دهن کجی جای خالی ولیعهد ماجراجو

یک ماهی می شود، ولیعهد عربستان که با برنامه های اصلاحاتی اش تنور خبرها و رسانه ها را داغ کرده بود، ناپدید و در هیچ قاب تصویری دیده نشده است، با نبود وی در راس حکومت، نظام پادشاهی عربستان با بحران جدی رو به رو شده است. البته این در صورتی است که وی نخواهد با قدرت بیشتر و برای انتقامجویی باز گردد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از سال 2015 به طور وسیعی در صحنه سیاست حضور یافته و با شروع اصلاحات متعدد خبرسازترین فرد عربستان شد.

باز شدن درب سینماها برای نخستین بار در عربستان، آزادی رانندگی و اصلاح موارد مربوط به طلاق و حضانت فرزند برای زنان، ورود بانوان به ورزشگاه ها و اختلاط میان زن و مرد در اماکن عمومی و نظیر اینها، همه برخی از مواردی بود که باعث جلب توجه رسانه ها به این ولیعهد شد.

با وجود این اصلاحات، توجه جوانان این کشور نیز از مسائل اصلی کشورشان دور شده و از تهاجم ها و جنایات عربستان نسبت به کشورهایی چون یمن غافل ماندند.

حال بعد از 3 سال خبرسازی، بن سلمان غایب شده و این غیبت هم مانند حضور وی از چشم رسانه ها دور نمانده است. نزدیک به یک ماه است که ولیعهد سعودی در هیچ مراسم رسمی شرکت نکرده و تصویری از وی نیز منتشر نشده است.

یک ماه پیش (1 اردیبهشت) صداهای شلیک سنگین گلوله در اطراف کاخ سلطنتی ریاض خواب را از چشم اهالی منطقه الخزامی ربود و ساعت ها موجبات تعجب و سردرگمی مردم را فراهم آورد و درست بعد از این اتفاق بن سلمان در هیچ رسانه ای دیده نشد.

رسانه های داخلی ایران شروع کننده سناریو های مطرح شده در مورد غیبت بن سلمان بودند و این مساله بازتاب های گسترده ای در رسانه های خارجی داشته است.

خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به این رویداد اعلام کرد که رسانه های داخل ایران مساله مرگ احتمالی بن سلمان را مورد بررسی قرار داده اند.

شبکه تلویزیونی پرس تی وی نیز با مطرح کردن این موضوع اشاره کرد که بعد از تیراندازی سنگینی که در نزدیکی کاخ پادشاهی عربستان رخ داد محمد بن سلمان نیز ناپدید شد.

این شبکه با اشاره به سفر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض، اعلام کرد که در جریان این سفر، ولیعهد سعودی در هیچ قاب تصویری دیده نشده است.

خبرگزاری هایی مثل پاک نیوز پاکستان و العهد نیز نوشتند که بنابر شواهد موجود در ریاض، قتل بن سلمان دور از ذهن نیست. این خبرگزاری ها با مرور روز سختی که بر پدر و ولیعهد جوان گذشته با اشاره به شواهدی از قبیل سفر مایک پومپئو به ریاض که تنها به گرفتن عکس با سلطان سلمان و عادل الجبیر بسنده کرده، مرگ ولیعهد جوان را دور از ذهن ندانسته اند.

بعد از همه این ابهامات به وجود آمده مشاور ویژه محمد بن سلمان تصویری از حضور وی با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و حمد بن عیسی شاه بحرین در ضیافت عبدالله السیسی رئیس جمهور مصر را منتشر کرد، اما مشخص نیست این ضیافت چه زمانی برگزار شده است. این طور که به نظر می رسد، اطرافیان نزدیک ولیعهد جوان سعی در انحراف افکار عمومی دارند.

بعد از انتشار این عکس جانشین پادشاه عربستان، بر خلاف معمول در مراسم فارغ‌ التحصیلی دانشکده افسری ملک عبدالعزیز نیز شرکت نکرد و شاهزاده فیصل بن بندر عبدالعزیز، امیر منطقه ریاض، به نیابت از وی، در این مراسم حضور یافت.

