شرایط اقتصادی عاملی موثر در جهت افزایش قیمت خودروسازان داخلی

شهرام آزادی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی

شرایط خاص اقتصادی و افزایش ناگهانی قیمت ارز طی یکی دو ماه گذشته عامل تاثیر گذار و اجتناب ناپذیری در افزایش قیمت ها بوده و ما نباید از صنعتگران گله مند باشیم.

قیمت خودرو به عنوان یک کالا باید بر اساس مقدار عرضه ، تقاضا و هزینه های واقعی آن در بازار تعیین شود نه بر اساس روش دستوری که قطعا این امر باعث زیان خودروسازانو مصرف کنندگان خواهد شد.

ادعای یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رابطه با احتکار 90 هزار خودرو تولیدی (ایران خودرو و سایپا) بعید است، اصولا انبارکردن خودروها و عدم عرضه به موقع آنها به بازار یعنی راکد نگه داشتن بخشی از سرمایه خودروسازان که این امر به هیچ عنوان به نفع دو غول خودروساز نبوده و برگشت مالی عامل مهمی در جریان گردش نقدینگی آنها خواهد بود.

وضعیت بازار خودروهای خارجی افسار گسیخته است و هم اکنون به دلیل سوء مدیریت و نفوذ مافیا در این حوزه، قیمت خودروهای وارداتی به راحتی در هر روز می تواند از 10 تا 40 درصد افزایش داشته باشد و هیچکس هم به این امر معترض نیست اما در مقابل به محض افزایش 5 درصدی قیمت خودروسازان داخلی ، گریبان آنها را گرفته و اعتراض می کنیمدر صورتی که تا امروز مافیای قدرتمند واردات خودرو به زیان مصرف کننده عمل کرده ، همچنین سوء استفاده آنها در زمان بسته بودن سیستم ثبت و سفارش خودرو خارجی درسال گذشته اثرات جبران ناپذیری داشته که در آینده نمایان خواهد شد.

تغییرات غیرکارشناسانه و ناگهانی تعرفه برخی کالا ها ، تعیین قیمت ارز توسط مسئولان و عدم برنامه ریزی درست ،عاملی در جهت ایجاد شوک و عکس العمل بازار بوده که باید به این مسئله مهم نگاه جدی تری داشته باشیم.

عکس العمل اروپا و سایر کشورها در مقابل تصمیم آمریکا نقش بسزایی بر شرایط روزهای آینده صنعت خودرو خواهد داشت لذا باید امیدوار بودکه بتوانیم اروپائیان را با خود همراه کرده و مانع بازگشت صنعت به دوران سخت تحریم ها شویم. بی شک زیان و بدهی های امروز در صنعت خودروسازی حاصل تحریم های ناجوانمردانه در گذشته بوده است.

راه نجات خودروسازان از مشکلات احتمالی در روزهای آینده اتکا به توان داخلی و کاهش وابستگی به خارج است، نباید به بهانه مسائل پیش آمده در ها را ببندیم و مانع از ورود تکنولوژی روز دنیا به کشور شویم و قطعا ارتقای کیفیت خودروهای داخلی و ممانعت از عقب افتادگی این صنعت مستلزم تعامل با شرکت های بیرونی در بحث انتقال تکنولوژی ، زیر ساخت های تولید و توسعه محصولات جدید خودرویی خواهد بود. همچنین باید تلاش کنیم که آن دسته از قطعات خودرویی که از خارج وارد کشور می شود را داخلی سازی کرده و در حد امکان مانع از توقف تولید خودرو به بهانه تحریم ها شویم.

400

کد خبر: 951154

وب گردی

وب گردی