دومین هفته آرامش و کم‌خبری پس از نمایشگاه کتاب

دومین هفته پس از پایان نمایشگاه کتاب تهران هم هفته کم‌خبری در حوزه کتاب و ادبیات بود و چندین خبر داخلی و چند خبر خارجی و درگذشت از نویسنده‌ای بین‌المللی را در بر می‌گیرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، در روزهای کم خبری پس از نمایشگاه کتاب تهران به سر می‌بریم. گزارش «یک هفته با کتاب» در زمان برپایی نمایشگاه کتاب تهران، ۴۳ خبر داشت و هفته پس از آن شمار خبرهای هفتگی مهم حوزه کتاب به ۱۲ عنوان رسید. گزارش این هفته هم ۱۲ خبری است.

هفته گذشته خبر اتمام سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و درگذشت ژرار ژنه شاگرد رولان بارت از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب بودند. جالب است خبر درگذشتی که هفته گذشته درگزارش مرورش کردیم، تنها خبر بین المللی «یک هفته با کتاب» بود. اما این هفته خبرهای بین المللی نقش پررنگی در گزارش دارند و به علاوه، یک خبر درگذشت مهم دیگر هم در آن به چشم می‌خورد که در ارتباط با فلیپ راث نویسنده سرشناس آمریکایی است.

برگزاری جلسه همفکری برای اصلاح آئین‌نامه رسیدگی به تخلفات ناشران

رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران با تاکید بر لزوم اصلاح آئین‌نامه فعالیت این هیئت، از آغاز جلسات همفکری با اعضای کارگروه تدوین این آئین‌نامه و هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر، از فردا خبر داد.

همایون امیرزاده با اشاره به مشکلاتی که آئین‌نامه این هیئت در اجرا با آن مواجه می‌شود، از برگزاری نخستین جلسه همفکری برای اصلاح این نواقص خبر داد و گفت: هدف از تشکیل این جلسه، بررسی نقائص موجود در آئین‌نامه رسیدگی به تخلفات ناشران و همچنین استخراج و ارائه راهکارهایی برای ایجاد وحدت رویه در برخورد با تخلفات این حوزه است.این جلسه روز سه شنبه این هفته برگزار شد.

اعلام دستاوردهای طرح گرنت در نمایشگاه کتاب تهران

دیگر خبر از نمایشگاه کتاب تهران مربوط به سخنان ایوب دهقانکار مدیر اجرایی طرح گرنت بود که درباره ماحصل فعالیت‌های دبیرخانه طرح گرنت در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای آثار پدیدآورندگان داخلی، گفت: امسال علاوه بر پیش‌قراردادها و توافقات اولیه که به حدود ۵۰ مورد رسید، ۳۱ قرارداد نهایی هم برای ترجمه کتاب‌های ایرانی به زبان‌های خارجی و عرضه آنها در بازارهای جهانی به امضا رسید.

از سرگرفتن برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب

. پرونده نمایشگاه‌های استانی کتاب در سال گذشته هم ۱۸ اسفندماه و با خاتمه هفتمین نمایشگاه استانی کتاب کردستان، بسته شد و تاکنون یعنی در بیشتر از دو ماه گذشته هم هیچ نمایشگاه استانی کتاب برگزار نشده است.

اما به گفته علی سالاریان مدیر نمایشگاه‌های استانی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، برپایی این نمایشگاه‌ها که به خاطر در پیش بودن نمایشگاه کتاب تهران، از اسفند ۹۶ متوقف شده بود، اوایل شهریور امسال ازسرگرفته می‌شود.

وی گفت: با توجه به ایام ماه مبارک رمضان و همچنین با مد نظر قرار دادن تاریخ‌های پیشنهادی از طرف مسئولان استانی، قطعاً ما تا قبل از شهریورماه هیچ نمایشگاه استانی کتابی نخواهیم داشت چرا که تا آن زمان، هیچ تاریخی برای برگزاری نمایشگاه کتاب، به ما در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی پیشنهاد نشده است.

استقرار اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ساختمان جدید

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در اطلاعیه‌ای خطاب به اعضای خود از «آغاز عملیات انتقال واحد صدور پروانه کسب» این اتحادیه در تاریخ ۹۷/۰۲/۳۱ به ساختمان جدید آن خبر داده و اعلام کرده که این واحد از تاریخ ۹۷/۰۳/۰۶ در نشانی یادشده (تهران: خیابان انقلاب، خیابان فخررازی، کوچه مهر، شماره ۶، طبقه ۱) مستقر و آماده ارائه خدمات خواهد بود.

