پزشکیان : اگر با طبیعت خشن برخورد کنیم  زندگی را از ما خواهد گرفت

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت : اگر زمین و خاک مان را از دست بدهیم و با طبیعت خشن برخورد کنیم طبیعت با ما چنان برخورد خواهد کرد که هیچیکس قادر به حیات نباشد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز مسعود پزشکیان در مراسم بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی گفت: مشکل ما در این مملکت این است که نمی دانیم کجا هستیم ؟کجا بودیم؟ و به کجا خواهیم رسید؟ مهمترین و اساسی ترین گام در هر برنامه ای وجود" داده" است وقتی بیماری به پزشک مراجعه می کند ابتدا دکتر باید اطلاعات درستی از بیمار و علائم بیماری داشته باشد پس از پرسش از مریض ،معاینه شروع می شود تا ببیند غیر از آنچه گفته شده چیز دیگری وجود دارد یا خیر و پس از عکس و آزمایش(داده ها)اگر مبنای علمی درستی داشته باشد دکتر نسخه می نویسد.

وی ادامه داد: اگر متخصص باشیم اما نتوانیم داده ها را خوب تجزیه و تحلیل کنیم نسخه نوشته شده جواب بیماری را نخواهد دادبرای هر تصمیمی برای مملکت گام اول داشتن داده های کامل ،صریح،درست و جامع است زیرا اگر بررسی و داده کامل نباشد نسخه درست تجویز نمی شود نسخه های تجویز شده برای محیط زیست هم اگر جواب نمی دهد به این دلیل است که داده ها و بررسی های ما کامل نبوده است.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم درست گرفتن و سپس تصمیم درست را درست اجرا کردن مهم است اگرتصمیم درست بگیریم اما درست اجرا نکنیم باز موفق نخواهیم بود برای موفقیت در هر کاری اخذ داده های درست اولین گام است و در دنیای فعلی بدست آوردن اطلاعات بسیار آسان است در آنطرف دنیا برنامه ای را تنظیم می کنند که کوچه پس کوچه های شهر مارا به ما نشان می دهد.

وی گفت: متاسفانه در مملکت ما خاک را از بین می برند و منابع مان را زمین خواران می خورند و ما درصدد مبارزه با زمین خواری هستیم این بسیار خنده دار است همه دنیا این را می بینند غیر از ما. غیر از این است که یا ما یا نمی دانیم یا نمی توانیم (علم یا انگیزه نداریم)و یا نمی خواهیم از این ابزار برای کنترل و نظارت استفاده کنیم وگرنه کنترل همه چیز بسیار ساده است.

پزشکیان افزود: چندین سال پیش مجلس مصوب کرد کارشناسان نقشه زمین شناسی ایران را در بیاورند با این نقشه ها به راحتی می توانیم زمین های کشورمان را کنترل کنیم و هر تخلفی را در همان زمان توقیف کرد اما انجام نشد و در عوض ستاد مبارزه با زمین خواری تشکیل شد تا زمانی که ما داده نداشته باشیم ناگزیر به ایجاد صدها ستاد مبارزه در عرصه های مختلف خواهیم بود.

«قُلْ رَبِّ زِدْنِی عِلْماً» ....علم ،باور و ایمان یعنی بدانیم،بتوانیم و بخواهیم .باید بدانیم و مهارت اجرای دانسته را هم داشته باشیم و باور داشته باشیم و از علم استفاده کنیم غیر ممکن است وضعیت جامعه ،آب ،خاک و موجودات زنده مان از چیزی که ما می خواهیم خارج شود ما دردمان را خوب معاینه نکردیم خوب ازمایش نکردیم و یا قادر نبودیم درست نسخه بنویسیم واگر زمین و خاک مان را از دست بدهیم و با طبیعت خشن برخورد کنیم طبیعت با ما چنان برخورد خواهد کرد که هیچیکس قادر به ادامه حیات نباشد.

مسعود پزشکیان در حاشیه این مراسم در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره میزان مصرف آب در کشور گفت: مصرف آب شهری در ایران 7% است ،3% در صنعت و 90% آب های کشور صرف کشاورزی می شود که از میزان مصرف آب در کشاورزی بایدکاسته شود .

وی گفت: دو برنامه در دستور کار محیط زیست در حوزه آب قرار داشت یکی انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه که این رودخانه از ایران سرچشمه گرفته و به دجله می‌ریزد و دیگری انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه که این پروژه انتقال حذف شد و فقط پروژه انتقال حوضه به حوضه از طریق تونل کانیسیب در دست اقدام است است و دیگری بهره برداری 90% کشاورزی از آب است که باید نوع کشاورزی و کشت و آبیاری را اصلاح کرد و اگر بتوانیم مصرف درصد بالای آب را مدیریت کرده و با استفاده از آبیاری قطره ای به کاهش مصرف کمک کنیم و سرانه سالیانه آن را به 50% برسانیم دریاچه ارومیه نجات خواهد یافت.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 951125

وب گردی

وب گردی