تعدادی از اساتید دانشگاه های آمریکا در حمایت از ایران نامه ای نوشتند

اساتید دانشگاه و کنشگران سیاسی آمریکا در نامه‌ای به ایران، خواستار اعتراض تهران به حکم ادعایی دادگاه آمریکایی برای پرداخت غرامت 6 میلیارد دلاری بابت حملات 11 سپتامبر 2001 شدند و محکومیت ایران در حادثه 11 سپتامبر را رد کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،تعدادی از اساتید دانشگاه،فعالان و کنشگران سیاسی آمریکا در نامه‌ای به ایران، خواستار اعتراض تهران به حکم ادعایی دادگاه آمریکایی برای پرداخت غرامت 6 میلیارد دلاری بابت حملات 11 سپتامبر 2001 شدند و برای شهادت و کمک به ایران اعلام آمادگی کردند.
در این نامه، نام چند سازمان و نهاد مدنی و حقوقی که ایران میتواند با کمک آنها پرونده اعتراضی خود را پیش ببرد هم آمده است.

گفتنی است،دادگاه فدرال نیویورک با ادعای اینکه دولت، بانک مرکزی و سپاه ایران مسئول کشته شدن بیش از 1000 نفر در حملات 11 سپتامبر هستند، ایران را به پرداخت غرامت بیش از 6 میلیارد دلاری به خانواده‌های قربانیان این حادثه محکوم کرد.

طبق این حکم، آمریکا می‌تواند این مبلغ چند میلیارد دلاری را از دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا و اروپا ظرف سال‌های گذشته برداشت کند. باوجود این به نظر می‌رسد این گزینه با توجه به نمادین و غیر قابل اجرا بودن، عملی نشود.

این نخستین‌بار نیست که دادگاه نیویورک حکمی علیه ایران صادر می‌کند، چه اینکه در سال‌های 2011 و 2016 نیز قاضی این دادگاه جمهوری اسلامی ایران را به پرداخت غرامت چند میلیارد دلاری به خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر محکوم کرده بود.

204

کد خبر: 951714

وب گردی

وب گردی