مقصودی: سینما به حمایت دولتی نیاز ندارد/زمان  اکران «خجالت نکش»نامناسب است

کارگردان فیلم «خجالت نکش»، گفت: سینما به حمایت دولتی نیاز ندارد، معمولا هر زمان که دولت از سینما حمایت می کند به اهالی سینما نفع کمی می رسد.

رضا مقصودی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره چگونگی ساخت فیلم کمدی خجالت نکش، اظهار کرد: ایده ساخت این فیلم را چند سال پیش دستیارم به من پیشنهاد داد که به نظرم جالب بود.

وی ادامه داد: از همان ابتدا می دانستم که این ایده جذاب می تواند یک فیلمنامه بسیار خوب بوجود آورد که مورد استقبال مخاطبان باشد.

این کارگردان همچنین به تمایل بیشتر مردم به دیدن فیلم های کمدی اشاره کرد و گفت: فیلمنامه جذاب بود و از سوی دیگر من هم قصد داشتم که وارد عرصه کارگردانی شوم به همین دلیل شرایط مناسبی بود تا این فیلمنامه را دست مایه کار خود قرار دهم.

مقصودی افزود: از آنجایی که فیلم های کمدی بیشتر فروخته می شوند، تهیه کننده ها تمایل بیشتری به این موضوع دارند که با یک فیلمنامه کمدی قرارداد ببندند.

وی در ادامه درباره زمان ساخت فیلم «خجالت نکش»،گفت: نزدیک به یک ماه و نیم فیلمبرداری و چند ماه هم پیش تولید داشتیم و تقریبا همان روال ساخت سایر فیلم ها را پشت سرگذاشتیم یعنی همان روال متعارف در ساخت فیلم را طی کردیم.

** نظرات داوران در جشنواره فیلم فجر محترم است

کارگردان فیلم «خجالت نکش» در ادامه درباره نگاه داوران در جشنواره فیلم فجر و همچنین کمتر دیده شدن بازی بازیگران این فیلم، گفت: در واقع داوری در جشنواره فیلم فجرنظرات چند نفر درباره یک فیلم است که البته به این نظرات به شدت احترام می گذارم.

مقصودی به کاندید شدن بازی شبنم مقدمی اشاره کرد و یادآور شد: شاید اگر در جشنواره کمتر به «خجالت نکش» توجه شد به این دلیل است که به چشم هیأت داوران نیامده اما همین که شبنم مقدمی را برای گرفتن جایزه بهترین نقش اول زن نامزد شد به این معناست که بازی این بازیگر دیده شد.

وی ادامه داد: احمد مهرانفر هم بازی متفاوتی در این فیلم داشت که در مصاحبه ها درباره اش بسیار صحبت کرده بودند اما از نظر آنها به حدی نرسیده بود که توجه خاص به این موضوع داشته باشند. کمتر دیده شدن این نقش ها به این معنا نیست که نقش هایشان اصلا دیده نشده و مهجور مانده اند.

** مخاطبان از سینما راضی بیرون می آیند

این کارگردان همچنین درباره استقبال مردم از فیلم «خجالت نکش» در اکران عمومی، اظهار کرد: خوشبختانه پس از اکران عمومی نظرات مثبتی از مردم دریافت کردیم و اکثر مخاطبان از سینما راضی بیرون می آیند.

مقصودی ادامه داد: استقبال مردم به گونه ای بود که خود من باور نمی کردم اولین فیلمم انقدر طرفدار داشته باشد.

** زمان اکران «خجالت نکش» مناسب نیست

کارگردان فیلم «خجالت نکش» با اشاره به زمان نامناسب این فیلم، گفت: زمان اکران این فیلم در حال حاضر اصلا مناسب نیست، بهترین زمان برای نمایش «خجالت نکش» قبل از ایام نوروز می توانست باشد.

مقصودی ادامه داد: اکران این فیلم با ماه مبارک رمضان و همچنین امتحانات خرداد ماه همزمان شده است به همین دلیل استقبال مردم به مراتب کمتر می شود.

وی افزود: در حال حاضر فیلم های بسیاری در پرده سینما نمایش داده می شود که با وجود اینکه دوره اکرانشان پایان یافته اما حاضر نیستند عرصه را برای فیلم جدید باز بگذارند.

این نویسنده همچنین به بی برنامگی در زمان اکران ها اشاره کرد و یادآور شد: در زمان اکران فیلم ها یک بی برنامگی و هرج و مرج بوجود آمده که وضعیت رضایت بخشی نیست. این مشکل گریبان گیر تمامی فیلم های اکران دوم نوروز شده و همه را متضرر کرده است.

** اصراری به ساخت فیلم کمدی ندارم

مقصودی در ادامه درباره سالن هایی که به فیلم «خجالت نکش» تعلق گرفته، اظهار کرد: تقریبا در همه سالن ها در ساعت های مختلف سانس نمایش فیلم به ما اختصاص داده اند یعنی در همه سالن ها فیلم های اکران دوم نوروزی نمایش داده می شود.

وی درباره سبک فیلم آینده خود، گفت: اصراری به انجام کار کمدی ندارم و اتفاقا بیشتر دوست دارم که فیلم بعدی در ژانری غیر از کمدی ساخته شود.

این نویسنده با اشاره به اینکه در حال حاضر سوژه ها و طرح های مختلفی را برای ساخت فیلم بررسی می کنم، افزود: در حال حاضر تمرکزم را بر روی انتخاب طرح مناسب برای فیلمسازی گذاشته ام تا ایده مناسبی برای تولید را انتخاب کنم اما هنوز تصمیمی قطعی برای تولید این موضوع نگرفته ام.

** هنوز برای تولید فیلم تصمیم نگرفته ام

مقصودی در ادامه درباره آخرین فعالیت های خود، گفت: اکنون علاوه بر آنکه به انتخاب طرح مناسب برای آینده فکر می کنم، بخش دیگر فعالیت هایم هم پیگری مسائل خانه سینما و انجمن صنفی فیلمنامه نویسان است اما در مورد تولید فیلم در مرحله تصمیم گیری و فکر هستم.

** حمایت دولت از سینما اصلا هدفمند نیست

این نویسنده درباره چگونگی حمایت از سینما در سال حمایت از کالای ایرانی، تصریح کرد: حمایت از سینما باید از جانب همه باشد بطور مثال مردم به سینما بروند و فیلم ببینند.

مقصودی ادامه داد: سینما به حمایت دولتی نیاز ندارد، معمولا هر زمان که دولت از سینما حمایت می کند به اهالی سینما نفع کمی می رسد.

وی با اشاره به اینکه حمایت دولت هدفمند نیست، گفت: نوع حمایتی که دولت انجام می دهد اصلا هدفمند نیست. آن دسته از برنامه های به ظاهر هدفمند دولت تنها به عده ای خاص که در جهت منفعت خودشان حرکت می کنند، سود می رسد.

مقصودی خاطرنشان کرد: دولت براساس اهداف خود به یک یا دو فیلم کمک می کند و فیلم های دیگر را نه تنها نادیده می گیرد بلکه در مواقعی حتی پیش آمده که شرایط بدی را برای سایر فیلم ها بوجود می آورد.

503

کد خبر: 951369

وب گردی

وب گردی