25 درصد GDP کشور، باید توسط شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد تأمین شود

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات گفت: تا سال 1404 باید 50 درصد GDP کشور از محل شرکت های دانش بنیان تامین شود و اگر ما 50 درصد ظرفیت علمی آموزش عالی کشور را دانشگاه آزاد اسلامی در نظر بگیریم در نتیجه 25 درصد از جی پی دی کشور باید در قالب شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی تأمین شود.

پروفسور علیرضا ایرانبخش استاد زیست شناسی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت:با سپری شدن سی و ششمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، بد نیست نگاهی به گذشته بیاندازیم تا ببینیم این سی و شش سال چگونه با تلاش و همت مدیران، مجموعه عناصر تصمیم ساز، تصمیم گیر و مجری سپری شده است و در این مدت، چه حدی از توفیقات نایل شد.

او افزود: اولین بحثی که می توانیم به آن بپردازیم نیاز های آموزشی کشوراست صف عظیم داوطلبان پشت کنکور و مجوعه انتظاراتی که وجود داشت برای اینکه افراد بتوانند تحصیلات عالیه را طی کنند و عدم پاسخگویی ساز و کار های دولت به خصوص اقای هاشمی و سایر افراد هیات موسس و مقام معظم رهبری را به این فکر انداخت که از پروژه ای جایگزین استفاده کنند و چه چیزی بهتر از دانشگاه آزاد اسلامی و اولین کسی که حمایت مادی و معنوی خود را نشان داد حضرت امام بود که با آن کمک یک میلیون تومانی از ریشه ی اصلی این درخت حمایت کردند و الان می بینیم که برکات زیادی از این قضیه حاصل شده است.

مدیر کل پیشین توسعه و پشتیبانی شبکه های آزمایشگاهی ادامه داد: در این 36 سال دانشگاه آزاد توانست آن مجوعه زیر ساخت های لازم برای آموزش عالی کشور را در نقاط مختلف کشور ایجاد کند و توسعه دهد و امروز حتی در شهرستان ها از واحد های خوبی برخوردار است. در بحث نیاز های آموزشی به گونه ای پیش رفتیم که در آینده به نیاز های داوطلبان پاسخگو باشیم و در مرحله ی بعد، از خروج سرمایه های مردم در قالب ارز دانشجویی پیشگیری کنیم که می توانست تبعات فرهنگی منفی داشته باشد.

استاد تمام دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تصریح کرد: با گذشت زمان، دانشگاه آزاد به ارتقای کیفیت پرداخت و بحث بالا بردن کیفیت آموزشی، زیر ساخت های پژوهشی و تحقیقاتی مورد توجه قرار گرفت که الان انواع مراکز تحقیقاتی و موسسات پژوهشی و آزمایشگاه های فراوان و تخصصی را در مجموعه دانشگاه آزاد شاهد هستیم که در حال حاضر تمام هسته ها و نهاد های پژوهشی در دانشگاه آزاد شکل گرفتند.

ایرانبخش گفت: چارت سازمانی به یک دانشگاهی بهینه تبدیل شد و در مجموع می بینیم که نزدیک 11 هزار آزمایشگاه و 128 هزار دستگاه و بسیاری از امکانات در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که در اختیار علاقه مندان و جامعه پژوهشی کشور قرار گرفته است.

او خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد در این سی و شش سال توانست درمرحله اول سطح فرهنگ عمومی را فزایش دهد و بحث علمی کشور را ارتقا دهد هم چنین میلیون ها دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدند که در پست های مختلف اجرایی و آموزشی و فرهنگی کشور مشغول کار هستند.

مدیر کل پیشین توسعه و پشتیبانی شبکه های آزمایشگاهی افزود: در واقع دانشگاه آزاد اسلامی به تخصصی شدن آحاد جامعه کمک کرد و نهاد های آموزشی و پژوهشی را در سراسر کشور شکل داد از طرفی در حوزه فرهنگی دستاورد های بسیار خوبی داشت در حوزه قرآن و عترت نهضت مسجد سازی شکل گرفت هم چنین بسیاری از واحد های دانشگاهی میزبان شهدای گمنام هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به نیازهایی که امروز مطرح شده و با عنایت سند ابلاغی مقام معظم رهبری در شهریور ماه سال 95 که تا سال 1404 باید 50 درصد GDP کشور از محل شرکت های دانش بنیان تامین شود و اگر ما 50 درصد ظرفیت علمی آموزش عالی کشور را دانشگاه آزاد اسلامی در نظر بگیریم در نتیجه 25 درصد از جی پی دی کشور باید در قالب شرکت های دانش بنیان و هسته های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی تأمین شود که امید است با همت و پیگیری مسئولین امر با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند و محقق شود.

ایرانبخش ادامه داد: باید هسته های دانش بنیان که شرکت هایی دانش پایه هستند را گسترش دهیم و بحث انواع فعالیت های پژوهشی که منجر به تولید محصول و ثروت شود، باید مدنظر قرار بگیرد که مشارکت دانشگاه های کشور در پاسخگویی به نیاز های جامعه و تمام مسائل پیرامونی که حواشی کشور را در بر می گیرد افزایش یابد.

استاد زیست شناسی واحد علوم تحقیقات افزود: بحث ریزگرد ها، کمبود آب، خشک شدن دریاچه ارومیه و سایر تالاب ها و دریاچه های کشور باید به کمک واحدهای دانشگاهی حل شود و دانشگاه آزاد با توجه ظرفیت عظیمی که در حوزه ی نیروی انسانی متخصص و آزمایشگاه های بسیار پیشرفته که در اختیار دارد توانسته تعداد زیادی از مجوزهای استاندارد وغذا و دارو را اخذ کند و از طرفی 3 هزار دستگاه پیشرفته هایتک می تواند به خیز علمی کشور در حوزه های مختلف کمک کند.

پروفسور ایرانبخش گفت: در یک جمع بندی کلی ما مشاهده می کنیم که دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تربیت نیروی انسانی متخصص، انتقال دانش و تولید علم قدم های بسیار خوبی را برداشته است به گونه ای که واحد علوم و تحقیقات تهران جزو 20 دانشگاه برتر کشور و دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفته است.

او خاطر نشان کرد: در حوزه فرهنگی فعالیت های بسیار خوب و چشمگیری صورت گرفته است از جمله طرح های مختلفی که معاونت فرهنگی اجرا نموده هم چنین در حوزه ی اقتصادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اقتصاد کلان شهرها و دولت، کمک کرده است که دانشگاه آزاد اسلامی حدودا 100 هزار شغل به صورت مستقیم ایجاد کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تصریح کرد: دانشگاه آزاد به منظور درخشش علمی در جوامع جهانی، شرکت در مسابقات علمی و کنگره های مختلف قدم های بسیاری را برداشته است و بخش قابل توجهی از تولید علم کشور به این دانشگاه باز می گردد.

202

کد خبر: 951078

وب گردی

وب گردی