«متن و حاشیه» اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

از متن تا حاشیه اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، بسته ویژه خبری گروه دانشگاه ایسکانیوز که هر پنجشنبه‌ منتشر می‌شود.

روزهای پایانی سال تحصیلی است و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی همچنان پر خبر و پر حاشیه به کار خود ادامه می‌دهند. گزارش پیش رو منتخب اخبار و حواشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در این هفته است که توسط گروه دانشگاه ایسکانیوز (باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران) تهیه شده است.

عزت الله و سلفی با اموات و دانشجویان!

روزهای پایانی سال تحصیلی است و بازار سلفی‌ گرفتن‌های پایان ترم دانشجویان داغ! عکس‌هایی که هر چه ورق می زنید به ذهن خلاق و ایده‌پرداز دانشجویان ایرانی بیشتر ایمان می‌آورید. خلاقیتی که شاید و اگر بخشی از آن در مسیر تولید علم به کار رود دور از انتظار نیست که حرف اول را در تولید علم بزنیم!😉 به هر حال... از تمام سلفی‌هایی که دانشگاه آزادی‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند، سلفی یکی از اساتید این دانشگاه بیشتر توجهمان را به خودش جلب می‌کند.

عزت الله ضرغامی که پیشتر با اموات سلفی گرفته بود این بار شاگردانش در واحد تهران جنوب را هدف سلفی خود قرار داد. ضرغامی در کنار این عکس در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نوشته: «مهمترین اشکال شرعی وارد بر این موضوع، تداخل زن و مرد است که موارد مشابه فراوان دیگری در جامعه وجود که اصولاً نه امکان ممانعت وجود دارد و نه مصلحت است. ضمن اینکه مدیریت ورزشگاه‌ها می‌توانند قسمت‌های خاصی را به بانوان اختصاص دهند که این اقدام مورد رضایت خود آنان هم هست.»

هماکنون توجه شما را به برخی نظرات مخاطبینش جلب می‌کنیم: «همه بچه شرا رفتن اون عقبا نشستن😃» و «استاد مواظب باشید گشت ارشاد اونجا آفتابی نشه...» و «ضرغامی جان، خیلی قبولت دارم، ولی ازون ور نیفت، باشه عزیز؟» و «آقای ضرغامی، احساس میشه که برای انتخابات ریاست جمهوری آینده، تصمیم بر کاندیداتوری گرفتین. چون درمورد اکثر مسائل کشور، نظر شخصیتونو میگین و هم اینکه اخیرا مخالف دولت هم شدین...» و «قیاس اختلاط در سطح جامعه با ورزشگاه، قیاسی ناصواب و مع الفارق هست بزرگوار»...

کانال در اختیار حراست دانشگاه است، لطفا خارج شوید!

وقتی موج حمایت از پیامرسان‌های داخلی بلند و بلندتر شد، دانشگاه آزاد اسلامی با ابلاغ بخشنامه ای دستور توقف فعالیت کانال‌های وابسته به این دانشگاه در پیامرسان تلگرام را صادر کرد. تمام کانال‌های وابسته به دانشگاه مخصوصاً کانال‌ روابط عمومی‌ها عدم فعالیت خود در تلگرام را اعلام و به پیامرسان‌های داخلی کوچ کردند.

در این میان برخی کانال‌ها که توسط دانشجویان اداره می‌شدند خود را مخاطب این دستور ندیدند و یا شاید اطلاعی از آن نداشتند. چند روز پیش یک کانال دانشجویی با عنوان «نشریه‌ مستقل دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران» که همچنان به فعالیت های خودش در تلگرام ادامه می داد با ارسال پیامی نوشت «باید فعالیت‌هامون رو تموم و کانال رو پاک کنیم.» طبق آن چیزی که در کانال نوشته شده، فعالیت این کانال بدون مجوز دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بوده و به دستور اداره کل حراست از ادامه فعالیت آن جلوگیری شده است.

اما نکته قابل توجه، آخرین ارسالی‌های این کانال است. ارسال اسکرین شات هایی که از لیست اعضای کانال گرفته شده بود تا به اعضای کانال ثابت کند قابل شناسایی هستند و حراست حواسش هست! 👀 به آخرین پیام کانال که هم لطافت دارد و هم ضمنی بوی تهدید می‌دهد، توجه کنید: «این کانال در اختیار حراست دانشگاه می‌باشد لطفا خارج شوید.»

