تخریب مرکز هسته ای کره شمالی

کره شمالی که بعد از تکمیل آزمایشات هسته ای خود اعلام کرده بود دیگر به آزمایش بیشتر نیاز ندارد، امروز از تخریب یکی از سایت های هسته ای خود در حضور خبرنگاران خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز، تعدادی خبر نگار از کشورهای غربی و چین در روز سه شنبه برای مخابره خبر بسته شدن شدن مرکز آزمایش‌ اتمی کره شمالی به این کشور سفر کردند، این در حالیست که پیونگ یانگ بعد از تکمیل کامل آزمایشات هسته ای خود در سال گذشته اعلام کرده که دیگر نیازی به آزمایش هسته‌ای و موشکی نداریم.

خبرنگاران خارجی حاضر در این مراسم گفته‌اند شاهد یک سلسله انفجار بودند که دست کم سه تای آن درون تونل‌های سایت هسته ای بوده است.

این سایت که «پونگیه‌ری» نام دارد و تونل‌های آن در درون یک کوه دو هزار متری در شمال غربی احداث شده، تنها مکان شناخته شده‌ای بود که کره شمالی آزمایش‌های هسته‌ای خود را در آن انجام می‌داد.

به گزارش رسانه‌های کره جنوبی که این خبر را منتشر کرده‌اند، دولت کره شمالی عملیات تخریب این سایت را روز پنج‌شنبه ۳ خرداد در برابر ده‌ها خبرنگار خارجی حاضر در این مراسم انجام داد. کره شمالی وعده داده بود تونل‌هایی را که برای آزمایش هسته‌ای استفاده می‌کرده نابود کند.

کره شمالی اگرچه دست به تخریب سایت آزمایش هسته ای خود زد اما همچنان تسلیحات اتمی و موشکی خود را حفظ کرده است.

بعد از آنکه سران دو کره دیداری تاریخی در روستای آتش بس مرزی در روز 27 آوریل (7 اردیبهشت) داشتند، کره شمالی با خلع سلاح اتمی و تخریب سایت آزمایش اتمی خود موافقت کرد. در آن دیدار تاریخی مقرر شد، سران کره شمالی و آمریکا نیز با یکدیگر دیدار کنند.

کد خبر: 951613

وب گردی

وب گردی