هشدار دهمرده به دولت: اگر به داد "سیستان " نرسید "تمامیت ارضی" به خطر می افتد

نماینده مجلس در خصوص تبعات کوچ مردم زاهدان بر اثر کم آبی گفت: این روند باعث خالی شدن مرز ما می شود و در نهایت تمامیت ارضی کشور دچار مشکل شود.

حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در خصوص بحران آب که در حال حاضر سیستان و بلوچستان با آن مواجه است گفت: در این باره مطالب زیادی برای دولت ارسال شده و تمام اعضای آن هم در جریان آن هستند و قرار شده تا یکسری کار هم در این رابطه انجام دهند، ولی عملا ًتا به حال اقدام تاثیر گذاری بطور ملموس و چشمگیر صورت نگرفته است.

وی افزود: در خود دولت و ستاد مدیریت بحران جلساتی برای موضوع بحران کم آبی سیستان و بلوچستان برقرار شده، که محتوای جلسات در حال جمع بندی است و ما منتظریم تا راه کارهای اجرایی در این خصوص هرچه سریعتر تبیین و تدوین شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مورد بحران کم آبی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در این خصوص ما چهار برنامه اجرایی به مسئولان پیشنهاد کردیم که یکی از آن ها حق آب ایران از رودخانه هیرمند است و دولت مکلف شده که حق ما را از کشور افغانستان مطالبه کند.

دهمرده در ادامه تامین آب از دریا را یکی دیگر از پیشنهادات برای رفع بحران کم آبی زاهدان عنوان کرد و تصریح کرد: مورد بعدی که ما پیشنهاد داده ایم این است که آب از دریا به سمت استان سرریز شود چرا که با این کار آب زابل تامین می شود و اما متاسفانه هنوز فعالیت چشمگیری در این خصوص انجام نشده ضمن آنکه دولتی ها صرفاً قول می دهند ولی عملاً کاری در ابن باره شروع نشده است.

وی ادامه داد: پیشنهاد بعدی این است که روند استفاده از منابع مدیریت و بطور صحیص استفاده شود چرا که متاسفانه همچنان ما از داشته های خودمان هم درست استفاده نمی کنیم و مدیریت آب ما مشکل دارد.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبخیر سیصد میلیون متر مکعب آب در استان اظهار داشت: علی رقم ردیف قانونی هم که گرفته شده، اصرار زیادی هم من در خصوص استفاده از پنل های خورشیدی دارم؛ امیدوارم این کار انجام شود و جلوی تبخیر آب گرفته شود،تبخیر سالی سیصد میلیون متر مکب، آب کم نیست که تبخیر می شود که بازهم برای این موضوع قصور مدیریتی انجام شده است.

وی در خصوص جوانب دیگر کم آبی در سیستان و بلوچستان اشاره کرد: بحران آب باعث کوچ مردم این منطقه شده که این کار بدتر از موضوعات دیگراست؛ دولت نباید همه زندگی مردم را به کشاورزی و دامپروری بند بدهد ضمن آنکه اساس زندگی مردم سیستان بر همین دو مورد بوده است اما ضعف در کارکرد و طراحی استفاده از پتانسیل های دیگر استان نتوانسته زمینه ای فراهم کند که بتوان از بقیه ظرفیت هایی که وجود دارد استفاده شود

دهمرده ادامه داد: ما بسته ای تعریف کردیم که هم زمان موضوع اشتغال با توجه به ظرفیت های استان مورد توجه قرار گیرد و هم موضوع کم آبی منطقه رفع شود اما کم کاری و بروز اشکالات این چنینی باعث شده است که بسیاری از مردم کوچ و به استانهایی مانند گلستان عزیمت کنند و به عنوان حاشیه نشین در آنجا ساکن شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص تبعات کوچ مردم بر اثر کم آبی افزود: با این کار مرز تخلیه می شود که این خود بلای دیگری است.

وی در خصوص مشکلات امنیتی احتمالی که ممکن است از کوچ ساکنان سیستان و بلوچستان به وجود بیاید گفت: خوشبختانه سیستان از لحاظ امنیتی مشکل ندارد و سرزمین امنی است اما وقتی مرز تخلیه شود علناً مرز ما استان قم خواهد شد چون در این فاصله بین استان های سیستان تا قم جمعیتی وجود ندارد و تبعات این موجب می شود تا تمامیت ارضی کشور دچار مشکل شود.

دهمرده تصریح کرد: حرف ما این است که دولت با هزینه های اندکی بیاید سرمایه گذاری کند و باید مسئولیت خود را به طور دقیق انجام دهد؛ نمی شود که غیر مسئولانه رفتار کند ضمن آنکه اگر می خواهند مردم سیستان را داشته باشند باید اشتغال ایجاد کنند.

303

کد خبر: 951991

وب گردی

وب گردی