حکایت تازه دامادان و نوعروسان درس‌خوان!

پارکینگ‌های دانشگاه همیشه یکی از سوژه‌های دانشجویی بوده و است. از خبری که خبرگزاری تسنیم زمستان سال گذشته درباره آب گرفتگی پارکینگ واحد ارومیه منتشر کرد، تا تجمع چند روز پیش دانشجویان واحد تهران جنوب که به هزینه پارکینگ و برخی مشکلات صنفی و آموزشی معترض بودند.

اما سوژه اصلی ما نه اینهاست و نه تصاویری از لوکس ترین خودروهایی که دانشجویان دانشگاه آزاد واحدهایی مثل آبادان به دانشگاه می‌آورند. سوژه ما تصاویری است که از ورود ماشین عروس به دو واحد کازرون و تبریز حکایت دارد. از تصاویر می‌توان اینطور استنباط کرد که تازه داماد یا عروس آنقدر به تحصیل علم اهمیت می‌دهند که فردای شب عروسی هم کلاس و درس را رها نمی‌کنند. 👌 شاید هم این واحدهای دانشگاهی با کاهش دانشجو تصمیم گرفتند با دادن کلاس به زوج های جوان مشکل مسکن آنها را حل کنند و البته شاید یکی از سیاست‌های افزایش درآمد غیرشهریه‌ای باشد که مسئولان پیش از این می‌گفتند. البته ما احتمال اول را محتمل‌تر می‌دانیم!

فضای باز و بازتر نقد و نظر

با تغییر مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی به نظر می‌رسد فضای نقد و انتقاد در دانشگاه آزاد به وجود آمده است. اخبار منتشر شده از واحدهای سراسر کشور مثل واحد دزفول، کرمان، رشت و... موید این موضوع است. برگزاری تریبون‌های آزاد و کرسی‌های آزاد اندیشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی همیشه پای ثابت اخبار روزانه دانشگاه‌ها بوده است. ضمن اینکه باید از تشکل‌های دانشجویی و بسیج دانشجویی در فراهم کردن فضای تضارب اندیشه و آرا قدردانی کرد باید با کم کردن نواقص موجود در این برنامه‌ها به پخته تر شدن و اثرگذار بودنش کمک کرد.

دانشجویان خوابگاهی را دریابید

زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی در کنار خوشی‌ها و خاطراتش، سازنده هم است. سازنده از این رو که دانشجویان با قرار گرفتن در موقعیت خوابگاهی نقش‌پذیر و مسئولیت‌پذیرتر خواهند شد. از مشارکت در نظافت و نگهداری گرفته تا تجربه پخت و پز که در اکثر موارد ناموفق هم گزارش شده! 😄 دانشجویان خوابگاه واحد نجف آباد با انتشار عکسی نسبت به آب آلوده‌ خوابگاهشان معترض بودند که امیدواریم مسئولان این واحد نسبت به رفع مشکلات خوابگاه دانشجویی تلاش بیشتری انجام دهند که اگر دانشجویان را فرزندان خود بدانند قطعا هر مشکلی حل شدنی خواهد بود.

دانشجویان خوابگاه خواهران واحد بهبهان هم نسبت به فرسودگی خوابگاه و نظافت آن معترض بودند. واحد بهبهان هم با انتشار تصاویر آشپرخانه خوابگاه از دانشجویان خواسته تا با رعایت موارد بهداشتی محیط خوابگاه را پاکیزه نگه دارند که البته با دیدن تصاویر به نظر می‌رسد خواسته به حقی باشد، هرچند مسئولین خوابگاه موظف به تخلیه به موقع زباله از خوابگاه هستند تا محیط خوابگاه کمتر آلوده باشد.

قدرشناسان وطنی

برخی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی هرکدام به نحوی سالروز آزادسازی خرمشهر را ارج نهادند. باید قدردانی کرد از واحدهایی که برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از حداکثر توان و ظرفیت خودشان استفاده کردند. دانشگاهیان واحد فلاورجان با سردار کریم نصراصفهانی جانباز سرافراز هشت سال دفاع مقدس دیدار کردند. دانشگاهیان واحد هادیشهر با مادران شهیدان اروج‌زاده و عبداللهی دیدار کردند. دانشگاهیان واحد تهران شرق با خانواده شهید مهندس غدیر سرلک از شهدای مدافع حرم دیدار کردند. همچنین باید تشکر کرد از کارکنان سما اهواز که با خانواده شهید عباس کردانی از شهدای مدافع حرم اهواز و دانشگاهیان واحد اراک که با خانواده معظم شهید علیرضا بابایی از شهدای دانشجوی مدافع حرم این واحد دیدار کردند.

