مکمل بنزین؛ کاسبی جدید جایگاه‌داران سوخت/ با متخلفان برخورد می‌شود

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌های سوخت استان تهران، با تاکید براین‌که هیچ کارگر و جایگاهی مجاز نیست که خودسرانه مکمل اکتان افزا را به خودرو شخصی اضافه کند، گفت: در صورت مشاهده برخورد قانونی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ طی روزهای اخیر مخاطبان ایسکانیوز طی گزارشاتی به این بنگاه خبری اعلام کردند که در جایگاه‌های سوخت کارگران نازل‌ها، اقدام به فروش اجباری مکمل‌های بنزین به نام اکتان می‌کنند. می‌توان گفت کارکنان این جایگاه‌ها در زمان سوختگیری، با فروش مکمل اکتان‌افزا به نوعی بازاریابی می‌کنند، به این طریق که بنزین عرضه‌شده را فاقد اکتان مناسب و آسیب‌رسان به موتور خودرو معرفی می‌کنند و راهکار حل این مساله را خرید یک اکتان‌افزا و ریختن آن در باک خودرو عنوان می‌کنند. این در حالی است که وزارت نفت فروش مکمل‌های بنزین در جایگاه‌ها را قدغن کرده است.

در همین راستا ناصر رئیسی فرد، عضو هیات مدیره کانون انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص فروش مکمل های اکتان‌افزا در جایگاه‌های سوخت اظهار کرد: اولا استفاده از مکمل‌ها کاملا امری اختیاری است و مشتریان می‌توانند به‌دلخواه و در صورت نیاز، این نوع محصولات را خریداری و مصرف کنند. آن‌گونه که اعلام شده است، در تمامی دنیا استفاده از مکمل‌های بنزین آزاد بوده اما اجباری نیست؛ اگر جایگاه‌هایی اقدام به فروش محصولات خود بدون درخواست و نیاز مشتری کرده باشند، عملی خلاف قانون انجام داده‌اند.

او تاکید کرد: در هیچ جای دنیا مکمل استاندارد وجود ندارد. زمانی که می گویند استاندارد است یعنی فرآورده مورد استفاده از کیفیت پایینی برخوردار خواهد بود. مکمل استاندارد حرف غیر منطقی است و واقعا جایی هم ندیدم که استانداردی برای مکمل در نظر گرفته شده باشند.

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌های سوخت استان تهران تصریح کرد: اساس کار در این است که متاسفانه یکسری افراد سودجو و سوءاستفاده گر در این میان وجود دارند که با تقلب مکمل هایی را درست می کند و با قیمت‌های مختلف به مردم می فروشند؛ این در حالی‌ است که در حقیقت مکمل نیست و هیچ آنالیز درست، شاخص،برند و شناسه مشخصی ندارند، بنابراین این مکمل ها قطعا برای خودروها مضرر است .

رئیس فرد با تاکید براینکه بعضی از کمپانی‌ها خودشان برای برخی از خودروهای تولید خودشان توصیه می‌کنند که از مکمل استفاده کنند، گفت: استفاده از مکمل را بعضی از کمپانی ها مثل مازراتی و ب‌ام‌و و غیره توصیه می کنند، اظهار کرد: شاید به این دلیل است که اعتمادی به کیفیت بنزین تولیدی داخلی ندارند و ما هم به عنوان یک مسئول دقیقا نمی دانیم که کیفیت بنزین خوب است و یا بد؛ بنده هم صلاحیت اظهار نظر در این زمینه را ندارم، برای اینکه معیار دقیقی در خصوص سنجش کیفیت بنزین در کشور وجود ندارد تا براساس آن بتوان کیفیت بنزین داخلی را تعیین کرد.

او افزود: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، فرآورده تهیه شده را در اختیار جایگاه‌های سوخت قرار می دهد و جایگاه‌ها مجبورند از این سوخت استفاده کنند، بدون اینکه تحقیقاتی در این خصوص انجام دهند.

رئیسی فرد تاکید کرد: ما به عنوان مسئول نظارت‌های دقیقی را انجام می‌دهیم و توصیه ما این است که جایگاه سوخت را به هیچ وجه در اختیار کارگر قرار ندهند که کارگر سوء استفاده کند.

او افزود: اما به نظر بنده کسانی که علاقه‌مند هستند می تواند مکمل دارای شناسه‌دار را استفاده کنند. همچنین حق انتخاب با خود مصرف کننده است، به هیچ وجه نباید به اجبار مکمل را در اختیار مصرف کننده قرار داد.

عضو هیات مدیره کانون انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور گفت: ما صددرصد مخالف این هستیم که مکمل روی تلمبه و در اختیار کارگر قرار گیرد. بنابراین در صورت مشاهده افراد می‌توانند به ما گزارش دهند تا با جایگاه موردنظر برخوردهای لازم صورت گیرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مکمل‌های سوخت روان کننده هستند؟ گفت: مکمل ها روان کننده نیستند بعضی از آنها به عنوان اکتان افزا هستند و احتراق بنزین را بالا برده و اکتان را افزایش می دهند. بنابراین هم زیان کمتری به خودرو وارد می شود و هم شتاب بیشتری ایجاد می کند و همچنین می توان گفت بعضی از مکمل‌ها به عنوان تمییز کننده هستند.

عضو هیات مدیره کانون انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور خاطرنشان کرد: هیچ کارگر و جایگاهی مجاز نیست که خودسرانه مکمل اکتان افزا را به خودرو شخصی اضافه کند و توصیه این است که اگر مکمل ها روی تلمبه بود، خریداری نکنند.

بنابراین می توان چنین برداشت کرد که باوجود تمام هشدار‌ها و اخطار‌هایی که درباره عدم‌استفاده از مکمل‌های سوخت در پمپ‌بنزین‌ها داده می‌شود، چند سوال اساسی مطرح می‌شود که مگر مکمل‌های سوخت چگونه ترکیباتی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند که رانندگان را به مصرفشان ترغیب می‌کنند؟ و چرا در کشور با این محصولات این‌گونه برخورد می‌شود؟

* شما مخاطبان ایسکانیوز نیز می‌توانید تجارب و مشاهدات خود را مبنی بر ارائه فروش مکمل بنزین در جایگاه‌های سوخت کشور را از طریق بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

402

کد خبر: 951309

وب گردی

وب گردی