نباید با اجبار و  اوقات تلخی  از اولیا برای کمک به مدرسه پول  گرفت

وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفت: برای مهرماه ۹۷ صرفاً پذیرش در پایه هفتم سمپاد از طریق سنجش هوش و استعداد است و اصلا نیازی به کلاس رفتن و تمرین کردن نیست.

به گزارش گروه اجتاعی ایسکانیوز ، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه آیین رونمایی از برنامه نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که «با توجه به اینکه مدارس از پرداخت قبوض آب،برق و گاز معاف هستند، آیا ضرورتی دارد که اولیای مدرسه از والدین اخذ وجه داشته باشند؟»، اظهار کرد: متأسفانه همیشه در چنین ایامی، یک بحث جدی که بین مدرسه و خانواده‌ها پیش می‌آید، بحث کمک‌هایی است که اولیا برای اداره مدرسه تقدیم مسئولان مدرسه می‌کنند.

وی ادامه داد: در بودجه سال ۹۷، در حکمی مجلس پیش‌بینی کرد که بخشی از هزینه‌های سوخت و آب مدارس را می‌توانیم از آن محل تأمین کنیم البته آیین‌نامه اجرایی آن هنوز عملیاتی نشده است و نتوانستیم از محل این حکم قانونی، منابعی را برای مدارس اختصاص دهیم.

نباید با اجبار، اوقات تلخی و کدورت، مبالغی از اولیا برای کمک به مدرسه گرفته شود

بطحایی تصریح کرد: مدارس هزینه‌هایی دارند که البته حق این بود دولت بتواند تمام این هزینه‌ها را تأمین کند و من خیلی امیدوارم روزی برسد که مدارس ما نیاز به کمک‌های مادی اولیا نداشته باشند اما فعلاً شرایط کشور و مدارس به‌گونه‌ای است که بدون کمک‌های اولیا قادر نخواهند بود هزینه‌های خود را تأمین کنند و مشکلاتی در اداره مدارس ایجاد خواهد شد.

وی افزود: این صحبت بنده به این معنا نباشد که خدای ناکرده در بعضی مدارس، همکاران بنده با بی انصافی یا به اجبار بخواهند هزینه‌هایی را از اولیای دانش‌آموزان بگیرند؛ کاملا این هزینه‌ها باید اختیاری باشد یعنی انجمن اولیا و مربیان به عنوان نماینده اولیا در مدرسه باید این وظیفه را به عهده داشته باشند چرا که مسائل مدرسه و هزینه‌هایی که مدرسه با آن مواجه است را بخشی توسط دولت تأمین می‌شود و آن بخشی که دولت توانایی تأمین را ندارد، خانواده‌ها توجیه شوند تا کمک کنند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: تأکید می‌کنم فضای تربیتی مدارس نباید خدای ناکرده به سمتی برود که با اجبار، اوقات تلخی و کدورت، مبالغی از اولیا برای کمک به مدرسه گرفته شود؛ مثل همیشه خانواده‌ها با درکی که از این موضوع دارند، هر آنچه که در توان‌شان است و می‌توانند به مدارس کمک می‌کنند که مدرسه‌ فرزندانش‌شان با کیفیت بالاتر به ارائه خدمات بپردازد و دریغ نخواهند نکرد.

یکی، دو مورد اشکال حقوقی بر سامانه حساب یکپارچه مدارس گرفته شده بود

وی در پاسخ به این پرسش که «عنوان شده است ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل کمک‌های مردمی جمع‌آوری می‌شود اما سامانه یکپارچه حساب مدارس متوقف شد، در این خصوص چه برنامه‌ای دارید؟»، گفت: سامانه حساب یکپارچه مدارس با توافقاتی که انجام شده بود، زمینه اجرایش فراهم بود اما یکی، دو مورد اشکال حقوقی توسط مراجع نظارتی بر آن گرفتند که با مذاکراتی که انجام شده است در حال رفع ابهامات هستیم و امیدوارم حساب یکپارچه انضباط بیشتری به دریافت‌ها و پرداخت‌های مدارس بدهد.

کتاب‌های کمک آموزشی از حد طاقت دانش‌آموزان خارج شده است

بطحایی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آزمون‌های چهارگزینه‌ای مدارس سمپاد حذف شده است اما نحوه جذب جدید نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است و باز هم استرس و اضطراب برقرار است، برای این ماجرا چه توضیحی دارید؟» ، اظهار کرد: از اصحاب رسانه خواهش می‌کنم که همواره برای اشاعه اصول صحیح تربیتی کمک‌کار ما بودید، کمک کنید تا به تدریج به سمتی برویم که اختلالات یادگیری در سطح مدارس که از جمله دلیل آن، همین آزمون‌های مکرری بود که در دوره ابتدایی وجود داشت، کاهش دهیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش کماکان مُصر به حذف آزمون‌هایی هست که به عناوین مختلف در دوره ابتدایی برگزار می‌شود؛ کتاب های کمک آموزشی و فشارهایی که بچه‌ها در دوره ابتدایی وارد می‌شود واقعا دیگر از حد طاقت بچه‌ها خارج شده است و آسیب‌های خیلی زیادی را به آنها وارد می‌کند.

