امروزه گرفتار اخبار فاسقان و حتی افراد بدتر از آن ها هستیم

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه دشمنان به دنبال مدیریت افکار هستند، گفت: از دشمنان هیچ انتظاری نیست آنها طوری دروغ می‌گویند که باورپذیر باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیان در دومین نشست از سلسله جلسات «تدبر در قرآن» که در مهدیه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد اظهار کرد: بحث خبر همیشه حساس بوده و هست. حتی در دوران صدر اسلام هم که ابزارهای امروزی اطلاع رسانی وجود نداشت، ناقلان خبر با اخبار خود موجی در جامعه ایجاد می‌کردند. اما امروزه با دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها و... دسترسی به اخبار خیلی بیشتر و راحت‌تر شده است.

وی افزود: آیه 6 سوره حجرات یکی از آیات بحث برانگیز و مهم در بحث اصول فقه است. این آیه به نوعی به ما می‌گوید، اگر فردی عادل بود باید به خبرش اعتماد کرد، عادل به کسی می‌گویند که در جامعه به پاکدامنی و راستگویی شناخته شده باشد یا لااقل به دروغگویی، لاابالی گری و... معروف نباشد. به هر حال اصل مطلب این است که از نظر مبانی دینی ما، اگر انسان عادلی خبری آورد و شاهدی برای خلاف بودنش نداشتیم، اصل این است که به او اعتماد کنیم. مثلا اگر 3-4 روز بعد شروع ماه رمضان کسی بگوید ماه را دیده‌ام، این خلاف عقل است و همین شاهدی بر مردود بودن خبر است. ولی اگر آخر ماه رمضان عادلی این خبر را بدهد، برای انسان حجت است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تصریح کرد: نمی‌شود گفت که برای صحت همه اخبار باید تحقیق کرد. فضای عمومی جامعه باید فضای اعتماد باشد نه بدبینی. اصل بر این است که به اخبار کسانی که در جامعه مورد احترام و اعتماد هستند اعتماد کنیم مگر اینکه خلافش ثابت شود. اما در مورد اینکه فاسق‌ها مورد اعتماد نیستند، آیه صراحتا صحبت کرده است. این آیه درباره شخصی به نام «ولید» هست که در دوران خلافت عثمان استاندار کوفه شد. همان کسی که قبل از نماز مست کرده بود و با این حال در محراب نماز مسجد حاضر شد و نماز صبح را چهار رکعت خواند!

محمدیان گفت: در شأن نزول آیه نقل شده است که فردی به نام «حارث بن ضرار خزاعی» رئیس قبیله «بنی المصطلق» خدمت رسول خدا(ص) آمد و حضرت او را به اسلام دعوت کرد و مسلمان شد. پیامبر(ص) به او فرمود که باید زکات اموالت را هم بدهی. او گفت من مردم قبیله‌ام را هم به اسلام دعوت خواهم کرد. در صورتی که اسلام آورند، زکات اموال آن‌ها را هم می‌گیرم، ولی برای اینکه به دست شما برسانم، در روزی مشخص فردی را به سمت ما بفرستید. حارث برگشت و قبیله‌اش هم مسلمان شدند و زکات خود را هم به حارث دادند، ولی در روز مشخص کسی از طرف پیامبر(ص) برای دریافت آنها نیامد. همین مساله باعث شد حارث با بزرگان قبیله برای تحویل زکاتشان عازم مدینه شوند. این درحالی بود که پیامبر(ص) ولید را در همان تاریخ فرستاده بود ولی او به هر دلیلی به محل قرار نرفته بود. ولید به مدینه بازگشت و به دروغ گفت که حارث مرتد شده و از دادن زکات امتناع ورزیده و قصد کشتن مرا هم داشت ولی من فرار کردم و آنها ممکن است به مدینه هم حمله کنند. پیامبر(ص) که این خبر را شنید گروهی را سراغ حارث و دوستانش فرستاد. وقتی آنها قضیه را به حارث گفتند، او با تعجب گفت این چه حرفی است می زنید؟! ما می‌خواستیم بکشیم؟ ما اصلا ولید را ندیده‌ایم. این چه خبری است؟ آنها نزد پیامبر(ص) رفتند و وقتی این ماجرا را به حضرت گفتند، این آیه نازل شد.