دانشگاهیان واحدهای اردبیل، مینودشت، ساری، بیله‌سوار مغان، فریدن، بندر انزلی و دیگر واحدها مزار شهدای گمنام دانشگاهشان را غبارروبی کردند و مراسم گرامیداشت آزادسازی خرمشهر در اکثر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. واحد گرمساز نیز عصر شعر مقاومت و پایداری را با حضور دانشجویان و اهالی ادب برگزار کرد.

خوب‌های هفته

مسابقات کشوری سازه‌های ماکارونی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد و تیم آموزشکده سما اسلامشهر موفق به کسب مقام اول گرایش سازه‌های راندمانی شد. آرش عبداللهی، محسن عیوضی، مهدی لطفی، امین سیفی و امیر حسین حسومی اعضای این تیم بودند.

در استان بوشهر هم سی و هفتمین مسابقات فرهنگی و هنری دانش‌آموزان برگزار شد و دانش آموزان سما بوشهر در اکثر رشته‌ها، مقام برتر کسب کردند. آیدا عباسی، آناهیتا بهرامیان، مهسا نکیسا، هدیه دهقان، آنیتا کازرونی، دنیا پناهنده، نجمه سرتلی، سمیرا خالدی، صوفیا گوهر دوست، دنیا محمدرضایی، آناهیتا فرجی، مریم دارابی، فاطمه زهرا ترک، زهرا زنده بودی، هستی میگلی، عرفانه بیاتی، هستی ابراهیمی، پریا دم شناس، محدثه طاهری، نگین کاردان و فاطمه مظفری سمایی‌هایی بودند که در رشته های مختلف نقاشی، عکاسی و دیگر رشته‌های هنری مقام کسب کردند.

در مسابقات بین دانشگاهی استان ایلام هم تیم‌های ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام به سه مقام قهرمانی و یک مقام سومی رسیدند.

دو دانشجوی واحد کرمان نیز جزو پذیرفته شدگان مرحله اول (آزمون غربالگری) حیطه فلسفی پزشکی از دهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی شدند. این دو محمد دریجانی دانشجوی رشته پزشکی و فاطمه واعظی زاده از دانشجویان رشته مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان بودند که توانستند به مرحله بعدی راه پیدا کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در ارئه خدمات آموزشی مورد نظر سازمان ملی استاندارد ایران، موفق به کسب رتبه اول کشوری شد.

تیم بتن دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند هم در نخستین دوره مسابقات کشوری همایش بتن که در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد در گرایش EPD سازه محافظ تخم مرغ موفق به کسب مقام سوم شد. هاشم اصلانی، سجاد شفاعتی، لیلا احمدی، فرزانه سهرابی، اکرم حاجیلو اعضای این تیم بودند.

دانش آموزان سما صفاشهر با زبان و قلم خودشان کتاب داستانی نوشتند که در مراسمی از آن رونمایی شد. این نمونه‌ای از رویکرد دستاوردمحور است که در مجتمع آموزشی سما همه معلمان و مربیان خود را پایبند به این رویکردهای نوین می‌دانند.

در راستای حضور و مشارکت دانشجویان در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی و به منظور ارج نهادن به مقام و جایگاه سالمندان، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با سالمندان آسایشگاه خیریه حضرت امیرالمومنین (ع) قزوین دیدار کردند.

شیرین‌های دانشگاه

یکی از تصاویر منتخب این بخش متعلق به دانشجوی خلاق واحد صفادشت است که در آخرین روزهای دانشگاه نشان می‌دهد تبدیل دانش به ایده و عمل خیلی هم کار سختی نیست.😐 چه بسا این کارها که جرقه کشفیات و ابداعات شدند. 😊 رونوشت به دکتر رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی!

تلنگر هفته

تلنگر هفته را تقدیم می‌کنیم به مسئولان واحد کازرون؛ با این جمله که: «شما و دیگر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی لابد دریافته‌اید که کشتیبان را سیاست دیگر آمده است.»

ضمن اینکه می‌توانید گزارش هفته گدشته را از اینجا بخوانید، نظرات و پیشنهادات خود را ارسال و برای ارتباط با ما اینجا کلیک کنید.

کد خبر: 951549

وب گردی

وب گردی