بطحایی افزود: ما به عنوان معلمان و کسانی که این مشکل را تشخیص می‌دهیم باید تلاش کنیم این آفت را کاهش دهیم و این اختلال را برطرف کنیم؛ بنابراین کماکان آموزش و پرورش مُصر بر حذف آزمون‌ها در دوره ابتدایی است.

وی اضافه کرد: برای مدارس استعدادهای درخشان به دلیل تأکیدات و نگرانی‌هایی که در این جهت وجود داشت مبنی بر اینکه مبادا دانش‌آموزان دارای استعداد و هوش بالاتر نسبت به سایر دانش‌آموزان در خلال این تصمیم دچار آفت شده و به فراموشی سپرده شوند، برای مهر ماه ۹۷ صرفاً یک سنجش هوش و استعداد را از بین دانش‌آموزانی که داوطلب هستند و شرایطی که اعلام خواهد شد را داشته باشند، برگزار می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بنابراین آزمون‌های پیشرفت تحصیلی که آزمون‌ها و کتاب‌های تستی را در دوره ابتدایی ایجاد کرده بود، کاملاً کنار گذاشته شده است و صرفاً بر مبنای هوش و استعداد دانش‌آموزان، سنجشی به عمل خواهد آمد و افرادی که بر اساس سنجش صاحب‌نظران از یک حد قابل قبولی استعداد و هوش بالاتری داشته باشند، برای پایه هفتم انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: این روش برای سال آینده به احتمال زیاد با بررسی‌هایی که صورت خواهد گرفت چه در شورای عالی آموزش و پرورش و چه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد و لذاسنجشی که در تابستان برای پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان خواهیم داشت صرفاً متکی برهوش و استعدادهای دانش‌آموزان خواهد بود و اصلا نیازی به کلاس رفتن و تمرین کردن نیست.

بطحایی افزود: خانواده‌ها، فرزندان خود را در هر مدرسه‌ای که می‌خواهند ثبت‌نام کنند چون تأکید کردم صرفاً بر اساس هوش و استعداد بچه‌ها برای پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان انتخاب خواهیم کرد و این نگرانی را از خانواده‌ها برطرف کنم که هر دانش‌آموزی که در استعدادهای درخشان پذیرفته شد، از مدرسه‌ای که ثبت‌نام کرده است، منتقل می‌شود و به مدارس استعدادهای درخشان می‌آید و هیچ مشکل و نگرانی وجود ندارد.

برخورد قانونی با مدارس غیردولتی که آزمون برگزار می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «مصوبه حذف آزمون سمپاد و نمونه دولتی منجر شد که بازار مدارس غیردولتی گرم شود و برخی از این مدارس آزمون ورودی برگزار کردند در این خصوص چه کردید؟»، گفت: اینکه بعضی از مدارس غیردولتی آزمون برگزار کردند، درست است البته یکی از دلایل مؤسسان آن مدارس این است که هنوز مصوبه ابلاغ نشده بود و تعیین تکلیف رسمی صورت نگرفته بود.

وی افزود: گروهی را مأمور کردم که این بررسی را انجام دهند و اگر مدرسه‌ای آزمون برگزار کرده است، برخورد شود اما به موازات این کار، سامانه‌ای را طراحی کردیم که این سامانه در حال پیاده‌سازی است تا عده‌ای سوء استفاده نکنند و بازار گرمی‌های کاذبی درست نشود.

تغییر زمان کنکور در سال آینده را فقط در جلسه شنیدم

بطحایی در خصوص تغییر زمان برگزاری کنکور اظهار کرد: هنوز تفاهمی به طور رسمی بین ما و وزارت علوم امضا نشده است؛ البته ما جلسات‌مان را مستمراً با هم داریم؛ از آن جهت می‌گویم که تفاهمی به طور مکتوب و رسمی اتفاق نیفتاده است زیرا ما متناسب با شرایط ورود دانش‌آموزان به مراکز آموزش عالی، باید دروس امتحان نهایی را که به عنوان بخشی از پیشینه تحصیلی دانش‌آموزان در رتبه تأثیر گذار باشد، تعیین می‌کنیم و از این جهت چیزی بین ما رد و بدل نشده است.

وی افزود: تغییر زمان کنکور در سال آینده را هم فقط در جلسه شنیدم و چیزی را به طور رسمی به ما اعلام نکردند.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش، گفت: جلسات ما با سازمان اداری و استخدامی برگزار شده است و در حال هماهنگی برای آمار نیازمان برای سال‌های آینده هستیم که البته یکقدار اختلاف نظر در بین پایه‌های آماری بین ما و سازمان اداری و استخدامی وجود دارد که ان‌شاءالله برطرف خواهد شد.

700

کد خبر: 951176

وب گردی

وب گردی