چرا بین فارغ التحصیلان گیاه شناسی حتی یک قارچ شناس  نداریم؟/ وجودسم و سیانور قارچ در اثر بارش  و رعد و برق درست نیست

استاد گیاه شناسی دانشگاه تهران گفت: من به عنوان یک دانشگاهی تاسف می خورم با وجود اینکه این مملکت سالانه صدها دانشجوی فارغ التحصیل و فوق لیسانس علوم گیاهی دارد ولی در دانشگاه تهران به عنوان قدیمی ترین و مهمترین دانشگاه کشور یک قارچ شناس نداریم.

دکتر حسین خانی ، استاد گیاه شناسی دانشگاه تهران در مصاحبه با خبرنگار ایسکانیوز می گوید: سمی بودن قارچ ها موضوع جدیدی نیست و در تمام دنیا بخش قابل توجهی از قارچ هایی که وجود دارد سمی هستند میزان سمیت شان نیز فرق دارد تعداد قارچ های خوراکی اندک است و در همه جای دنیابه خصوص کشورهای اروپایی ،قارچ های خوراکی توسط قارچ شناس ها معرفی می شوند.

وی گفت: در این کشور ها برای شناسایی قارچ ها راهنما وجود دارد و به هیچ عنوان مردم عادی بدون اطلاعات درست هرگز به قارچ ها دست نمی زنند متاسفانه در کشور ما به دلیل نا آگاهی هایی و باورهایی که وجود دارد تصور می کنند هر قارچی خوراکی است.

وجود سم قارچ و سیانور در اثر بارش ها و رعد و برق درست نیست

خانی بیان کرد: امسال به دلیل شرایط اقلیمی و بارندگی های بهاری میزان قارچ های روئیده بیشتر از پارسال بوده است که این از طرفی یک خبر خوب برای احیای بخشی از تنوع زیستی کشور است ولی اینکه مردم نا آگاهانه از این قارچ ها مصرف می کنند مسئله ای است که مسئولیت آن با دستگاه های مسئول و مرتبط است.

این استاد گیاه شناسی دانشگاه تهران افزود: ما در ایران راهنمای شناسایی گیاهان بومی نداریم ما باید هم راهنمای گیاهان دارویی و هم راهنمای گیاهان سمی و قارچ ها داشته باشیم و من به عنوان یک دانشگاهی تاسف می خورم با وجود اینکه این مملکت سالانه چند صد دانشجوی فارغ التحصیل و فوق لیسانس علوم گیاهی را داریم ولی در دانشگاه تهران به عنوان قدیمی ترین و مهمترین دانشگاه کشور یک قارچ شناس نداریم.

با وجود اینکه این مملکت سالانه صد ها دانشجوی فارغ التحصیل و فوق لیسانس علوم گیاهی را داریم ولی در دانشگاه تهران به عنوان قدیمی ترین و مهمترین دانشگاه کشور یک قارچ شناس نداریم

دکتر خانی بیان کرد: باید به برنامه ریزان آموزش عالی اعتراض کرد که برای قارچ ها که از نظر تعداد در تنوع زیستی جهان بسیار بالا و حتی دهها برابر گونه های دیگر گیاهی هستند یک متخصص وجود ندارد؟ چرادر برنامه های آموزش عالی و دانشگاه تهران حتی یک قارچ شناس وجود ندارد که ما بتوانیم افرادی را تربیت کنیم که در این زمینه صاحب نظر باشند؟

وی در پایان گفت: متاسفانه پژوهش در ایران فقط به مقاله کشیده شده است و بیشتر افراد فکر می کنند پژوهش فقط باید در حوزه صنعت باشد در حالی که پزوهش ،تولید دانش بنیادینی است که این دانش باید وارد اجتماع شود و اگر این مهم صورت گرفته بود مردم ما الان به دلیل مصرف گیاهی که نمی شناسند تلف نمی شدند.

وی در خصوص بیشتر شدن سم قارچ و سیانور در اثر بارش ها و رعد و برق های اخیر گفت: من تاکنون نه چنین چیری را خوانده ام و نه می توانم آن را تایید کنم.

برای خواندن مطالب بیشتر به اینجا و اینجا و اینجا مراجعه کنید.

اکرم جدیدی

705

کد خبر: 951484

وب گردی

وب گردی