های حاضر در این توافق بود و به زعم خود کشورهای اروپایی از جمله آلمان،فرانسه و انگلیس این توانایی را دارند که کاملا مستقل از آمریکا برجام را حفظ و قراردادهای شرکت های خود را با طرف ایرانی تعلیق نکنند.

در حالی که مقامات اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام بر حفظ همه جانبه این توافق تاکید کرده اند.

شرکت های بزرگ اروپایی از جمله شرکت نفتی " توتال" فرانسه طی بیانیه ای اعلام کرده اند در صورت اعمال تحریم های هسته ای علیه ایران قادر به همکاری با تهران نخواهند بود.

برخی شرکت های اروپایی که از همکاری با ایران سر باز زده اند که در ادامه از نظر می گذرد:

توتال: ادامه همکاری با ایران موجب از دست رفتن سهامداران آمریکایی این شرکت خواهد شد

شرکت نفتی فرانسوی توتال با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، در صورتی که مورد معافیت قرار نگیرد، مجبور است از پروژه اکتشاف گاز پارس جنوبی خارج شود.

این شرکت همواره اعلام کرده است که نمی‌تواند در معرض تحریم‌های ثانویه قرار گیرد چرا که برای حفظ گردش مالی خود باید بتواند با بانک‌های آمریکایی همکاری داشته باشد.

توتال در بیانیه خود آورد که ادامه همکاری با ایران موجب از دست رفتن شرکا و سهامداران عمده آمریکایی این شرکت خواهد شد و به همین علت از این قرارداد خارج خواهد شد.

در ادامه توتال اعلام کرد که سهم این شرکت تاکنون در قبال این قرارداد حدود ۴۰ میلیون یورو بوده است و خروج از این قرارداد به رشد اقتصادی ۵ درصدی این شرکت در بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ آسیبی وارد نخواهد کرد.

زیمنس: از ایران سفارش نخواهیم گرفت

رئیس یکی از بزرگترین شرکت‌های تجاری اروپا اعلام کرده است که در پی خروج آمریکا از برجام این شرکت دیگر با ایران قرارداد جدیدی امضا نخواهد کرد.

جو کایزر، رئیس‌ شرکت زیمنس، در گفتگو با تلویزیون سی‌ان‌ان گفته بود که تصمیم ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌ها به این معنی است که شرکتش باید خود را با وضعیت جدید تطبیق دهد.

او گفت: «چیزی وجود دارد به اسم اولویت نظام سیاسی. اگر این اولویت بگوید "این کاری است که ما انجام خواهیم داد"، یعنی دقیقا ما هم باید همان کار را انجام بدهیم

آقای کایزر خطاب به دبیر برنامه «بازارهای نوظهور» در شبکه سی‌ان‌ان گفت که بنابر فهم خود از وضعیت جاری، شرکت‌های بین‌المللی دیگر اجازه ندارند تا از ایران سفارش جدیدی دریافت کنند وگرنه این احتمال وجود دارد که با اقدامات تلافی‌جویانه آمریکا مواجه شوند.

مرسک: روابط اقتصادی خود با ایران را پایان می دهیم

شرکت دانمارکی مرسک (Maersk)، بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت (۱۷ مه) اعلام کرد که کلیه فعالیت‌های تجاری خود با ایران را متوقف خواهد کرد. این تصمیم مرسک به دنبال خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اتخاذ شده است.

سورن سکو (Søren Skou) مدیر عامل این شرکت به رویترز نیز گفت: «با اعمال تحریم‌های آمریکایی، در صورتی که در آمریکا فعالیت تجاری داشته باشید نمی‌توانید با ایران داد و ستد کنید و ما یک رابطه تجاری با مقیاس بزرگ در آمریکا داریم

وی در ادامه افزود: «به طور دقیق از جزئیات زمانی [قطع رابطه تجاری با ایران] مطلع نیستم ولی به طور یقین ما روابط اقتصادی خود با ایران را پایان می‌دهیم

دنیلی: دیگر آماده تامین سرمایه پروژه های ایران نیستیم

شرکت فولاد ایتالیایی، تولیدکننده فولاد ایتالیایی به‌دنبال خروج آمریکا از برجام، کار برای یافتن پوشش مالی سفارش‌های ایران به‌ارزش 1.5 میلیارد یورو (1.8 میلیارد دلار( را متوقف کرد.

الساندرو تریویلین، مدیر ارشد اجرایی این شرکت گفته است: «با توجه به خروج آمریکا از این توافق، بانک‌ها از ترس مواجه شدن با تحریم‌های ثانویه، دیگر آماده تأمین سرمایه پروژه‌های ایران نیستند».

شرکت دنیلی در سال 2016، یک توافقنامه چهارچوب تجاری با ایران به‌ارزش حدود 5.7 میلیارد دلار امضا کرد.

ساگا: پس از اعلام تصمیم ترامپ از ایران خارج می شویم

شرکتی نروژی که در حوزه انرژی خورشیدی فعال است و در اکتبر 2017 قراردادی به‌ارزش 2.5 میلیارد یورو برای ارائه خدمات انرژی خورشیدی به‌مدت پنج سال با شرکت «توسعه‌دهندگان انرژی امین» امضاء کرده است. اما بعد از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، «گائوت استینکوپف» مدیر توسعه شرکت «ساگا» از خروج این شرکت از ایران خبر داده است.

در شرایطی که شرکت های مهم و بزرگ اروپایی پس اعلام نظر آمریکا مبنی بر خروج از برجام همکاری های خود را با شرکت های ایرانی لغو خواهند کرد، برخی مقامات ایرانی هنوز به ادامه توافق هسته ای با همکاری کشورهای اروپایی امید دارند و ادعا می کنند که در داخل اروپا عزمی جدی برای حفظ توافق هسته ای و ادامه همکاری با ایران وجود دارد؛ لذا در ادامه باید دید که این امید تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و سرانجام آن چه خواهد شد.

تهیه و تنظیم: شایان دنیادیده

302

کد خبر: 951002

وب گردی

وب گردی