احتمال به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان

پایگاه خبری دویچه وله آلمان در گزارشی به بررسی احتمال به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان پرداخت و بر واکنش های گسترده جهان عرب تاکید کرد؛ همانند آنچه که پس از به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا شاهد آن بودیم .

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، پایگاه خبری دویچه وله آلمان با انتشار گزارشی به امکان به رسمیت شناختن ارتفاعات جولان به عنوان جزئی از اراضی اشغالی پرداخته است، چرا که این منطقه نقشی اساسی در درگیری های منطقه خاورمیانه ایفا می کند.

درگزارش این شبکه آلمانی آمده است: بر اساس گزارش ‌های تایید نشده آمریکا حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان را پس از به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، به رسمیت خواهد شناخت. این مناطق در جریان جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شد و در سال ۱۹۸۱ الحاق این منطقه به اراضی اشغالی رسماً از سوی این اسرائیل اعلام گردید.

دویچه وله در گزارش خود افزود: یسرائیل کاتس وزیر اطلاع‌ رسانی اسرائیل در گفت و گو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد احتمالاً آمریکا در ماه های آینده ارتفاعات جولان را به عنوان جزیی از اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت. همچنین در ماه جاری رون دی سانتیس از اعضای جمهوری ‌خواه کنگره آمریکا پیشنهاد به رسمیت شناختن انضمام بلندی های جولان به اسرائیل را مطرح کرد.

براساس گزارش منتشر شده از رادیو «عروتس شیفع» اسرائیل دی سانتیس اعلام کرده است ارتفاعات جولان جزئی جدا نشدنی از اسرائیل بوده و با توجه به جنگ داخلی سوریه و افزایش نفوذ ایران در این کشور آمریکا باید حاکمیت اسرائیل بر این مناطق را به رسمیت بشناسد.

پایگاه خبری دویچه وله در گزارش خود افزود: کمیته قوانین و مقررات مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد دی سانتیس را بررسی می کند، مجلس نمایندگان آمریکا با کلیت این پیشنهاد موافقت کرده است تا به صورت قانونی اجرایی تبدیل شود و انتظار می رود موضع آمریکا در خصوص ارتفاعات جولان به طور ریشه ای و ویژه تغییر کند چرا که تاکنون ارتفاعات جولان را به عنوان جزئی از اسرائیل به رسمیت نشناخته است.

این پایگاه خبری آلمانی زبان در ادامه گزارش خود آورده است: تسلط اسرائیل بر ارتفاعات جولان از نتایج جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ است، در آن زمان تنش میان اسرائیل و همسایگان آن افزایش یافت و چند سال قبل از شروع این جنگ اسرائیل و اردن در خصوص منابع آبی نیز اختلافاتی داشتند و این علاوه بر درگیری های اسرائیل با سازمان آزادی بخش فلسطین بود که در سال ۱۹۵۰ تأسیس گردید و سلسله حملات مسلحانه ای را علیه اسرائیل از خاک سوریه، اردن و نوار غزه انجام می‌داد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: در بهار ۱۹۶۷ جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر یگان‌های نظامی خود را به منطقه سینا جهت محاصره خلیج عقبه اعزام کرد، این منطقه تنها گذرگاه آبی اسرائیل به سوی دریای سرخ است. اما اسرائیل در واکنش به این اقدام به مصر، سوریه و اردن حمله کرد و در چند روز ارتش اسرائیل تمام نوار غزه، صحرای سینا، کرانه باختری، قدس شرقی و ارتفاعات جولان را اشغال کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: در جریان جنگ شش روزه اسرائیل اقدام به اخراج ساکنان جولان نمود، در این خصوص عاموس عوز نویسنده اسرائیلی در کتاب خود به نام «تیراندازی می کنیم و گریه می کنیم ... گفتگو با نظامیان اسرائیلی بعد از جنگ شش روزه» می ‌گوید: آیا حاکمان اسرائیلی هم اکنون معتقدند که ما می‌توانیم بر بیش از دو میلیون فلسطینی تسلط پیدا کنیم؟ و آیا فلسطینیان از اشغال اراضی خود استقبال خواهند کرد؟ آیا درس هایی که در زمان قیمومیت بریتانیا بر فلسطین آموخته‌ایم را فراموش کرده ایم؟ ما از تاریخ آموخته ایم که هیچ اشغالی بدون مقاومت نبوده است.

دویچه وله در گزارش خود آورده است: در سال ۱۹۸۱ اسرائیل ارتفاعات جولان را به اراضی خود الحاق کرد زیرا ارتفاع بیش از 2000 متر این مناطق اهمیت استراتژیکی به این اراضی داده است که اسرائیل می تواند از طریق آن تسلط خود بر جنوب شرق لبنان و جنوب غرب سوریه را گسترش داده و حفظ نماید.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: سوریه هنوز ارتفاعات جولان را جزئی از خاک خود می‌داند در حالی که سازمان ملل متحد در قسمتی از این منطقه که میان مناطق اشغال شده توسط اسرائیل و مناطق تحت حاکمیت دولت سوریه واقع شده است حضور دارد. در ابتدای هزاره کنونی اسرائیل از آمادگی خود برای برگرداندن این منطقه به سوریه اعلام آمادگی کرد اما با آغاز جنگ داخلی سوریه از سال ۲۰۱۱ اسرائیل در این مساله تجدید نظر کرده است.

پایگاه خبری دویچه وله در ادامه افزود: در بحبوحه جنگ داخلی، دولت سوریه نفوذ خود بر مقدار زیادی از اراضی کشور را از دست داد و گروه های افراطی بر ارتفاعات جولان تسلط یافتند اما در چند ماه اخیر حزب الله لبنان با پیشروی در این منطقه توانست خود را در مدت کوتاهی به مناطق تحت نفوذ اسرائیل برساند که در واقع نیروهای وابسته به ایران توانستند بر جولان تسلط یابند که خطری جدی برای اسرائیل به وجود آورد.

دویچه وله افزود: کارشناسان دفاعی اسرائیل معتقدند حضور ایران در ارتفاعات جولان خطری بسیار جدی برای اسرائیل محسوب می شود و از همین جهت اسرائیل در ماه ‌ها و هفته ‌های اخیر سلسله حملاتی را علیه برخی پایگاه های نظامی و انبارهای سلاح در سوریه انجام داد که مدعی بود متعلق به حزب الله لبنان است.

این شبکه آلمانی زبان در پایان گزارش خود اعلام کرد: اگر آمریکا در آینده ارتفاعات جولان را به ‌عنوان جزئی از اراضی اسرائیلی به رسمیت بشناسد منجر به آغاز موجی از خشم در جهان عرب خواهد شد مانند همان واکنش هایی که در پی به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا شاهد آن بودیم.

کد خبر: 952027

وب گردی

وب گردی