وزارت جهاد کشاورزی کلید کاهش مصرف آب است

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت  محیط زیست گفت: کاهش جمعیت یوز پلنگ آسیایی در منطقه مرکزی ایران و افزایش یوز پلنگ درمناطق شمالی تر، بحث هایی است که به تغییر اقلیم ارتباط پیدا می کند و سازمان محیط زیست هم باید برنامه ریزی ها و اقداماتی که برای آینده ساماندهی می کندرا به نحوی انجام دهد که موضوع تغییر اقلیم درآن پیش بینی شود .

مهندس حمید ظهرابی، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: تغییر اقلیم در کشور ما واقعا جدی است و با توجه به این تغییر، تغییرات اکولوژیکی گسترده ای را از زیستگا ه های حیات وحش و رویش گاه های گیاهان داشته ایم که از جمله آنها که حائز اهمیت بسیاری است تغییرات در جنگل های منطقه زاگرس است.

وی گفت: بخشی از خشک شدن و تضعیف جنگل ها بر اثر بهره برداری های بی رویه ما بوده است و الان نیز بر اثر تغییر اقلیم ،آسیب ها و آفت هایی منشر شده که جنگل ها را تحت تاثیر شدید قرار داده است .

ظهرابی با بیان اینکه جنگل های زاگرس تامین کننده بخش عمده ای از منابع آبی کشور هستند گفت: تغییر در وضعیت جنگل های زاگرس آسیب جبران ناپذیری را در شرایط آب و هوایی ایران ایجاد می کند . کشور و مردم به عنوان بهره برداران اصلی تنوع زیستی و محیط زیست کشوردر آینده باید تلاش کنند روند موجود را متوقف کرده و آن را به ریلی برگردانند که هم همه بتوانند از آن استفاده کنند و هم تنوع زیستی و محیط زیست کشور حفظ شود.

وی در رابطه با مهاجرت و جابجایی گونه ها حیوانی کشور گفت : کاهش جمعیت یوز پلنگ آسیایی در منطقه مرکزی ایران و افزایش یوز پلنگ در مناطق شمالی تر، بحث هایی است که به تغییر اقلیم ارتباط پیدا می کند و سازمان محیط زیست هم باید برنامه ریزی ها و اقداماتی که برای آینده ساماندهی می کندرا به نحوی انجام دهد که موضوع تغییر اقلیم درآن پیش بینی شود .

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما کریدورها ومسیر های مهاجرتی گونه های جانوری را شناسایی کرده ایم و سعی می کنیم قرق های اختصاصی در منطقه حفاظت شده جدید، به عرصه هایی که خارج از محوطه محیط زیست هستند متمرکز کنیم ولی در واقع حیوانات محدودیت های زیستگاهی شان را با توجه به تغییرات اتفاق افتاده انتخاب می کنند بخشی از این مناطق در یکی از استان های مرکزی کشور قرار دارد که حاشیه این منطقه حفاظت شده به خاطر داشتن منابع آب به زیستگاه اصلی تبدیل شده است و ما طبیعتا آنجا را در قالب منطقه حفاظت شده و قرق اختصاصی برنامه ریزی می کنیم تا از حیوانات موجود در آنجا حفاظت کنیم.

مهندس ظهرابی افزود: از نظر محدودیت زیستگاهی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو ،مهمترین بخشی است که باید در موضوع تنوع زیستی و حفظ محیط زیست کشور وارد عمل شود و تاثیر گذار است .

وی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی بهره بردار اصلی از تنوع زیستی در کشور است گفت: وزارت جهاد کشاورزی با صادر کردن اکوسیستم ها و بهره برداری از منابع طبیعی شکل گرفته است بنابر این اگر در این بخش اصلاحاتی انجام دهیم که فعالیت های کشاورزی و توسعه بخش کشاورزی با حفظ تنوع زیستی همزمان و همراه شود برای حفاظت از محیط زیست مهم است.عدم مدیریت منابع آب وعدم کاهش مصرف باعث از بین رفتن بخش عمده ای از تنوع ریستی در اکوسیستم های آبی کشور شده که در این مورد باز هم وزارت جهاد کشاورزی به عنوان کلید اصلی حل این مشکل و بعد وزارت نیرو باید اقدامات لازم را انجام دهند.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 951871

وب گردی

وب گردی