ضرابی زاده: نخبه خارجی نباید نسبت به نخبه داخلی ارجحیت داشته باشد

استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: من بارها این را گفته ام که نخبه خارجی نباید نسبت به نخبه داخلی ارجحیت داشته باشد، در طرح بنیاد نخبگان معمولا اتفاقی خلاف آن می افتاد و منجر به ایجاد نابرابری می شد.

دکتر حمید ضرابی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به بازگشت نخبگان به کشور گفت: در این زمینه بنیاد نخبگان طرحی را اجرا کرده است به نخبگانی که در دانشگاه های برتر خارج از کشور مشغول هستند کمک می کرد تا بتوانند راحت تر به کشور خود بازگردند.

وی ادامه داد: این طرح حمایت های مختلفی از نخبگان داشت برای مثال برای این افراد حقوق در حد استاد یا استادیار در نظر گرفته می شد، بسیاری از دوستان خارج از کشور را می شناسم که از این فرصت استفاده کرده اند.

استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: نخبگانی که به کشور باز می گشتند می توانستند بخشی از کار خود را در ایران انجام دهند،در چنین شرایطی اتحاد، تجربه و انتقال علم و تکنولوژی صورت می گرفت، تمامی مواردی که به آن اشاره شد از جمله فرصت هایی بود از طریق بازگشت نخبگان به کشور فراهم می شد.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی یک نابرابری میان نخبگانی که خارج از کشور تحصیل کرده اند و نخبگان داخل کشور ایجاد می شد.زیرا افرادی که در خارج از ایران تحصیل کرده بودند می توانستند از امکانات بسیاری مانند حق سفر و... استفاده کنند اما دانشجو و استاد داخلی از این امکانات بی نصیب بودند.

دکتر ضرابی زاده بیان کرد: من بارها این را گفته ام که نخبه خارجی نباید نسبت به نخبه داخلی ارجحیت داشته باشد، در طرح بنیاد نخبگان معمولا اتفاقی خلاف آن می افتاد و منجر به ایجاد نابرابری می شد. معمولا تصورها بر آن است که اگر فردی نخبه است باید حتما به خارج از کشور برود.

وی اظهار داشت: از طرفی دیگر دانشجویان خوبی داریم که در کشور می مانند و ممکن است سرخورده شوند، زیرا برخی معتقدند این افراد نخبه نبودند که نتوانستند به خارج از کشور بروند.البته بنیاد نخبگان در زمینه حمایت از نخبگان داخلی نیز برنامه های مناسبی را در نظر گرفته است اما سطح حمایت ها با یکدیگر متفاوت است.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشکلاتی که در زمینه حمایت از نخبگان وجود دارد افزود: به طور کلی باید بتوان شرایطی را فراهم کرد تا استعداد افراد نخبه در امور مختلف استفاده کرد،زیرا نخبه ای که در کشور می ماند دوست دارد برای کشورش تاثیرگذار باشد، این افراد معمولا به دلیل اینکه به بخش تصمیم گیری ورود پیدا نمی کنند.

وی تاکید کرد: در این زمینه لازم است بر اموری که نخبگان می توانند در آن تاثیرگذار باشند بیشتر تمرکز کرد. همچنین اگر بتوان حداقل امکانات در راستای ادامه دادن فعالیت های علمی شان را برایشان در نظر گرفت، می توان در داخل کشور یک نخبه در سطح جهانی داشته باشیم.

201

کد خبر: 951222

وب گردی

وب گردی