تلاش ویژه برای جلوگیری از دست درازی به اراضی ملی در مازندران

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گفت: سازمان های جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و امور اراضی به منظور جلوگیری از دست درازی به سمت اراضی ملی و ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت ویژه تلاش, می کنند.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، حفظ کاربری اراضی عبارت است از جلوگیری از تغییر نحوه استفاده از زمین‌های خاص توسط مالکان یا متصرفین، در صورتی که تغییر کاربری آنها آثار منفی طبیعی، اقتصادی، سیاسی، علمی یا فرهنگی به دنبال داشته باشد.

قانون گسترش قطب‌های کشاورزی مصوب ۵ خرداد ۱۳۵۴ اولین قانونی است که صریحاً روی حفاظت از زمین‌های کشاورزی تأکید دارد. با این حال این قانون صرفاً به زمین‌های کشاورزی واقع در قطب‌های کشاورزی محدود می‌شود. قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی مصوب ۳۱ خرداد ۱۳۷۴ نیز جهت جلوگیری از تغییر کاربری کلیه زمین‌های کشاورزی تصویب شد، با اینحال به دلیل موارد ابهام و نقص‌های بسیار زیاد در این قانون از جمله موارد استثنای متعدد (کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، اراضی مالکین کم درآمد و تغییرات کاربری نیاز بخش کشاورزی) و محدودیت حوزه عمل آن به اراضی کشاورزی خارج از محدوده قانونی شهر‌ها و شهرک‌ها، تأثیر ناچیزی در حفظ زمین‌های کشاورزی داشته است.

این روز‌ها بسیاری از باغ‌ها و فضا‌های سبز، بدون تغییر کاربری و با ترفند‌های گوناگون به مجتمع‌های آپارتمانی تبدیل می‌شوند. یکی از این ترفند‌ها آن است که افراد سودجو، از روی عمد، به ایجاد آتش‌سوزی‌های وسیع در باغ‌ها و فضا‌های سبز مورد نظر خود اقدام می‌کنند تا درخت‌ها و سایر رستنی‌های این فضاها، سوخته و به طور کامل از بین برود.

اخیرا اخباری در رابطه با تغییر کاربری در زمین های شهرستان بابلسر از جمله مراکز تفریحی این شهرستان به گوش رسید که به گفته برخی افراد آگاه , اماکن تفریحی و مراکز سرسبز این شهرستان با تغییر کاربری و ایجاد مراکز تجاری به صورت غیرقانونی ساخته شده بود.

علی نبیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: پس از روی کار آمدن دولت یازدهم براساس دستوری که ریاست جمهوری و معاون اول به منظور پیگیری و مدیریت ساخت و سازها در سطح کشور و بالطبع در سطح استان مازندران داشتند کارگروهی به صورت ویژه بحث ساخت و سازهای غیرمجاز را پیگیری و رصد کرد.

وی با تاکید بر این که ساخت و سازها در استان به صورت ویژه پیگیری می شود، افزود: در راستای این موضوع همکاران جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و امور اراضی نسبت به تشکیل یک تیم ویژه به منظور رصد در جای جای امور اراضی و منابع طبیعی پیگیری هایی را انجام دادند.

معاون استاندار مازندران افزود: تلاش و کوشش نیروها در سازمان های یادشده به سمت و سویی رفت که از هرگونه دست درازی به سمت امور اراضی و اراضی ملی و همچنین ساخت و ساز غیرمجاز به صورت ویژه جلوگیری شود.

نبیان تصریح کرد: در حال حاضر با حمایت هایی که استاندار مازندران و مجموعه عوامل استان با کمک مجموعه دستگاه های نظارتی و قضایی در سطح استان در حال پیگیری و رصد هستند این ساخت و سازها مدیریت شده و ساخت و ساز غیرمجاز به صورت ویژه در سطح استان مازندران نداریم.

معاون استاندار تاکید کرد: هرگونه تلاشی به منظور جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در سطح استان مازندران انجام می دهیم.

وی در رابطه با برخورد با متخلفین در این موضوع گفت: با پیگیری هایی که امور اراضی و منابع طبیعی انجام می دهند اگر کسی به صورت ویژه تخلفی را انجام دهد با وی برخورد قاطع در رابطه با این مهم خواهیم داشت.

همچنین عضو شورای شهر بابلسر در گفت وگویی در همین زمینه با خبرنگار ایسکانیوز اظهار داشت: مراکز خریدی که در این شهرستان ایجاد شده زمین هایی هستند که کاربری آن ها مسکونی بوده و طبق ماده 5 کمیسیون به کاربری تجاری تبدیل شده و از نظر قانون این تغییر شکل هیچ منع غیرقانونی ندارد.

مشروح این گفت وگو در لینک زیر می آید؛ yon.ir/aKDlv

901/900

کد خبر: 951216

وب گردی

وب گردی