همه این خبر رسانی ها در حالی صورت گرفت که شاید خیلی ها منتظر واکنش مجتهد( شاهزاده افشاگر اسرار سلطنتی) در مورد این غیبت ناگهانی ولیعهد بودند.

وی شنبه (5 خرداد) طی توییتی بدون اشاره به این غیبت تنها به مطلبی که در "روزنامه آبزرور" منتشر شده اشاره کرد.

متن این روزنامه نیز با اشاره به گزارش "روزنامه کیهان" در مورد غیبت ولیعهد عربستان تنها به مواردی از عدم حضور بن سلمان که در رسانه های ایران مطرح شده بود، اشاره کرده هیچ اطلاعات خاص دیگری به مخاطبان نداد.

مجتهد روز گذشته(9 خرداد) طی توییتی از محل اختفای بن سلمان پرده برداشت و نوشت:" ولیعهد از زمان ناپدید شدن، در دریای سرخ سرگردان است و گاهی اوقات در یکی از کاخ های ساحلی خود سکنی می گزیند؛ با مقامات اسرائیلی دیدار داشته و برخی فرامین لازم در مورد بازداشت افراد و غیره را صادر می کند."

وی در ادامه توئیت خود نوشت:" نمی توان مساله زخمی شدن وی در حادثه الخزامی را تایید یا رد کرد، هرچند که این اختفا می تواند مقدمه ای باشد برای دستگیری برخی از پسرعموهایش که علیه وی دسیسه چینی و توطئه کرده اند."

این اخبار در حالی منتشر شده است که چند روز قبل حساب کاربری العهد الجدید نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: محمد بن سلمان از زمان وقوع حادثه منطقه خزامی وارد دربار هم نشده است.

این در حالی است که پایگاه خبری المنار فلسطین، نیز روز گذشته از ارسال یک تیم پزشکی اسرائیلی برای مداوای بن سلمان خبر داد. گفته می شود که دو تیر به پای ولیعهد اصابت کرده و علت تاخیر در انتصاب او به عنوان پادشاه عربستان نیز همین موضوع زخمی شدن وی است.
به هر حال در صورت درست بودن خبر مرگ ولیعهد سعودی، نظام پادشاهی این کشور با چالش جدی نبود ولیعهد رو به رو خواهد شد چرا که برنامه ها و طرح هایی که بن سلمان تاکنون در عربستان پیاده کرده نیمه تمام مانده و مردم در دو راهی سنت و مدرنیته سرگردان مانده اند.

از آنجایی که گفته می شود ملک سلمان هم بدتر از پسرش در وضعیت نامطلوبی به سر می برد، آل سعود بدون هیچ رهبر و زعیمی به حال خود رها شده است. با وضعیت به وجود آمده در راس حکومت عربستان به نظر می رسد که باز هم در نهایت مردم این کشور باشند که مانند همیشه از مشکلات حکومت، متضرر خواهند شد.

با ادامه یافتن این وضعیت در ریاض، احتمال این که عربستان سعودی به دوران جنگ شاهزادگان برای کسب قدرت و سلطنت باز گردد، بسیار زیاد است. وضعیتی که سال های متمادی آل سعود را با خود درگیر کرده و اوضاع مملکت را بر هم زده بود.

تمامی شواهد حاکی از این است که بحرانی جدی در عربستان در حال وقوع است و به رغم اظهار نظرهای قاطع مقامات این کشور پازل عدم حضور بن سلمان در حال شکل گیری است.

با وجود سیستم دیکتاتوری که در مورد پخش خبر در این کشور وجود دارد به هر حال ماه پشت ابر نخواهد ماند و به زودی حقایق روشن خواهد شد.

تهیه و تنظیم: مژگان الیکائی

کد خبر: 951140

وب گردی

وب گردی