رونمایی از آثار زنان دوره عثمانی در استانبول

زنان مشهور دوره عثمانی با رقابت در سایه خود برای احداث موقوفات استانبول، آثاری بی‌بدیل را برای این شهر به یادگار گذاشته‌اند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، زنان مشهور و توانمند دوره عثمانی مانند خاصگی سلطان، والده مهرماه سلطان، شاه سلطان، والده بزم عالم سلطان، نوربانو سلطان و دیگران با رقابت جهت احداث موقوفات در استانبول، آثار بی بدیلی را برای این شهر به یادگار گذاشته اند.

بیمارستان‌ها، مساجد، آرامگاه ها، چشمه ها و حمام های احداث شده از سوی زنان عثمانی که بیشتر از هر جایی در شبه جزیره تاریخی (شاخ طلایی) استانبول چشم نمایی می‌کند، نشانگر ذوق هنری و علاقه چنین زنانی به بشریت است.

حدود 300 اثر تاریخی با تلاش های زنان سرشناس دوره عثمانی در استانبول احداث شده که برخی از این ابنیه هم اکنون به عنوان اثر تاریخی و برخی دیگر هنوز به شکل کاربردی مورد استفاده قرار دارند.

خرم سلطان، همسر سلطان سلیمان قانونی و از زنان بانفوذ امپراطوری عثمانی یکی از همین زنان است که در استانبول و اطراف آن دارای بیشترین اثر وقفی است.

خرم سلطان با کمک به فعالیت های خیریه ای که از سوی مهرماه سلطان، دخترش و رستم پاشا داماد خود در استانبول آغاز شده بود، بانی احداث آثاری همچون «دارالشفای خاصگی» و «چیفته حمام و مدرسه‌سی» (حمام و مدرسه دوقلو) بوده است.

بیمارستان خاصگی که از سوی خرم سلطان برای مداوای بیماران زن احداث شده است به عنوان نخستین بیمارستان ویژه زنان در جهان شناخته می‌شود.

مهرماه سلطان، دختر سلطان سلیمان قانونی نیز با احداث مساجد، مدارس، آرامگاه، حمام و بازار از زنان پیشرو در این زمینه بوده است. مساجد زیبای مهرماه سلطان در مناطق ادیرنه‌کاپی و اسکودار استانبول با کمک های وی ساخته شده اند.

خدیجه تورحان سلطان نیز دیگر زن ثروتمند دوره عثمانی با احداث بازار مصر (بازار ادویه فروشان) و مسجد «ینی‌جامع» در منطقه امین‌اونو یادگارهای با ارزشی را برای شهر استانبول به میراث گذاشته است.

این زن خیر درآمدهای حاصل از بازار مصر را وقف دارالفنون استانبول کرد که امروزه با نام دانشگاه استانبول شناخته می‌شود. گفتنی است اداره کل امور اوقاف ترکیه، هفته وقف امسال را به نام «زنان بانی آثار وقفی» نامگذاری کرده است.

500

کد خبر: 951853

وب گردی

وب گردی