اسپانسر بازیگر نیازمندیم/حال سینمای ایران خوب است شما باور نکنید

این روزها یکی از معضلات جامعه سینما نقش فروشی است و اکثر هنرمندان قدیمی به خاطر این مشکل الان خانه نشین شده اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، اکثر هنرمندان قدیمی که خاک سینما را خورده اند به خاطر سن و سالشان خانه نشین شده اند و هیچ لابی و ارتباطی برای گرفتن نقش ندارند. از سوی دیگر برخی که دستشان بیش از حد به دهانشان می رسد برای ایفای نقش در فیلم های سینمایی پول گزاف خرج می کنند تا مثلا فلان کارگردان یا تهیه کننده با گرفتن آن هبه نقش خوبی به طرف قرارداد بدهند.

یکی از معضلات جامعه سینما نقش فروشی به برخی افراد خاص بوده که همین امر ضربه زیادی به بدنه پیکر سینما و تلویزیون زده است و به همین خاطر است که ستاره های نو ظهور درخانه هایشان حبس شده اند و نمی توانند استعدادهایشان را در بازیگری شکوفا کنند.

چندین و چند سال است که سینما ستاره ای ندارد که به تنهایی مردم را مجاب کند تا برای تماشای نقش آفرینی آن بازیگر به سینما بروند. آنقدر در سینما مشکلات داریم که اگر تک تک به آنها اشاره کنیم چند روز از وقتمان صرف آن می شود.

از قدیم علاقه مندان به بازیگری برای رسیدن به شهرت از راه های غیرمتعارف استفاده کرده اند و برخی هم برای اینکه جلوی دوربین 35 میلی متری قرارگیرند به کلاس های بازیگری رفتند.

**بازیگر اسپانسر نیازمندیم
متاسفانه چند وقتی بود که در کانال های تلگرامی افراد سود جو با استفاده از جمله بازیگر اسپانسر نیازمندیم جوان هایی را که عطش بازیگری دارند را دام می انداختند و آن شخص یا گروه سینمایی با دریافت پول های کلان نقش را به علاقه مند به بازیگری می دادند.

بارها دیده شده که برخی از این به اصطلاح علاقه مندان به سینما که متمول هم هستند حاضرند پول های کلانی خرج کنند و با پول جلوی دوربین مثلا فلان کارگردان بروند.

کسانی که پول زیادی داشته باشند می توانند با هزینه اسپانسری بازیگر شوند و همین موضوع باعث می شود تا شاهد افول ستاره ها باشیم.

بدون شک این موضوع برای خیلی از بازیگران به قیمت محو شدنشان تمام می شود و خیلی ها هم به خاطر این موضوع افسرده می شوند.


**150 تا 200 میلیون تومان قیمت نقش اول

با وجود همه این حرف‌ها و تمام این تایید و تکذیب‌ها خیلی‌ها علاقه‌مندند بدانند آیا واقعا نقش‌ها خرید و فروش می‌شود؟ اگر خرید و فروش می‌شود به چه قیمتی است؟ واقعیتش خیلی‌ها می‌گویند مثل روز روشن است که نقش‌ها را هم می‌خرند و هم می‌فروشند اما چون قراردادی نوشته نمی‌شود و صرفا پرداخت پول و دریافت یک نقش مناسب در میان است، ثابت کردنش کار هرکسی نیست. اما شنیده ایم که قیمت یک نقش خوب حدود 150 تا 200 میلیون تومان است. البته گاهی برای نقش‌های استثنایی قیمت‌ها بسیار بالاتر و حتی نجومی می‌شوند.

**امیرجلالی: نقش فروشی در سینما فاجعه شده است

مریم امیرجلالی ستاره سریال های ماه رمضان از حال و روز خراب سینما و تلویزیون در مورد نقش فروشی می گوید.

همه ما هنرمندان به نوعی سرکار هستیم و خودمان را فریب می دهیم. تمام اساتید هنر که عمرشان را در این حرفه صرف کرده اند بیکار کنج خانه نشسته اند و در و دیوار را تماشا می کنند. چرا؟ چون این هنرمندان پول ندارند به فلان تهیه کننده یا کارگردان بدهند تا نقش بگیرند. متاسفانه آب از سرچشمه گل آلود است و ما هرچه بگویم هیچ فایده ای ندارد.

چون ما پول های کلان نداریم بدهیم باید از سینما و تلویزیون محو شویم و آقای فوتبالیست یا جوان های دیگری که پول خرج می کنند وارد سینما می شوند و جلوی دوربین می روند. باید فکری به حال این موضوع کرد تا سینما درست شود.

**رویگری: نقش فروشی بازیگری را ستاره نمی کند

رضا رویگری از بازیگرانی صحبت کرد که با پول قصد دارند ستاره شوند.

بعید می دانم بازیگری با پرداخت پول در سینما به محبوبیت یا شهرت برسد. یک بازیگر هرچه بیشتر تلاش کند به پختگی می رسد و آن وقت می تواند بگوید که به جایگاه بالایی رسیده است.