وی ادامه داد: آیه بیان می‌دارد که ای مؤمنان مراقب باشید وقتی فاسقی خبری برایتان می‌آورد، بدون تحقیق اقدام نکنید و تحت تأثیر قرار نگیرید. البته شأن نزول‌های دیگری هم برای آیه ذکر شده، ولی آنها به باطن آیه مربوط است. علت اینکه پیامبر(ص) چنین فردی را فرستاد این بود که می‌خواست مردم فاسق را بشناسند و واقعا هم شناختند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه ما امروزه گرفتار اخبار فاسقان و حتی افراد بدتر از آن ها هستیم گفت: اول انقلاب که نه ماهواره بود و نه فضای مجازی، رادیو BBC وجود داشت و بعد هم رادیو آمریکا، رادیو فردا و... نیز اضافه شدند و امروز هم که از طریق موبایل‌ها دسترسی خیلی زیاد شده است. برای اینکه به بقیه بگوییم ما زودتر در جریان اخبار قرار می گیریم، اخبار را به محض اینکه به دستمان می رسد، بدون توجه به پایه و اساس آن همینطور منتشر می‌کنیم.

محمدیان اضافه کرد: از دشمنان هیچ انتظاری نیست. طوری دروغ می‌گویند که باورپذیر باشد. باورپذیری یعنی مخلوطی از راست و دروغ. گاهی دروغ هم نمی‌گویند اما با کامل نگفتن اثر سوئی بر مردم می‌گذارند و این اتفاقی است که ما نیز در جامعه، با آن درگیر هستیم و تحت تاثیر این جوسازی‌ها، شایعات، فضاسازی‌ها، ناقص گفتن اخبار و... قرار داریم.

وی گفت: مطلبی را نقل می‌کنند که درست است اما قبل و بعد آن را چیده‌اند و مخاطب، قبل و بعدش را نمی‌داند و به همین طریق آبروی شخصی می‌رود. این امری است که خصوصا در انتخاب تیترها خیلی اتفاق می‌افتد. تیترها به گونه‌ای است که آدم وقتی خود مطلب روزنامه را می‌خواند، می‌بیند واقعا تیتر چیزی غیر از مطلب آن است. همانطور که می‌دانید اکثر مردم داخل مطلب را نمی‌خوانند و فقط تیترها را می‌خوانند و این به نوعی اشاعه دروغ و خلاف واقع است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه چیزی که امروز در دنیا در حال وقوع است، بردن بیشترین سود با کمترین هزینه است گفت: امروز نیازی به اسلحه و نیروهای جاسوسی و هزینه‌های سنگین نیست، با این ابزاری که ایجاد شده، افکار را مدیریت می‌کنند با کمترین هزینه، بیشترین سود را می برند، لذا بیشترین سرمایه گذاری درحال حاضر در بخش فضای مجازی است.

محمدیان اضافه کرد: امروز هر 10 شرکت بزرگ دنیا، شرکت‌های مرتبط با فضای مجازی هستند، این از اسلحه، نفت و هواپیما‌سازی جلوتر رفته است، بزرگترین شرکت‌های دنیا همیشه در این 3 صنعت بوده‌اند اما اکنون هر 10 شرکت برتر در زمینه مجازی فعالیت دارند مانند مایکروسافت، گوگل و... . چرا انقدر سرمایه گذاری کرده‌اند؟ به دلیل اینکه با مدیریت افکار، می‌توانند بهتر به اهدافشان جامعه عمل بپوشانند. به عراق حمله کردند چون می‌گفتند در عراق سلاح های کشتار جمعی وجود دارد و بعد هیچ چیزی پیدا نکردند. کشور را تصرف کردند و افکارشان را مدیریت کردند و مشابه این کار صدها مورد انجام دادند. عده‌ای می‌خواهند افکار ما را مدیریت کنند. اگر حساس نباشیم ما هم تحت تاثیر قرار خواهیم گرفت.

به گفته محمدیان؛ بسیاری از این اخباری که می‌خوانیم نیاز ضروری ما نیست. ما را آلوده کرده‌اند و زمانمان را گرفته‌اند و دراین بین آنچه که می‌خواهند را تزریق می‌کنند. اگر کسی مراقبت نکند حتما تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی درباره حفظ حرمت مؤمن و انسان بیان کرد: هر انسانی احترام دارد، کرامت دارد، حق و حقوقی دارد و اینکه این حقوق بخواهد ضایع شود از مسائلی است که باید در آن توجه ویژه کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پایان گفت: در مورد مسئولین می‌گویند چون مسئول است هر چیزی می‌توانیم بگوییم. مسئول در حوزه مسئولیتش باید پاسخگو باشد و هر تصمیمی هم بگیرد دیگران می‌توانند، نظر بدهند. اما در مسائل شخصی هیچ ربطی به مسئولیتش ندارد و نباید آبروی او را برد. مراقب آبروی بندگان خدا باشیم. خداوند حق الله را می‌بخشد اما حق الناس به راحتی قابل گذشت نیست. مراقب غیبت، تهمت و افترا به دیگران باشیم.

کد خبر: 951026

وب گردی

وب گردی