ماجرای این ساختمان، اما به مدت ها پیش برمی گردد که در گزارش تشریح مهر، این هفته منتشر شد.

توقف صدها تن کاغذ بالکی در گمرکات کشور

یک واردکننده کاغذهای بالکی روز دوشنبه این هفته، با اشاره به گذشت بیش از ۳ هفته از وعده بانک مرکزی درمورد تأمین ارز برای واردات این نوع کاغذ، از توقف صدها تن از محموله‌های کاغذ در گمرکات کشور خبر داد.

علی واضحی مدیر فروش که یک شرکت واردکننده کاغذهای بالکی و موزع این نوع کاغذها در ایران است، در این باره گفت: پیرو آشفتگی‌های اخیری که به واسطه اختلال در اداره نظارت بر ارز بانک مرکزی پیش آمده است، بیش از ۳ هفته است که پرداخت ارز کاغذ کتاب بالکی نه با نرخ ۳۸۰۰۰ ریالی وعده داده شده و نه حتی با نرخ ۴۲۰۰۰ ریالی از طرف بانک مرکزی انجام نمی‌پذیرد.

برگزاری نشست مدرسان مدرسه جهادی خواندن

نشست مدرسان طرح «مدرسه جهادی خواندن» روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت، با حضور علیرضا قزوه، جواد محقق، حمیدرضا بشارتی‌نیا، کاظم رستمی، سید حسین موسوی، مرتضی اردستانی، علیرضا سلطانشاهی، ناصر ضرابی و همچنین علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از مدیران و معاونین این نهاد برگزار شد.

انتصاب مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون پرورش فکری

روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت یک خبر انتصاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. به موجب اطلاعات این خبر، فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدور حکمی حامد میرزاحسینی را به سمت مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات این کانون منصوب کرد.

راهیابی یک کتاب ایرانی به جمع نامزدهای مسابقه گورمند

اولین خبر بین المللی این گزارش، مربوط به مسابقه گورمند است. این جایزه برای کتاب‌های آشپزی (Gourmand Cookbook Awards) معتبرترین مسابقه جهانی بین کتاب‌های آشپزی دنیا و رقابتی آزاد بین کشورهای مختلف است. کشور برگزار کننده این مسابقه که از سال ۱۹۹۵ شروع به فعالیت کرده، فرانسه است و هدف از برگزاری آن معرفی بهترین کتاب­‌های جهان در صنعت غذاست. طبق خبری که این هفته منتشر شد، کتاب «شیرینی‌های خشک» تالیف «سمیرا جنت‌دوست» به جمع سه اثر نهایی نامزد جایزه اصلی این مسابقه راه پیدا کرد.

درگذشت فلیپ راث

خبر درگذشت فلیپ راث نویسنده مشهور آمریکایی دیروز چهارشنبه ۲ خرداد، منتشر شد که این اتفاق روز سه شنبه این هفته رخ داد و در خبر مذکور، توسط یکی از دوستان این نویسنده تائید شد. راث در طول دوران کاری اش برنده دو جایزه کتاب ملی شد و جایزه پولیتزر بخش داستان را سال ۱۹۹۷ برای کتاب «شبانی آمریکایی» دریافت کرد. وی برای نوشتن درباره زندگی یهودیان و نیز ایده‌های آمریکایی شهرت داشت.

معرفی برنده جایزه بوکر

در مهمانی شامی که سه شنبه این هفته، در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن برگزار ‌شد، اولگا توگارزوگ با رمان «پروازها» به عنوان برنده جایزه بوکر بین‌المللی معرفی شد. وی جایزه ۵۰ هزار پوندی این رقابت را به طور مساوی با مترجم این کتاب یعنی جنیفر کرافت تقسیم می‌کند. امسال بیش از ۱۰۰ رمان در مرحله نخست وارد این رقابت شدند.

معرفی فینالیست های جایزه خنجر بین‌المللی

این هفته همچنین، جایزه داگر(خنجر) بین‌المللی با اعلام فهرست نهایی ۲۰۱۸ برترین آثار جنایی شامل تریلرها، رمان‌های تعلیق‌آمیز و داستان‌های جاسوسی سال را معرفی کرد. این جایزه توسط انجمن نویسندگان جنایی(CWA) اهدا می‌شود و به بهترین رمان جنایی سال که از زبانی دیگر به انگلیسی ترجمه شده باشد تعلق می گیرد.

501

کد خبر: 951588

وب گردی

وب گردی