ترامپ آمریکا را به جنگ با ایران سوق می دهد

روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز آمریکا در سر مقاله خود ضمن انتقاد از سیاست های جدید آمریکا برای مقابله با ایران تحریم ها علیه این کشور را موجب تغییر سیاست های ایران ندانست و اعلام کرد ترامپ با استراتژی جدید خود آمریکا را به جنگ با ایران سوق می دهد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه فایننشال تایمز در سر مقاله خود اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا این کشور را در راه جنگ با ایران قرار داده است.

این روزنامه در مقاله خود آورده است: دیپلماسی چماق آمریکا از نتایجی سخن می گوید که تمایل دارد محقق شود. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه به آن اشاره کرد و استراتژی دولت آمریکا در برابر ایران را مشخص نمود و پس از آن از جهان خواست از این استراتژی تبعیت کند.

این روزنامه آمریکایی افزود: واشنگتن ظاهراً معتقد است تحریم هایی که در پی خروج آمریکا از توافق هسته ای در ابتدای ماه علیه ایران اعمال خواهد شد به تنهایی باعث می‌شود رفتار ایران تغییر کند و پس از آن دیگر قدرت های جهانی علیرغم تردیدهایشان مجبور خواهند بود از موضع آمریکا که از آن عقب نشینی نمی‌کند پیروی نمایند.

در سرمقاله این روزنامه می خوانیم: بنابراین تفکر، تولید نفت ایران در نتیجه این تحریم ها کاهش خواهد یافت و در پی آن مقدار صدور نفت و درآمدهای مالی ایران نیز کاهش یافته و ایران خود را جدا از نظام مالی دنیا می بیند و در نتیجه اقتصاد ایران دچار وضعیت بحرانی می شود و پس از آن حکومت دینی ایران خود را ناتوان می یابد و پرچم سفید را بلند کرده و ۱۲ خواسته آمریکا که پمپئو آنها را لیست کرده اجرا می‌کند.

آنها تصور می کنند ترامپ به توافقی که وعده آن را داده است دست خواهد یافت، یعنی تعطیلی کامل غنی سازی اورانیوم ایران، خروج این کشور از سوریه، توقف حمایت از انصارالله در یمن، توقف تامین مالی نیروهای نظامی هم پیمان خود در منطقه از جمله حزب الله و حماس، توقف دخالت در عراق و همچنین متوقف کردن برنامه موشک‌های بالستیک خود.

در ادامه سر مقاله این روزنامه آمده است: مشکل این است که هیچکس با چگونگی عملکرد نظام ایران آشنا نیست و تصور می کنند که چنین امری قابل تحقق است و به جای اطلاع از این مساله باور دارند که منطق پشت پرده همه این امور قرار دادن ایران و آمریکا در مسیر جنگ یا وخیم نمودن اوضاع برای تغییر نظام در ایران یا هر دوی این راهکارها است.

این روزنامه ضمن اشاره به اینکه موضع ابتدایی ایران رد خواسته های ایران و پایبندی به توافق هسته ای بوده است مدعی شد: ایران حداقل در شرایط فعلی از حمایت بین المللی برخوردار است و تحریم ها علیه ایران مورد قبول کشورهای اروپایی قرار نمی‌گیرد و روسیه و چین هم این تحریم‌ها را رد خواهند کرد و اگر ایران برنامه هسته ای خود را به تأخیر بیندازد حمایت این کشورها ادامه خواهد یافت.

توافق هسته ای کامل نیست و به ایران اجازه می دهد به دیگر تلاش های جنگ افروزانه خود ادامه دهد اما مسئله مهمی را مدیریت کرده است و آن نزدیک شدن ایران به ساخت بمب اتمی است.

اما در مقابل طرح پمپئو طرحی است که نه تنها برای ایران بلکه برای نزدیک ترین همپیمانان آمریکا نیز تشنج زا به شمار می رود، از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس که هنوز به توافق هسته ای پایبند هستند.

فایننشال تایمز در سرمقاله خود آورده است: این کشورها حق دارند سیاست های جدید آمریکا در قبال ایران را نپذیرند علاوه بر اینکه مقاومت اروپا در قبال این سیاست ها به طور واضح مشخص نیست، شاید کشورهای اروپایی در مقام نظر و نه عمل قوانین مربوط به منع شرکت های اروپایی برای پایبندی به تحریم ‌ها را بار دیگر زنده کنند چنانچه در دهه ۹۰ قرن گذشته چنین کردند و سازمان تجارت جهانی و دولت بیل کلینتون را تهدید نمودند که باعث عقب نشینی آمریکا از وضع تحریم های شدیدتر علیه لیبی و ایران شد.

این روزنامه آمریکایی افزود: هدف این تحریم ها از آن زمان نیز وسیع تر است به معنای اینکه هر بانک اروپایی که با بانک های ایرانی مراوده داشته باشد از دسترسی به حساب خود در آمریکا محروم خواهد شد و امکان دارد اتحادیه اروپا شرکت های خود را از پرداخت غرامت به آمریکا منع کند اما این مساله سهولت تعامل با نظام بانکی آمریکا را برای آنها هرگز تضمین نمی کند و در نتیجه بسیاری از آنها عملاً شرکت های ایرانی را رها می کنند چنانچه شرکت توتال فرانسه اعلام کرد اگر در بحث تحریم ها مورد بخشودگی قرار نگیرد ایران را ترک خواهد کرد.

فایننشال تایمز در پایان سرمقاله خود اعلام کرد: ایران شاید بتواند این بار به دلیل وسعت رایزنی های بین المللی خود از تحریم ‌های آمریکا نجات پیدا کند اما بدون آمریکا ایران به منافع توافق هسته ای که قرار بود در افزایش سرمایه گذاری ها تبلور یابد دست نخواهد یافت و در مواجهه با دشمنان خود یعنی آمریکا، سعودی و اسرائیل شاید به سمت دستیابی به بمب اتم حرکت نماید، نهایتاً باید گفت ترامپ آمریکا و ایران را در راه جنگ با یکدیگر قرار داده است.

کد خبر: 951481

وب گردی

وب گردی