۹۵درصد صنعت برق کشور تولید داخل است

وزیر نیرو گفت: ۹۵ درصد صنعت برق کشور تولید داخل است و در صنعت آب جز ابزارهای دقیق مربوط به دستگاه‌های تصفیه از ابزار تولید داخل استفاده می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رضا اردکانیان، با اشاره به حضور در نشست کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی اظهار داشت: جلسه با حضور مسئولان اجرایی صنعت آب و برق و بخش خصوصی فعال و مرکز پژوهش ها تشکیل شد، وزارت نیرو گزارشی میزان ایرانی کردن صنعت برق و آب ارایه دارد به این نحو که درصد بسیار بالایی یعنی حدود 95 درصد در صنعت برق داخلی شده است و در صنعت آب هم تقریبا اکثر ابزار به جز برخی ابزار دقیق مربوط به دستگاه های تصفیه آب، در داخل تولید می شود.

او ادامه داد: نکته مهم موضوع ساخت داخل در صنعت آب و برق این است که تولید ملی ما به هر شکلی وابسته به 2 صنعت آب و برق است.

وزیر نیرو با اشاره به تجهیز صنعت آب بیان داشت: ساخت سدها، شبکه های آبیاری، زه کشی نیروگاه ها آبی، تصیفه آب و فاضلاب باتوجه به توان داخل انجام می شود اگر هم در بعضی نقاط مشارکت هایی با خارج کشور داریم بیشتر به ضرورت انتقال دانش است، این صنایع رو به نو شدن هستند و پیچیدگی در جهت افزایش راندمان این تجهیزات در دنیا مطرح است که در این زمینه ها مشارکت داریم.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در صنعت برق وضعیت به مراتب روشن تر است، نیروگاه ها ما عمدتا ساخت داخل است البته به معنا بی نیازی ما از آخرین دستاوردهای علمی دنیا دراین زمینه نیست، شرکت های بزرگ سازنده ما هرجا که ضرورت داشته باشد با شرکت های سازنده جهانی مشارکت خواهند داشت.

اردکانیان با اشاره به ارائه گزارش از سوی بخش خصوصی و مرکز پژهش ها، اظهار داشت: مدیران سندیکاهای آب و برق کشور در بخش خصوصی دل نگران نقیصه های منابع مالی بودند، باید قیمت های دو کالای آب و برق را به سمت واقعی شدن پیش ببریم تا امکان پایداری ورقابت این صنعت وجود داشته باشد وگرنه مشکلات زیادی در آینده خواهم داشت.

او با بیان اینکه قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد، گفت: در حال حاضر طرحی در دستور کار صحن علنی مجلس است امیدواریم با تصویب و ابلاغ این طرح امکان حمایت بیشتر از تولید و ساخت داخل و کالای ایرانی فراهم تر شود.

وزیر نیرو با اشاره به مصوبه کمیسیون اقتصاد در زمینه آیین نامه اجرایی تبصره 19 قانون بودجه سال 97، بیان داشت: این تبصره جهش بلندی در زمینه تکمیل طرح های نیمه تمام کشور خواهد بود که به زودی توسط دولت نهایی و ابلاغ می شود با ابلاغ این آیین نامه تعداد قابل توجهی از طرح های نیمه تمام کشور به اتمام می رسد و اشتغالزایی قابل توجهی ایجاد می شود.

402

کد خبر: 951346

وب گردی

وب گردی