پروژه های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی مسأله محور می شوند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال گفت: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه ویژه ای داشت، شناسایی ظرفیت ها و خلاقیت های دانشجوهاست.همچنین فعال سازی شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و هسته های فناور کمک می کند تا بستر خلاقیت در حوزه فناوری ایجاد شود و در نهایت شاهد تولید محصول و ایجاد ثروت در کشور باشیم.

دکتر حمیدرضا خالدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه بزرگترین دستاوردهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه مهم ترین نقش را در سعادت و شقاوت را ایفا می کند، محلی است که باعث بروز استعدادها، خلاقیت ها و توانمندی ها در عرصه علمی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه می شود.

وی ادامه داد: به عبارتی دیگر دانشگاه محل پیشرو در هدایت جامعه محسوب می شد به طوری که این مرکز آموزشی دانشجویان را استعدادیابی کرده و سپس آن ها را هدایت کرده و پرورش می دهد در واقع پشتیبان مدیریت جامعه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال گفت: پیش از تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی بخش عمده ای از این استعدادها و توانمندی ها در داخل کشور به ظهور نمی رسید و توانایی بروز پیدا نمی کرد. دانشگاه آزاد اسلامی این امکان را فراهم کرد که استعدادهای مختلف توانایی ظهور پیدا کنند.

وی اضافه کرد: میلیون ها فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی در پست های مختلف، مدیریت های کلان، بخش صنعت و اشتغال حضور پیدا کرده اند، تمامی این موارد بیانگر آن است که دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است خدمت بسیار موثری در نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

دکتر خالدی بیان کرد: امروزه دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر اینکه در بحث علمی، آموزشی، استعداد یابی و رشد توانمندی های فردی و اجتماعی دانشجویان نقش آفرینی می کند، نگاه وسیع تری به نقش خود در حوزه ماموریت نظام دارد. برای مثال باید توجه کنیم که اگر دانشگاه در حال پرورش نیرو است، این نیروها برای رشد کلان کشور چه ظرفیت هایی را ایجاد خواهند کرد و اگر دانشگاه در حال انجام پژوهش است،باید بررسی شود این پژوهش برای بالندگی، رشد و تعالی کشور می تواند چه ظرفیت هایی را ایجاد کند.

وی افزود: پس از گذشتن نزدیک به 4 دهه از عمر دانشگاه آزاداسلامی، نیاز به بازنگری در فرآیندها، برنامه ها و نظام ساختاری و مدیریتی دانشگاه وجود دارد.الحمدالله با توجه به دیدگاه مدیریت جدید، دانشگاه آزاد اسلامی باید در مسیر نظام بیشترین نقش آفرینی و فعالیت را داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال گفت: به عبارتی دیگر می توان گفت در حوزه سند چشم انداز نظام، دانشگاه ها خصوصا دانشگاه آزاد اسلامی باید در جهت ایفای نقش تعلیم و تربیت، ارتقای توانمندی علمی و فناوری کشور، توانمندی در پشتیبانی پژوهشی و تحقیقاتی، تصمیم گیری های کلان و راهبری و غیره ساختار فعال، تنومند و بروزی داشته باشد و بتواند در حوزه های کلان، مدیریتی و اجرایی کشور نقش آفرینی کند.

وی اظهار داشت: امیدواریم که با توجه به سیاست گذاری های جاری، توانمندی های علمی و سرمایه عظیم منابع انسانی که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، همچنین زیر ساخت هایی که در طول عمر چندین ساله دانشگاه آزاد اسلامی شکل پیدا کرده است، بتوانیم برگ زرینی بر تاریخ فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی بیفزاییم.

دکتر خالدی با اشاره به بزرگترین چالش هایی که دانشگاه آزاد اسلامی با آن مواجه است، گفت: یکی از بزرگترین دغدغه های فارغ التحصیلان، اشتغال است توجه به نحوه آموزش در ایجاد توانمندی دانشجویان برای اشتغال و کارآفرینی موضوعی است که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: در حوزه تحصیلات تکمیلی،توجه به عناوین پایان نامه ها و هدایت آنان در راستای حل مسائل کشور، موضوعی بسیار جدی است یعنی زمانی که دانشجو از منابع دانشگاه استفاده می کند، شاید پایان نامه ای را تولید کند که از سطح علمی چندانی برخوردار نیست به گونه ای که می توان گفت شاید آن طور که باید هدفمند نباشد. پس هدف گذاری در بخش پایان نامه ها و پروژه ها موضوع مهمی است که باید به آن توجه بیشتری شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال افزود: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه ویژه ای داشت، شناسایی ظرفیت ها و خلاقیت های دانشجوهاست.همچنین فعال سازی شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و هسته های فناور کمک می کند تا بستر خلاقیت در حوزه فناوری ایجاد شود و در نهایت شاهد تولید محصول و ایجاد ثروت در کشور باشیم.

وی اظهار داشت: این حلقه نیازمند هدایت و حمایت است که خوشبختانه در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته است اما باید گسترش بیشتری داشته باشد.

دکتر خالدی با تاکید بر توجه به حوزه فرهنگی گفت: یکی از مسائل بسیار مهم در کلیه حوزه های آموزشی کشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامی، توجه ویژه به حوزه فرهنگی است که امروزه مورد توجه قرار گرفته است. در این زمینه باید برنامه ها منسجم تر، قوی تر، فراگیرتر و با توجه به اسناد بالادستی به مهندسی فرهنگی کشور، سند دانشگاه اسلامی، فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه های دانشگاه و مراکز علمی صورت گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: باید از مواردی که پیش تر به آن اشاره شد، راهبردها و برنامه ها استخراج شود تاببینیم رشد فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاده است.این مورد دور از انتظار نیست ان شالله ما شاهد تحولات عظیمی در حوزه های فرهنگی،علمی، پژوهشی دانشگاه باشیم.

201

کد خبر: 952070

وب گردی

وب گردی