اختلال‌های اخیر اینترنت خارج از اختیارات اپراتورهاست/ تشریح 3 دلیل اختلال‌های اخیر

در واکنش به اولتیماتوم 24 ساعته وزارت ارتباطات به اپراتورهای اینترنتی برای رفع اختلال‌های اخیر اینترنت، مدیر یک شرکت اینترنتی دلایل اختلا‌ل‌ها را تشریح کرد و گفت: پهنای باند پس از اعمال محدودیت­ های حاکمیتی به دست­مان می ­رسد.

به گزارش گروه اقتصادى ایسکانیوز؛ احمدرضا نخجوانی مدیر عامل یک شرکت ارایه دهنده خدمات اینترنت، گفت: شرکت های مطرح و دارنده پروانه ارتباطات ثابت، دل‌شان بیش از هر فرد دیگری برای هزاران میلیارد سرمایه­ گذاری انجام شده در صنعت می­ سوزد و می­ دانند برای حفظ این سرمایه­ گذاری، آن هم در شرایط سخت بازار، مشتری مداری و ارایه­ خدمات پر کیفیت، بهترین راهکار است. در این شرایط، مایه‌ شگفتی‌ست که می‌بینیم دوباره در رسانه‌ها، علت اختلالات اخیر را اپراتورها معرفی کرده اند.

نخجوانی افزود: ماجرای افت کیفیت دسترسی به اینترنت از آذر 96 آغاز شده و از چند هفته قبل با فیلتر شدن تلگرام به اوج رسید. در حقیقت، از آذرماه مصوبه­ 266 کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شد، در کمال تعجب حق انتخاب از کاربران برای انتخاب سرویس های حجمی گرفته شد و کاربرانی که قبلا" به واسطه­ نعمت رقابت میان اپراتورها، از سرویس هایی به مراتب پرسرعت تر از سرویس خریداری شده، استفاده می­ کردند، از سرویس­ هایی استفاده می­ کنند که اپراتورها اجازه­ بازگذاشتن سرعت را ندارند. بخشی از نارضایتی کاربران از همین موضوع ریشه گرفته است. ما یک نگرانی عمده داریم و آن این که این مصوبه با کاهش درآمد جدی اپراتورها، از آذر 96 تاکنون، امکان سرمایه­ گذاری­ های جدید را از بین برده است و تبعات منفی این کار به زودی آشکار خواهد شود.

او اختلالات اینترنت را تنها ناشی از مصوبه­ یادشده ندانست و افزود: «آنچه مزید بر علت شده، بحث فیلترینگ تلگرام است که طی چند هفته گذشته اختلالات بسیار جدی در شبکه­ اینترنت کشور ایجاد کرده که به کلی از اختیار ما خارج است. در حقیقت، ما در کیفیت پهنای باند اینترنت که به دست­مان می رسد دخل و تصرفی نداریم و پس از آن که محدودیت­ های حاکمیتی بر آن اعمال می­ شود، به دست­مان می رسد. شواهد ما می­ گوید پهنای باندی که به دست ما می­رسد دارای ماجراهایی ا­ست که هفته های قبل این مشکلات را نداشت. چه آن که این واقعیت انکارناپذیر است که با محدودیت­ های جدید، کاربران به شکل گسترده­ ای از فیلترشکن های مختلف استفاده می­ کنند که خود باعث کندی دسترسی به اینترنت یا رویارویی با مشکلاتی در شبکه­ سرویس­ دهنده VPN می­ شود که باز از اختیار اپراتوری مثل ما خارج است.»

نخجوانی اضافه کرد: ما صلاحیت نداریم درباره­ مصلحت اندیشی­ حاکمیت برای اداره کشور اظهار نظر کنیم، اما دست کم انتظار داریم از صحبت درباره نقش اپراتورها به عنوان عوامل اختلالات اخیر، خودداری شود.

منبع: فارس

401

کد خبر: 952001

وب گردی

وب گردی