این افراد بدون شک با خریدن نقش به هدفی که در نظر دارند نخواهند رسید. شاید با خریدن نقش در چند پروژه به شهرت رسید اما این شهرت هیچگاه جاودانه و ماندنی نیست و خیلی زود از یادها پاک می شود.

**پاک نیت: چهره زیبا و پول سوپراستار نمی‌سازد

محمود پاک نیت بازیگر سریال شهرزاد از تکنیک خاص بازیگران در سینما صحبت و از نقش فروشی انتقاد کرد.

نقش فروشی و یا پول دادن برای بازیگر شدن همیشه در سینما بوده و هست اما موضوع مهم اینجا است که نقش فروشی بازخورد خوبی ندارد و درنهایت شاهد کاهش جذابیت و بی کیفیت کارها هستیم.

البته عده ای هم هستند که از این راه به شهرت می رسند و شاید تکنیک خاصی نداشته باشند ولی ناگهان سوپر استار سینما می شوند.

علاقه مندان به سینما باید از راه و شیوه درست به هدفی که دارند برسند و این افراد باید به صورت آکادمیک درس بخوانند.عده ای هستند هم پول می دهند و هم چهره زیبا دارند و برخی هم از این مورد سواستفاده می کنند و این افراد را به شهرت می رسانند اما این شهرت همیشگی نیست و باید ریشه ای باشد تا نام یک سوپر استار جاودانه باشد.

تمام هنرمندان معتقد هستند که نقش فروشی در سینما وجود دارد اما نمی توان جلوی این اقدام را گرفت. خود بازیگران که علاقه زیادی به شهرت دارند نباید از این روش استفاده کنند و از راه های غلط به خواسته هایشانبرسند. شاید با خریدن نقش در چند پروژه به شهرت رسید اما این شهرت هیچگاه جاودانه و ماندنی نیست و خیلی زود از یادها پاک می شود.

**اشکان اشتیاق: هرگز برای بازیگری پول نداده‌ام

اشکان اشتیاق بازیگر سریال سه دونگ سه دونگ و زیر آسمان شهر از تجربه بازیگری در سینما گفت.

واقعیت این است که من هیچ گاه درگیر این موضوع در سینما و تلویزیون نشده ام اما اگر حتی یک مورد از این موضوع هم وجود داشته باشد به نظرم غیر قابل تحمل است.

اصول سینما این است که کار را تجربی انجام دهی تا به هدفی که دارید برسید. درجریان موفقیت افراد از نقش فروشی نیستم شاید برخی به موفقیت رسیدند و برخی هم نرسیده اند اما به واقع نفس این کار از ریشه غلط است.

**تهامی: سال ها است شاهد نقش فروشی در سینما هستیم

کوروش تهامی، بازیگر ارزنده سینما و تلویزیون که برای بازی در فیلم «به رنگ ارغوان»از نقش فروشی در سینما پرده برداشت

متاسفانه سال‌هاست که شاهد نقش فروشی در سینما هستیم. همیشه وقتی فیلمی ساخته می‌شد و اطرافیان به من می‌گفتند که این نقش برای فلان آدم مناسب نیست یا این‌که چرا فلانی را در انواع و اقسام نقش‌ها می‌بینیم، جواب می‌دادم که ایراد اصلی متوجه آن شخص بخصوص نیست و باید به کسانی خرده گرفت که برای مسائل دیگری نقش را به او محول می‌کنند. پدیده نقش فروشی از سال‌ها پیش در سینما رایج بود و آن‌قدر نادیده گرفته شد تا رسید به اینجا که در ملأعام نقش فروشی می‌کنند! تاسف‌بار این‌که اصلا جلوی این کار هم گرفته نمی‌شود.

**نجفی: بارها به خود من گفته‌اند پول میدهیم نقش بگیریم!

احمد نجفی بازیگر سینما و مجری تلویزیون هم درگذشته صحبت های زیادی درمورد نقش فروشی کرده است.

متأسفانه نقش فروشی در سینما در حال وارد کردن یک سری نیروی منفی به سینمای کشور است و مستقیما با آبروی بسیاری از عوامل بازی می‌کند.

نمی‌دانم ما تا کی باید شاهد این موضوع در سینمای کشورمان باشیم. جالب اینجاست که همه ما این مسائل را می‌دانیم اما هیچ کاری نمی‌کنیم. تنها یاد گرفته‌ایم که در رابطه با آن حرف بزنیم و به تحلیل این مساله بپردازیم. بارها به خود من گفته‌اند که ما حاضریم مقداری پول بدهیم تا فلان نقش را بازی کنیم. خب این یعنی بازی کردن با حیثیت همه سینماگران و بازیگران!

**شهرت واهی

تمام هنرمندان معتقد هستند که نقش فروشی در سینما وجود دارد اما نمی توان جلوی این اقدام را گرفت. خود بازیگران که علاقه زیادی به شهرت دارند نباید از این روش استفاده کنند و از راه های غلط به خواسته هایشان برسند.

شاید با خریدن نقش در چند پروژه به شهرت رسید اما این شهرت هیچگاه جاودانه و ماندنی نیست و خیلی زود از یادها پاک می شود.

از:پوریا پورعرب

کد خبر: 951324

وب گردی

وب گردی