تعداد جذب دکتری امسال بستگی به سیاست وزارت علوم دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: تعداد جذب دکتری امسال بستگی به سیاست وزارت علوم دارد که در حال حاضر هنوز اعلام ظرفیت در تمام رشته ها نشده است .

دکتر عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی در گفتگو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره منع افزایش دکتری تخصصی در دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش دکترا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و سطح استان گفت: در حال حاضر در کل استان آذربایجان شرقی نزدیک به 150 رشته دکتری داریم که 53 رشته آن در واحد تبریز تدریس می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: خوشبختانه تمام شرایط پذیرش دکتری را داریم که حفظ شده است و در رابطه با افزایش دکتری هم صلاحیت لازم در واحد تبریز وجود دارد، اما متاستفانه وزارت علوم رشته ها را واگذار نمی کند و سامانه وزارت علوم هم کاملا بسته است و با افزایش رشته جدید موافقت نمی کنند.

جوانپور در ادامه تصریح کرد: افزایش تحصیلات تکمیلی در دانشگاهی که شرایط افزایش پذیرش را داشته باشد امری منطقی و مورد قبول است و در واحد تبریز هم شرایط برای افزایش دکتری تخصصی را داریم ولی عملا اجازه افزایش پذیرش دکتری تخصصی را نمی دهند که این مساله شاید منجر به خروج دانشجویان برای ادامه تحصیلات و کسب مدارج عالیه شود که می تواند باعث خروج ارز از کشور شود.

وی درباره رشته های سرآمد در مقطع دکتری در دانشگاه آزاد واحد تبریز گفت: دراکثر رشته ها توانمندی داریم اما رشته هایی که بیشتر مطرح هستند رشته های علوم انسانی و برخی از رشته های فنی و مهندسی هستند که توانمندی هایشان بیشتر است که دراین حوزه ها توانمندی هیات علمی نیز بیشتر است و در واحد تبریز نزدیک به 2000 دانشجو و در سطح استان بیش از 4000 نفر دانشجو دکتری داریم ودکتری حرفه ای هم در سه رشته دندانپزشکی ،دامپزشکی و پزشکی تدریس می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: تعداد جذب دکتری امسال بستگی به سیاست وزارت علوم دارد که در حال حاضر هنوز اعلام ظرفیت در تمام رشته ها نشده است ،در سال گذشته ظرفیت پذیرش دکتری خیلی کم و محدود اعلام شد و گاها حتی در بعضی رشته ها دکتری یک نفر پذیرش داشتیم که این ظرفیت محدود چندان مطلوب نیست.

جوانپور تاکید کرد: در حال حاضر درکل استان 2000 عضو هیات علمی داریم که 500 نفر از اعضای هیات علمی متعلق به دانشگاه آزاد هستند و مشکلی در باب تامین هیات علمی به تعداد دانشجویان در سطح استان نداریم.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 951266

وب گردی

وب گردی